Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

2

3 Dataindsamling O Feltobservationer (studerende fra AU) O Interviews på stedet med unge, ledere, filmfolk O Daglige interviews med de unge O Daglige observationsskemaer O Refleksionsskemaer O Før-under-efter interviews med de unge om interkulturel læring

4 Forskningsspørgsmål Foregår der på Anholt 2013: O uformel læring? – hvilken og hvordan kommer det til udtryk O interkulturel læring? – hvilken og hvordan kommer det til udtryk

5 Uformel læring Noter fra observationer Vi er med M., som viser os rundt på Anholt. M. forklarer og viser, at man kan spise hyben. Vi går ca. 5 min. og gør et stop. Ana spørger Malene: ”Which parts can we eat”? Malene: “The outside, however you are not going to die if you eat the parts in the middle” Ana: “Ahh okay, it tastes really good” Mark fra Spanien henvender sig til Ana på spansk. Ana svarer på spansk og giver ham noget af sin hyben. 2 drenge og 2 piger fra Portugal, 2 piger og 2 drenge fra Spanien, 1 pige fra Østrig og 1 dreng fra Danmark samt 2 drenge fra Italien

6 Spil og samvær Det er morgen i campen og de fleste unge er ved at være oppe. En portugisisk pige henvender sig til en italiensk pige. To drenge spiller skak

7 Portugisisk pige: ”Do you want to play”? Italiensk pige: ”Yes” Portugisisk pige: ”We need more people”. Den italienske pige kalder på en tysk pige, der sidder i nærheden: ”Will you play Jablo”? Den tyske pige rejser sig og går hen til den italienske pige og siger: ”What is Jablo”? Den italienske pige prøver at forklare reglerne, da en spansk dreng afbryder: ”Lets play Jablo”. En portugisisk dreng og en spansk dreng kommer til, da de hører om ”Jablo”. De er nu fem til at spille og spillet går i gang, mens der løbende bliver forklaret regler. Uformel læring: spillet ”Jablo”

8 Sprog & fællesskab Mikkel (Danmark) og Sara (Østrig) prøver om de kan forstå hinanden på tysk. Sara: ”Er versteht mich fast” Mikkel: (Griner, som om han ikke forstår det) ”we have German in school. But, Dominic (Østrig) and Lea (Germany) don’t understand each other”. De følges resten af vejen, og da de når ned til stranden, bliver de opfordret til at tage en svømmetur. Sara bestemmer sig også for at hoppe i. Da hun står ude i vandet råber hun på Mikkel: ”Can you take a picture”? Mikkel tager et billede mens hun står i vandet. Interkulturel læring

9 Sprog og læring: kommunikation med andre O De unge er kommet ned på stranden. En italiensk dreng går hen til en af de danske drenge, men ser ud til at ombestemme sig og siger: ”No, I will try in Danish.” O Den italienske dreng går derefter hen til en kvinde, der sidder på et tæppe, lidt derfra. Han ser på hende og siger på dansk: ”Har du ild?” Kvinden siger nej. O Den italienske dreng takker og går igen.

10 Kreativitet

11 Databearbejdning er endnu i gang, men hvad siger de unge?

12 Tell about 3 of the most striking experiences in Anholt? Why so? Building the pizza oven, the dancing workshop and working at the inn. Building the pizza oven is striking because for me it was a really complicated thing, but, we did it, just with our own hands and work; the dancing workshop because I am not really a dancing-type person but I did it, and when I was dancing I felt really relaxed; the work in the inn because it was a new experience too, I never really worked in a serious way in any place.

13 O It was great because we could take responsibility for ourselves and make own decisions without being criticized by adults. Ansvar

14 Meninger The island is beautiful, the weather is annoying, activities are super but at the beginning there were to little of them. Leaders are cool and nasty, the cooker and the meals are shit The other youngsters are somehow ok, 3 of them I will miss

15 How was Anholt 2013? O It was interesting, curious, funny. I expected it to be boring, but it was really exiting O Like a roller coaster, but I love it! The island was great. The project was ok. I didnt like, that my english was not good enough to speak a lot to others. And how we devided the groups, we could have done that better. We could have worked better as a group, like with the cooking. I liked that we had the freedom to our selves organise our day. I liked the offers, that we could work somewhere. And I liked the landscape.

16 Has something changed after Anholt 2013? O Yes, my way of thinking, my knowledge about other countries and cultures, I made new friends, and now I look to these youth exchanges programs in a completely different way, because I know how much they can change and affect a person’s life.

17 Anholt 2013: Fra individ til fællesskab ? uformel (interkulturel) læring og sociale kompetencer? Tak for opmærksomheden


Download ppt "Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google