Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Mål: Alle børn skal lære så meget de kan Betydningen af negativ social arv skal mindskes Tilliden til – og trivslen – i folkeskolen skal stige
2
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Vi bliver målt på: Resultater i dansk og matematik Elevtrivsel
3
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Midler: En længere og mere varieret skoledag Praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning Den åbne og udadvendte skole Synlig læring
4
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Hvad er synlig læring: Tydelige læringsmål; dvs. eleverne ved, hvad de er ved at lære Hyppig feedback fra lærere, forældre og elever Høje forventninger – alle skal stå på tæer
5
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Vi er allerede på vej Rullende skolestart: aldersintegreret undervisning og individuelle læringsmål Aktivitetsdag i 3-4Y Valgfag i overbygningen i samarbejde med Ungdomsuddannelser Projektperioder i overbygningen Årlige klassekonferencer med fokus på læse- og staveresultater
6
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Fokus i Dansk og matematik – arbejde med individuelle læringsmål Disse kommer til at indgå i elevplanen Alle lærere skal efteruddannes i ”synlig læring” i de kommende 2 år
7
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Elementer i dagsskemaet: Fagdelt undervisning som vi kender det 0-6. årgang morgensamling, 7-9. årgang kontaktlærertid IdrætMotionBevægelse Lektiecafé
8
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Understøttende undervisning – hvad er det? På Ørum Skole skelner vi ikke imellem fagdelt og understøttende undervisning Vi arbejder for at skabe ”flow” i undervisningen og bygge videre på vores gode erfaringer Lærere og pædagoger har de samme roller som hidtil
9
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Idræt/motion/bevægelse Lovkrav: I gennemsnit 45 minutter om dagen 0-2. årgang: 1 ugentligt idrætsmodul + udlån af børn til 7-8. årgang + resten ad hoc 3-6 og 9. årgang: 1 ugentligt idrætsmodul årgangsvis+ 1 ugentlig modul fælles + resten ad hoc 7-8 årgang: 1 ugentligt idrætsmodul årgangsvis + 1 ugentlig modul fælles + resten ad hoc
10
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Idræt/motion/bevægelse Samarbejde med lokale idrætsforeninger 2 fælles idrætsdage (28/8 + maj) Deltagelse i den daglige undervisning Valgfag for 7-9 årgang: ”Trænerspiren” Store elever er instruktører for små
11
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Lektiecafe – vi vil hellere kalde det ”Træn selv og faglig fordybelse”: 2 timer om ugen for 0-3. årgang og 7-9. årgang 3 timer om ugen for 4-6. årgang 0-6 årgang: ”obligatorisk” 7-9. årgang: ”Frivillig” Stadig lektiecafé i ØAC mandage fra
12
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Kontaktlærer En kontaktlærer har ansvaret for en gruppe elever på en årgang Fokus er læringsmål og elevens trivsel Klassens trivsel m.m. er et anliggende for kontaktlærer-teamet på årgangen
13
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Y-struktur i overbygningen Fra klasser til årgang og hold Flere fællesskaber Check in og check ud med kontaktlærerne Fleksibilitet til arbejdet med hyppig feedback og læringsmål. Gode erfaringer og rød tråd gennem skolen.
14
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Mødetider for elever Alle elever møder 7.45 0-3 klasse har fri mandag-tirsdag kl (13.00), onsdag-torsdag kl , fredag kl 4-6 klasse har fri mandag-onsdag kl (14.00), torsdag kl , fredag kl 7-9 klasse har fri mandag-tirsdag kl (14.00), onsdag-torsdag kl , fredag kl
15
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Ny arbejdstid for lærere (og pædagoger) Al arbejde foregår på skolen Lærerne arbejder 214 dage á 7,85 time pr. dag = en fuld årsnorm Lærerne får tillæg for arbejde efter kl og i weekender
16
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Forældresamarbejde 1-2 forældremøder om året som nu 0-6 årgang: 2 årlige skolehjem-samtaler med kontaktlærerne 7-9 årgang: 1 årlig skolehjem-samtale med kontaktlæreren. 1 årlig samtale med evt. faglærere Skolehjem-samtaler finder sted inden kl
17
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
”Spontane forældrehenvendelser” Man kan ikke længere ringe til læreren ”døgnet rundt” Benyt Intra og bed om en opringning eller et møde Ved akut behov kontaktes skolens kontor – eller uden for normal åbningstid – skolens ledelseL
18
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
SFO SFO-aktiviteter skal bidrage til skolens arbejde med øget læring og trivsel samt at mindske betydningen af den sociale arv 7 emner – alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer, sprog og andre udtryksformer, sundhed og livsstil, natur, demokratisk dannelse samt it, medier og kommunikation
19
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Obligatoriske/planlagte aktiviteter vs. Frivillige/selvvalgte aktiviteter Overgange: Fortsat tæt samarbejde mellem skole og SFO Fortsat tæt samarbejde mellem børnehave og SFO Åbningstider og forældretakst
20
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Er vi i mål ? NEJ – men vi er i proces og gør det så godt, som vi kan. Så vi har brug for tillid, tålmodighed og opbakning – som I plejer Spørgsmål???
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.