Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN."— Præsentationens transcript:

1

2 NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN

3 THE OLD DAYS THE OLD DAYS ”IT IS THE OBJECTIVE OF ATC TO PROVIDE A SAFE, ORDERLY AND EFFICIENT FLOW OF AIR TRAFFIC.” ”IT IS THE OBJECTIVE OF ATC TO PROVIDE A SAFE, ORDERLY AND EFFICIENT FLOW OF AIR TRAFFIC.” BASERET PÅ LIDT TEKNIK – EN DEL PROCEDURER – OG ”MENNESKLIG STYRING UD OVER ALLE GRÆNSER”. BASERET PÅ LIDT TEKNIK – EN DEL PROCEDURER – OG ”MENNESKLIG STYRING UD OVER ALLE GRÆNSER”.

4 I DAG  NY TEKNIK (S & M, STCA, MULTIRADARTRACKING, OSV)  ”EFFEKTIVE PROCEDURER” (DOWNSIDE :MILJØ, PRIVATISERING) (DOWNSIDE :MILJØ, PRIVATISERING)  HUMAN FACTORS UDDANNELSE / EFTERUDDANNELSE

5 I MORGEN AUTOMATISERING!!! AUTOMATISERING!!! (MTCD, DATA LINK, ”ARC2015”) SAFETY MANAGEMENT SAFETY MANAGEMENT (safety cases, risk management, safety assessments, osv) HF: HUMAN CENTERED APPROACH HF: HUMAN CENTERED APPROACH

6 PROBLEMER ADMINISTRATIVE EFFEKTIVITETSMÅL KONTRA OPERATIVE SIKKERHEDSHENSYN

7 EKSEMPEL ATM 2000 Strategien: ATM 2000 Strategien: ”ATM is to enable the safe, ECONOMIC, expeditious and orderly flow of traffic”. Pres fra ”brugerne”. Pres fra ”brugerne”. Resultatkontrakter. Resultatkontrakter.

8 PROBLEMER ROLLERNES FORDELING (Pilot-FlyvelederogSystem-Menneske)

9 EKSEMPLER STCA vsTCAS STCA vsTCAS MTCD vsFMS MTCD vsFMS

10 PROBLEMER Loss of system awareness Poor interface design Motivation and job satisfaction Over-reliance Boredom & automation complacncy Distrust Automation intimidation. (failure)Workload Team function

11 LØSNINGER ER DER NOGEN ?

12 ”DE SMARTE ” FJERN FLYVELEDEREN. FJERN FLYVELEDEREN. FJERN PILOTEN FJERN PILOTEN FJERN INGINIØREN FJERN INGINIØREN FJERN CHEFEN FJERN CHEFEN

13 ”DE REELLE” IMPLEMENTERING AF ET ROBUST OG UAFHÆNGIGT SAFETY MANAGEMENT SYSTEM, MED DIREKTE REFERENCE TIL ”CHEFEN”.

14 ”DE REELLE” HUMAN CENTERED R&D HUMAN CENTERED R&D SOM IKKE LIGGER UNDER FOR TIDSPRES.

15 ”DE REELLE” UDDANNELSEEFTERUDDANNELSEREPETITION

16 KONKLUSION DER SKER TEKNISKE FREMSKRIDT INDENFOR DESIGN, PÅLIDELIGHED, OG YDEEVNE

17 KONKLUSION DEN MENNESKELIGE FAKTOR HALTER BAGEFTER !

18 KONKLUSION DEN BEDSTE FOREBYGGELSE AF HÆNDELSER, SKABES IGENNEM EN ÅBEN UDVEKSLING AF ERFARINGER.

19 KONKLUSION DER BØR IKKE VÆRE NOGEN LOV, UNDSKYLDNING, ÅRSAG ELLER PROCEDURE, SOM FORHINDRER AFSLØRINGEN AF INFORMATION SOM KUNNE REDDE LIV !

20 The machine does not isolate man from the great problems of nature but plunges him more deeply into them”. Antoine de Sainte-Exupery

21 BESKRIVELSE AF STCA STCA er en forkortelse for Short Term Conflict Alert STCA er en forkortelse for Short Term Conflict Alert Systemet er radarbaseret og er en advarsel om at en given adskillelse af luftfartøjer ikke er til stede eller at adskillelse skønnes at kunne bringes i fare, såfremt luftfartøjerne fortsætter på deres nuværende kurser og/eller med deres nuværende stigning eller nedgang. Systemet er radarbaseret og er en advarsel om at en given adskillelse af luftfartøjer ikke er til stede eller at adskillelse skønnes at kunne bringes i fare, såfremt luftfartøjerne fortsætter på deres nuværende kurser og/eller med deres nuværende stigning eller nedgang. STCA alarmen vises på radarskærmen ved at de såkaldte labels (luftfartøjerne kaldesignal bliver røde. STCA alarmen vises på radarskærmen ved at de såkaldte labels (luftfartøjerne kaldesignal bliver røde. Parametrene for STCA alarmen er som følger: Parametrene for STCA alarmen er som følger: Horisontal afstand: 2,0 sømil – 3,5 sømil afhængig af trafikintensitet. I områder med tæt trafik er parameteren lav og i områder med let trafikintensitet er parameteren høj, dette for at undgå unødige alarmer i områder med tæt trafik og lave adskillelsesminima. Horisontal afstand: 2,0 sømil – 3,5 sømil afhængig af trafikintensitet. I områder med tæt trafik er parameteren lav og i områder med let trafikintensitet er parameteren høj, dette for at undgå unødige alarmer i områder med tæt trafik og lave adskillelsesminima. Vertikal afstand: under 29000 fods højde – 750 ft. Over 29000 fod – 1600 ft. Vertikal afstand: under 29000 fods højde – 750 ft. Over 29000 fod – 1600 ft. Ved det såkaldte ”look ahead” leder STCA efter konflikter i flyets kl. 12 position, og look ahead tiden kan svinge fra 45 sekunder til 180 sekunder. Jo større højde – jo større fart på luftfartøjerne – jo større look ahead parameter. Ved det såkaldte ”look ahead” leder STCA efter konflikter i flyets kl. 12 position, og look ahead tiden kan svinge fra 45 sekunder til 180 sekunder. Jo større højde – jo større fart på luftfartøjerne – jo større look ahead parameter. Systemet anvendes af flyvelederen som en ”advarsel”, men det påhviler flyvelederen selv at tage eventuel aktion på advarselen. Systemet anvendes af flyvelederen som en ”advarsel”, men det påhviler flyvelederen selv at tage eventuel aktion på advarselen.


Download ppt "NY TEKNOLOGI - VEN ELLER FJENDE? FOREDRAG AF P. LAURIDSEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google