Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SO: Praksisrettet didaktik på htx

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SO: Praksisrettet didaktik på htx"— Præsentationens transcript:

1 SO: Praksisrettet didaktik på htx
Udvikling af SO-kompetencer Hanne Heimbürger, 1/

2 Formålet med SO Gøre eleverne parate til videns- og informationssamfundet Søge viden Bearbejde viden Tage viden til sig Sammenligne viden Formidle sin viden At være i et læringsrum Der bindes sløjfe på særfaglige aktiviteter Eleverne reflekterer over kernestof Fra kvalifikationer til kompetencer

3 Overblik over SO Sammenhæng. Brug som tjekliste Problemer Kernestof
Faglige mål Bedømmelseskriterier Læreplanen i øvrigt Problemer It, demokrati, innovation, dokumentation, begrunde og relatere, evaluering

4 So og fag er vævet sammen

5 SO og fag spiller sammen
Undervise i eget fag kan være at undervise i SO (eks: teknologiudvikling) Vær eksplicit om dette! Undervise i SO i sin faglige undervisning (Eks. Evaluering, arbejdsform, metoder) Vær eksplicit! SO-forløb sammenfatter (eks. Oplev SR 1:1, Final Countdown).

6 Oplev SR 1:1 3 års elever underviser 1 år i SR-fag Al SO-teori igennem
Arbejdsform: eget gruppearbejde, 1g-ernes gruppearbejde Planlægning af egen undervisning Formidling: ppt, prezi, arbejdspapirer, tavle.. Evaluering: Formativ feedback fra lærer. Evaluering af undervisning til 1gerne.

7 SO-kompetencer SO-kompetencer giver øget faglighed
Skarpere profil af eget fag ved at relatere til andre fag. Eks. ”Sandhed og konstruktion” (Dansk, fysik, teknologi). Hvordan naturvidenskab konkluderer på empiri ved at falsificere hver enkelt påstand. Humaniora slutter fra del til helhed.

8 Dansk og matematik ”Tegn og tydning” Fagligt mål i matematik:
Bevis i matematik, semiotik i dansk Eleverne får en indsigt, som et fag alene ikke kunne give Fagligt mål i matematik: ”Kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog”

9 Matematik og SO i øvrigt
Formål: Fagets praktiske dimension har stor vægt og består i, at man ved hjælp af matematiske teorier og modeller beskriver, analyserer og vurderer såvel tekniske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige emner og relationer. Faglige mål: kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab

10 Verden set og fortalt Et naturvidenskabeligt eksperiment formidles i hovedområdernes genrer, 2 semester Kommunikationsanalyse Sproglig bevidsthed Formidling af videnskab Videnskabelig metode inden for naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab Hoveområdernes formidlingstraditioner og hensigter

11 Dansk og SO Fagligt mål: fremlægge en faglig viden og en sammenhængende argumentation i et klart og korrekt skriftsprog og vurdere hvilken skriftlig fremstillingsform der er er mest hensigtsmæssig at anvende i en given kommunikationssituation. Kernestof: tekster og teksttyper, der har relevans for teknologisk dannelse og som er karakteristiske for uddannelsen som helhed. Teknologiske betingelsers betydning for kommunikationens form og indhold.

12 Kemi og SO Eleven tilegner sig erfaringer med de naturvidenskabelige fags arbejdsmetoder og tankegange, herunder hvordan teori og praksis spiller sammen ved løsning af konkrete problemstillinger. anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, hverdag og den aktuelle debat formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog

13 Undervise i SO i eget fag
Eksempl dansk: Innovation, iværksætter: Pontoppidans ”Lykke-Per” udsat for aktantmodel, Evaluering: rette diktat lige efter = større læring. Opstille tjekliste for egne fejltyper. Hvad evalueres ved diktat: skriftsproglig korrekthed, multitasking, kontekst-etablering, kulturel viden, geografisk viden, evne til at ikke forskrækkes over det ukendte. Elever afleverer stil Lad eleverne rette egen stil efter retteark ”Hvordan synes du selv det gik?” Lad dem skrive stilen igen på basis af iagttagelserne De afleverer gamle stil, retteark og ny stil Først nu får de karakter for begge stile

14 Hver SR har egen progression
SR-specifikke forløb Fælles, men SR-tonede forløb Verden set og fortalt Branding YE Faglig formidling World Watch Menneske og teknologi Oplev SR 1:1 Final Countdown

15 Faglig formidling Teknologi og dansk
Den klassiske disposition af en rapport hænger sammen med argumentet. Lad eleverne vurdere egen rapporter. Indledningen (hvad spørger jeg om og hvorfor) er påstand. Metode og teori (på hvilke præmisser undersøger jeg) er hjemmel og rygdækning for hjemmel.  Undersøgelse (hvad viser min undersøgelse/analyse) svarer til belæg. Diskussion (hvordan passer den til eksisterende viden - og hvad kan den kritiseres for) er gendrivelse. Konklusion (på disse præmisser er svaret) er styrkemarkører.

16 World Watch SR-tonet studietur, 2g
1 år bedømmer på SR-profil = kvalificerer valg af SR 3 år bedømmer faglig kommunikation Planlægning Gruppearbejde Informationssøgning Kommunikationsanalyse Præsentationsformer

17 Teknologi og menneske 3g, 5 semester SO-stof:
Formidling: debatter i det offentlige rum Demokrati: beslutningsprocesser, selvfremstilling Arbejdsform: paneldebat: affektiv læring Informationssøgning: bevidst ensidig Teknologiens samspil i det omgivende samfund Teknologiudvikling som lineær og interaktiv udvikling

18 Final countdown – 3g Gennemgang af krav og bedømmelseskriterier
Portfoliomapper vises frem Gennemgang af forløb = evalueringsskemaer Resuméer skrives gruppevis Eleverne bruger oversigt over SO som tjekliste Elever laver portfolio plus oversigt – og ser hvad de mangler af dokumentation Prøveeksamen

19 Biologi og SO-relevans
I samspil med de øvrige fag bidrager biologi til forståelsen af os selv og naturen omkring os og giver fagligt grundlag for holdningsdannelse og etisk stillingtagen i forbindelse med aktuelle samfundsmæssige forhold med biologisk indhold. at handle i demokratisk sammenhæng får erfaring med relevant studieteknik udvikler evnen til faglig fordybelse forståelse af samspillet mellem teori og praksis

20 Design og SO Eleverne får en metode, som de kan overføre til løsning af opgaver i andre fag i den gymnasiale uddannelse og i videregående uddannelse i kraft af fagets strukturering af en problemløsende arbejdsproces.

21 Idéhistorie og SO Identitet Idehistorie forbinder tanker og ideer af forskellig art, går i dialog med de øvrige fag og rejser spørgsmål og perspektiverer problemstillinger på tværs af faggrænser og videnskaber. Formål: styrke elevernes evne til at reflektere over tanker, forestillinger og værdier, de møder i uddannelsen og i deres omverden i øvrigt, og til at argumentere og diskutere på basis af viden og indsigt. Undervisningen skal samlet bidrage til uddannelsens overordnede formål ved at forberede eleven til videregående uddannelse.

22 Engelsk Identitet: Faget omfatter arbejdet med kommunikation i praksis med særlig fokus på tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige emner Faglige mål: anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder med henblik på udvælgelse af stof anvende en grundviden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold inden for sprogområdet eller internationalt til perspektivering af aktuelle forhold kunne anvende varierede, modtagertilpassede kommunikationsformer.

23 Fysik Faget bidrager til beskrivelse, forståelse og diskussion af samfundsmæssige og teknologiske forhold og til naturvidenskabelig og teknologisk dannelse ved, at emner perspektiveres i videnskabs- og teknologihistoriske forløb. Faget giver forståelse af den naturvidenskabelige arbejdsmetode og dens betydning for udvikling af kultur- og verdensopfattelse. Gennem undervisningen i faget opbygger eleverne en reel studiekompetence på højeste gymnasiale niveau og eleverne bliver i stand til at kombinere teoretisk viden med eksperimenter og anvende modelbeskrivelser inden for det teknologiske og tekniske område.

24 Samme element – forskellige vinkler
Informationssøgning Komm/IT – redskab, teknik Teknologi - kildekritik ”Teknologi og menneske” – ensidig informationssøgning ”Costa Kalundborg” - partsindlæg - Viden om, hvad der sker i de forskellige fag og SO-forløb, når der konkluderes i Final Countdown.

25 Arbejdsformer i fag og på tværs af fag
Rap om ethanol (kemi og dansk) Forelæsning – forberedelse Fremlægge med opponent (8-4) Test: udfylde med sidemand Lad elever lave spørgsmål Paneldebat (demokrati) Interview Bruge tv-udsendelser: Sørge for, at alle elever har været udsat for en palet

26 Læringsstile Kilde: Lise Steinmüller. Bearbejdet af Linda Sendrup og Christine Lehn-Schøiler Center for Undervisningsmidler UCC.

27 SO-spørgsmål Hvordan sikres, at hver klasse når, hvad den skal?
Hvordan sikres sammenhængen mellem SO og særfaglig undervisning? Tag udgangspunkt i kernestof/bedømmelseskriterier/faglige mål: Giv eksempler på, hvordan du underviser i SO-stof i din daglige undervisning.

28 Gode links Fagsider for elever: Studieværksted for elever: Studiemetoder- og teknikker for lærere: Øg elevernes udbytte: Anvendelsesorienteret undervisning: Innovation: Videnskabsteori: Studieområdet på htx:


Download ppt "SO: Praksisrettet didaktik på htx"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google