Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRudolf Therkildsen Redigeret for ca. et år siden
1
VVM og mest miljø for pengene Per Christensen Aalborg Universitet www.i4.auc.dk/pc
2
Mit program Noget om evalueringen VVM - fremtidens styringsmiddel ? Udfordringerne lige nu ”mere miljø for pengene” snarere end ”færre penge til et stadigt dårligere miljø” ?
3
VVM-instrumentet Direktiver fra 1985 og 1997 (1989/1999) Helhedsorienteret reguleringsform Dansk minimumsimplementering – mellem plan og enkeltsag Nationalromantisk kritik af VVM
4
Evalueringen af VVM Erfaringer med VVM blandt sagsbehandlere, politikere og konsulenter Kvalitetsmål og sikring af kvaliteten af VVM De indirekte såvel som de direkte miljøeffekter – før og under sagsbehandlingen Kan ses på (www.mem.dk under Landsplanafdelingen) www.mem.dk
5
Evalueringens grundlæggende tese AnsøgningRedegørelse 1. Indirekte miljøeffekter af VVM og screeninger Ændringer i projekterne før ansøgning er indsendt 2. Direkte miljøeffekter af VVM og screeninger Ændringer i projekterne efter ansøgning er indsendt
6
Evalueringens fokus Miljøeffekt og helhedsorienteringen i VVM-arbejdet Aktørernes deltagelse i processen 35 VVM-redegørelser og 98 screeninger er gennemgået og analyseret Interviews med konsulenter, bygherre og amterne
7
Formålet med screeningerne Forebygge miljøproblemer ved at ændre projektet –Eliminere væsentlige miljøpåvirkninger –forebygge at sager erklæres VVM-pligtige Vurdere om der er væsentlige miljøforhold –Opfange miljøtunge projekter og vurdere dem Sikre de formelle aspekter overholdes –Opfylde samlebekendtgørelsens krav Borgerinddragelse om afgørelser
8
Screeninger – et gode eller pita? I 2001 blev 5% af screeninger erklæret VVM-pligtig I 2002 blev 3% af screeninger erklæret VVM-pligtig
9
Miljøeffekten Ændringer i screeningsprojekter –45% af projekterne ændres i screeningsprocessen –ligelig fordeling af ændringer før og efter ansøgning Typer af ændringer –projekt placering, projektstørrelse, udbringningsarealer og teknologi –opgiver projektet Ændringer kan karakteriseres som forebyggende, men kun få radikale ændringer Ingen systematik i hvordan kulturelle, historiske og æstetiske forhold kan inddrages I 1/3 af screeningerne er potentielle miljøpåvirkninger vurderet kvalitativt, kun i 7% er der udarbejdet deciderede beregninger (N- deposition, lugtgener og udvaskning) Kun i 16 % af sagerne er de kumulative effekter vurderet
10
Er screeninger umagen værd? Screeninger er en fleksibel og effektiv reguleringsform Screeningerne opfylder formålet –Ændringer i projekterne er fortrinsvis forebyggende –der ændres både før og efter ansøgning –få projekter bliver til VVM sager (3-5%) –Screeninger indfanger de væsentlige projekter, der må igennem en VVM proces Behov for at forbedre systematikken –sagerne er utilstrækkelig formidlet - og kan ikke læses af lægpersoner
11
VVM-projekterne Før ansøgning indsendes Ændringer sker i mere end 50% af projekterne –Hyppigst i infrastruktursagerne VVM-processen har altså indirekte effekter på projektet – allerede inden det er født som et offentligt tilgængeligt projektforslag Få af amternes sagsbehandlere har denne forventning –Man kan stimulere disse effekter yderligere ved at melde krav ud eller gå i dialog så tidligt som muligt
12
Ændringer under VVM-sagen? Ændringer i mere end 90% af VVM- projekterne: –¾ af sagerne er (mindre) ændringer med henblik på reduktion af miljøpåvirkning –1/6 af sagerne: større og radikale ændringer –Husdyrsager: sjældent gennemgribende ændringer Udfordring at opnå mere radikale ændringer af projekter
13
Miljøbegrebet i VVM Mere end 75% af diskussionspunkterne rejses i offentlighedsfaserne og der bringes emner op inden for det ”brede miljøbegreb” Indsnævring af miljøbegrebet gennem processen. Alle me-ner at VVM er ”helhedsorienteret” – men socioøkonomiske forhold er sparsomt belyst og kumulative vurderinger finder aldrig sted Interessante forskelle mellem sagstyperne: –Infrastruktursager: det bredeste miljøbegreb –Industrisager og husdyrsager: forfalder til at bruge et mere snævert miljøbegreb
14
VVM’s forcer og svagheder Den etablerer en frugtbar dialog som giver input til projektændringer Den giver politikere et godt beslutningsgrundlag Bør blive mere ”helhedsorienteret” ! Den tager lang tid (i gennemsnit 22 mdr - fra 7 mdr. til 2½ år)
15
Udfordringer for VVM ? Bedre samklang mellem VVM og regionplanlægning, dvs. –kumulative vurderinger –Kultur og landskab og biodiversitet Mere radikale løsninger ? Bedre værktøjer og metoder til eks. vurdering af de kumulative effekter, landskabelige hensyn og visualisering Bedre formidling
16
Kan VVM betale sig ? Hvordan kan man regne det ud ? –Ingen data til at opgøre omkostninger (administrative og for erhvervene) –Ingen data til at opgøre miljøforbedringerne –Nulsum eller ”win-win” Mange andre ting spiller ind ! –Et bredere bæredygtighedsbegreb –Folkelig deltagelse og demokrati –Innovation Et bud på ”mere miljø for pengene” snarere end ”færre penge til et stadigt dårligere miljø” ?
17
Lomborg og CBA. Nyt paradigme eller 80’er retro? Alt kan regnes ud i kroner - Man må ”prioritere” ! Forholdet mellem videnskab og politik er blevet mere betændt Krise i sektoren – nedskæringer igen og igen
18
Hvad så ? Nye tænkemåder Nye principper Nye politikker
19
Nye måder at tænke på Bæredygtighed er 3-dimensionelt og ikke endimensionel (ægte opsparing) –Omsættelige, kritiske og unikke værdier Økonomi : fra beslutningsalgoritme til beslutningsstøtte
20
3 Paradigmer Vækst og miljø Cowboy-økonomien - den ubegrænsede vækst Reguleringsparadigmet - den optimale vækst Bæredygtighedsparadigmet - økologisk modernisering
21
Borterodering af opbygget styringskapacitet
22
Fælles fremtid - udvikling i balance Nationale strategi for bæredygtig udvikling Velfærdssamfundet skal udvikles og der skal ske en afkobling af sammenhængen mellem vækst og miljøpåvirkning Der skal være et sikker og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et højt beskyttelsesniveau sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne udnytte ressourcerne bedre yde en aktiv international indsats miljøhensyn skal indgå i alle sektorer markedet skal understøtte bæredygtig udvikling bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt
23
Indikatorer i centrum
24
Nye bud på principper Bæredygtighed Sektorintegration – EPI og SMV Forsigtighed Afkobling Vandrammedirekti v Habitatdirektiv Fundamentale krav for alle, uanset national afgrænsning
25
Nye politikker ! EU sætter rammer og tempo ! Det handler ikke OM, der skal prioriteres; men HVORDAN, der skal prioriteres ! –Gå ind i beregningerne –Insister på at der er nogle rammer ! Nye principper for beslutnings-støtte –Forsigtighed –Integrere miljøpolitik i alle sektorer –Afkobling –Tålegrænser
26
Hent oplæg og materiale www.i4.auc.dk/pc : DAVID www.i4.auc.dk/pc www.mem.dk : evalueringen www.mem.dk www.naturraadet.com : konference om Wilhjelm +2 og habitatdirektiv www.naturraadet.com pc@plan.auc.dk : link til ”mere miljø for pengene”, livslang uddannelse ved AaU pc@plan.auc.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.