Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at."— Præsentationens transcript:

1 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at realkompetence repræsenterer noget, der er lige så værdifuldt som formel kompetence – og i givne sammenhænge kan erstatte og svare til formel kompetence Realkompetence økonomiserer de menneskelige og økonomiske ressourcer - realkompetence er en byggesten i projekt livslang læring – skaber værditilvækst

2 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D ”Det hele menneske” er ikke blot et ideal, men en forudsætning for at sikre den enkeltes økonomiske, sociale og mentale overlevelse i det moderne liv og samfund – og dermed for sammenhængskraften Kompetenceudvikling er godt / Kompetenceudvikling er nødvendigt Spændingsfeltet mellem det individuelle og det overordnede samfundsøkonomiske niveau Kompetencetankegangen sikrer legitimiteten & politisk gunst = tilskud VIL folkeoplysningen være med?

3 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen giver borgerne unikke muligheder for at vedligeholde og udvikle alle facetter af tilværelsen. Hvordan kan folkeoplysningen bidrage til den brede, livslange kompetenceudvikling, der sikrer sammenhængskraft og livsduelige borgere? KAN folkeoplysningen være med? Kan folkeoplysningen dokumentere hvad den bidrager med?

4 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Nyt uddannelsespolitisk fokus: Realkompetence: fællesbegreb for voksnes samlede læring i det formelle uddannelsessystem på arbejdspladserne i folkeoplysningen, det frivillige arbejde, foreningslivet Folkeoplysning skal (fortsat) supplere eksamensrettet undervisning Synliggørelse af realkompetence erstatter ikke, men supplerer eksamenspapirer

5 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D UVM’s redskab skal italesætte og dermed synliggøre ”det, den enkelte kan” vedr.: Læringskompetence Sociale kompetencer Kreative-innovative kompetencer Kommunikationskompetence IT-kompetencer Selvledelses- og organisatoriske kompetencer Interkulturelle kompetencer

6 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysning: www.realkompetence-folkeoplysning.dk Foreningsarbejde: www.realkompetence-forening.dk Frivilligt og socialt arbejde: www.realkompetence-frivillig.dk

7 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen som livslang læring – fælles afsæt på tværs af aktivitetstyper – set fra deltagernes/medlemmernes synsvinkel - møde voksne i øjenhøjde - afsæt i den reelle kompetence - afsæt i erfaringer - opleves som relevant - inkluderende - faglig dygtiggørelse

8 © Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Folkeoplysningen som mødet på tværs af traditionelle skel: - Er formen i sig selv demokratisk dannende? Folkeoplysningens faglige indhold: - Er den af sekundær betydning? Demokratiske kompetencer: - En kombination af viden, holdninger og adfærd!


Download ppt "© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google