Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereformen – på Bakkeskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereformen – på Bakkeskolen"— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereformen – på Bakkeskolen
Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

2 Tre overordnede nationale mål!
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

3 Nationale resultatmål
Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

4 Hvordan? En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og øget læring. Skoledagen opdeles i fagopdelte timer samt understøttende undervisning. Tiden til understøttende undervisning skal bl.a. omfatte gennemsnitligt 45 min. dagligt til motion og bevægelse. Tiden til understøttende undervisning skal også omfatte aktiviteter, som tidligere lå i ”klassens tid”. Det er obligatorisk at tilbyde tid til faglig fordybelse og lektiehjælp, men indtil næste valg, er det frivilligt om eleverne vil tage imod tilbuddet. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

5 Kolding Kommune Øget undervisningstid For lærere: +2 lektioner
For eleverne: 30 timer for bh. klasse til 3. klasse 33 timer for 4. til 6. klasse. 35 timer for 7. til 9. klasse Indtil næste folketingsvalg vil skoleugen dog forkortes, hvis eleverne fravælger tilbud om lektiehjælp: 28 timer for bh. klasse til 3. klasse 30 timer for 4. til 6. klasse. 33 timer for 7. til 9. klasse Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

6 Fagene og timetildeling 1
Forhøjelse af dansk i klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

7 Fagene og timetildeling 2
Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Mulighed for 3. fremmedsprog – efter skolens valg! Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. Udover fremrykningen af valgfag bliver det også muligt for skoler og kommuner at udbyde flere forskellige valgfag end i dag. Det kan fx være valgfag om astronomi, metal/teknologiværksted og udformningen af hjemmesider. Det vil også være muligt at tone valgfagene via valgfagspakker ud fra temaer som fx innovation og naturfag. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

8 VALGFAG BAKKESKOLEN Design & Håndværk Kinesisk
Internationalt samarbejde Robotter-NAO-LEGO MINDSTORM Teater –værksted Boldspil Madkundskab Medier Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

9 Understøttende undervisning
Skal som den fagopdelte undervisning bidrage til at styrke elevernes faglige niveau. (klassens tid/sociale aktiviteter, lektiecafe/hjælp, bevægelse, løbende evaluering /feed-back).. Med frihed til at tilrettelægge tiden, så den imødekommer lokale behov og indsatsområder på de enkelte skoler. Motion og bevægelse indgår med gennemsnitligt 45 minutter per dag Eksterne samarbejdspartnere kan indgå i planlægningen, kreative skoler, foreninger, museer ol. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

10 UNDERSTØTTENDE UV. ELEMENTER PÅ BAKKESKOLEN
Samarbejde med musikskolen – 0. årg. Ind i musikken: Sang, leg og bevægelse Puls og rytmer Spil på instrumenter Noder Lytte lege Music mind games Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

11 UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING 2 UDESKOLEAKTIVITETER
Med afsæt i naturværkstedet – ET NYT LÆRINGSRUM I INDSKOLINGEN – udeskoleaktiviteter Afsæt i N-T og biologi Mindre omfang også på mellemtrinnet I håndværk & design inddrages naturværkstedet Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

12 MADKUNDSKAB 7. ÅRG. Skal fungere som et tværfagligt samarbejde med
Matematik Der indgår salg – af produkter Overskud til skolerejse Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

13 Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

14 Povl Erik Wolff, Bakkeskolen 11.6.2014

15 Lektiehjælp Frem til næste folketingsvalg:
Lektiehjælp og faglig fordybelse Frem til næste folketingsvalg: Skolerne skal tilbyde eleverne lektiehjælp og faglig fordybelse. Der er afsat to timer ugentligt til indskolingen. Der er afsat tre timer ugentligt til mellemtrinnet. Der er afsat to timer ugentligt til udskolingen. Forældrene bestemmer selv på daglig basis, om barnet skal benytte tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse.  Efter næste folketingsvalg: Kravene til organiseringen af lektiehjælp og fagligfordybelse ophæves. Der vil ikke være afsat et særligt antal ugentlige timer til faglig fordybelse og lektiehjælp. Det er op til den enkelte skole at vurdere behovet for antallet af timer til faglig fordybelse og lektiehjælp.  Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

16 Lektiehjælp 2.1.4. Lektiehjælp og faglig fordybelse
Tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse skal have fokus på at styrke elevernes faglige niveau ved bl.a. at tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset deres niveau og behov. Skolerne skal således også inden for den tilbudte lektiehjælp tilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever, fx ved inkorporering af fysiske aktiviteter Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

17 INDHOLD - LEKTIEHJÆLP Faglig træning
Den faglige træning har fokus på at gentage og træne de kundskaber og færdigheder, som eleverne har lært i løbet af undervisningen, så de bliver fortrolige med de nye færdigheder og får dem indarbejdet som et naturligt redskab til brug i den videre læring. Faglige udfordringer Faglige udfordringer er aktiviteter for de elever, som har tilegnet sig færdighederne på eget niveau eller klassetrin. Her tilbydes eleverne opgaver, tekster mv., der udvider og højner deres niveau i det pågældende fag. Målet er at udvide elevernes kundskaber og færdigheder og at motivere deres lyst til at lære. Turboforløb Eleverne kan gennem intensive fag- eller opgavespecifikke turboforløb nå et alderssvarende niveau eller blive udfordret ud over den normale undervisning. Skolerne skal også inden for den tilbudte lektiehjælp tilbydes varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt mindre stærke elever. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

18 NYE RINGETIDER dagens længde – forskudte pauser
0. – 3. årg.: Pauser: kl , 10.30, a´ 15 min. årg.: Pauser: 9.45, (30 min), 7. – 9. årg.: – (fredag til 14.00) Pauser: 9.45, (30 min), BEMÆRK: LÆREREN VIL VÆRE I KLASSEN KL Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

19 SKEMALÆGNING Er p.t. ikke afsluttet Vil få en ny udformning
Baseret på 15 min. moduler, der stykkes fleksibelt sammen. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

20 Målstyret undervisning og læring
Alle børn skal blive bedre fagligt. Derfor iværksættes en fokuseret indsats for at udvikle kvaliteten af undervisningen og forbedre elevernes læring og trivsel. Et vigtigt redskab til at bakke op om bedre læring er at arbejde målstyret med undervisning og med elevernes læring. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

21 Eksperten om målstyret undervisning og læring
Professor Jens Rasmussen: ”Læringsmålstyret undervisning er slået igennem i mange lande de seneste ti år. Til forskel fra tidligere tiders læreplaner, så beskriver målene ikke, hvad der skal gennemgås, men hvad eleverne til slut skal kunne. Forskning peger på vigtigheden af, at læreplanens mål er formuleret præcist og udfordrende. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

22 KLASSEDANNELSEN – særligt for kommende 1. og 3. årg.
På 1. årgang fastholdes 3 klasser - Dog ”samlæsning” i idræt, kristendom, N-T, musik, bil. - som afvikles med klassepædagog på – 2 voksne. Dvs. 2 vokse pr. 1½ klasse i de samlæste timer. På 3. årg. fastholdes de 2 klasser – med en ekstra dansklærer og matematiklærer. (2 klasser= 3 dansklærere og 3 matematiklærere) Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

23 STJERNEN - BAKKESKOLEN
Et tilbud til elever med behov for særlig opmærksomhed og støtte! Et undervisningstilbud i overskuelige og forudsigelige rammer I kortere og længere perioder (25 lektioner/uge – en pædagogopgave) Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

24 SKOLE-HJEM Samarbejdet
Lærerne har fuld tilstedeværelse på skolen – hvilket betyder, at skole-hjemsamarbejdet foregår indenfor rammerne af lov 409. Arbejdstidens placering – normalt hverdage, mandag-fredag, i dagtimerne – en lang dag til Der vil stadigvæk være forældremøder om aftenen – og f.ex. fastelavnsfest. Forældresamarbejdet - samtaler - skal foregå indenfor rammerne – aftalt med det enkelte lærerteam - f.eks Niveauet er stort set som nu – og skal opfylde folkeskoleloven/skolebestyrelsens principper. Povl Erik Wolff, Bakkeskolen

25 Folkeskoleloven §1 – Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder…… Få yderligere inspiration på: Povl Erik Wolff, Bakkeskolen


Download ppt "Folkeskolereformen – på Bakkeskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google