Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stina franchini webdesign og webkommunikation e2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stina franchini webdesign og webkommunikation e2010."— Præsentationens transcript:

1 stina franchini webdesign og webkommunikation e2010

2 stud. cand. it. specialisering i brugercentreret design speciale: italesættelse af User eXperience (UX) i praksis hjælpelærer på webdesign og webkommunikation tidligere på:  usability  projektarbejde, formidling og webdesign.

3 vi er ikke (altid) målgruppen og vi kan ikke forudsige resultatet af vores website eller frigøre os fra vores opfattelse af produktet. uden usability risikerer vi fx:  at målgruppen ikke kan bruge produktet ”effektivt”  at frustrere målgruppen – de vælger evt. konkurrenten  en mindre indtægt  at tingene skal laves om  osv  og ps. der er masser af eksempler på hvor galt det går når man ikke gør det

4  higher revenues through increased sales  increased user efficiency and satisfaction  reduced development costs  reduced support costs  increased productivity  decreased training and support costs  osv… patrick w. jordan

5 “the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specified context of use.” (ISO 9241-11)  effectiveness  efficiency  satisfaction

6  tidligere erfaringer  domæne kendskab  kulturel baggrund  handicap  alder og køn

7  guessability  learnability  experienced user performance  system potential  re-usability

8 test tidligt – test ofte

9  interview, observationer  workshops, fokusgrupper, task analysis  ekspertvurdering (heuristisk evaluering)  cognitive walkthrough  rules of thumb  brugervenlighedstest  kortsortering  eyetracking  tilgængelighedstest .…

10 10 generelle principper eller tommelfinger regler omkring user interface design. jakob nielsen

11

12 ConcurDemur Please depress the third rod linkage with your dextral lower appendage by rotating it about your talus OKCancel Please press the accelerator pedal with your right foot

13 FortrydOK Formater din harddisk?

14 placering af knapper!

15

16

17

18

19 ConcurDemur XML failure. Guru meditation code: X001532 ! OKCancel Our coders messed up. Sorry! !

20

21 det gyldne – det forkromede test set-up er dyrt og tidskrævende. men det er ikke en undskyldning for ikke at gøre det

22 kilde: krugforkromedehurtig/billig antal test personer≥ 83-5 rekrutterings indsatnøje udvalgte medlemmer af målgruppen sæt krogen i nogen – de skal bare bruge webbet set-upusability labhvilket som helst kontor med en computer Facilitatorerfaren usability professionel et forholdsvist tålmodigt menneske Forhåndsplanlægningtests planlægges uger i forvejen – det tager tid at rekruttere test udføres når som helst, lille planlægningsindsats forberedelseudkast, diskussioner, test protocol tænk over hvad du vil vise brugeren hvad/hvornårtypisk i slutningensmå test løbende opsamlinguddybende rapport udfærdiges kort debrief over frokost den samme dag

23  hvem skal med og hvad skal testes?  lav en drejebog med introduktion, opgaver og afslutning.  bestemt jer for et setup (lokaler, optagelser mm)  lav en pilot test og evaluer

24 testopgaverne  baseres på mål der er relevante for målgruppen og virksomheden  mulige, det skal kunne lade sig gøre  relevante og realistiske  realistisk sekvens  har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende  overvej kvantitative mål  hvor mange fejl de laver  hvor tit de selv kommer videre  hvor mange der gennemfører  tidsforbrug

25 testopgaverne – eksempler:  du vil gerne finde den nærmeste biograf og undersøge om der er forhold for handikappede.  brug søgefunktionen til at finde restauranter i nærheden af din bopæl  find en metrostation tæt på dit hjem og find en afgang således du er på flintholm station senest kl. 13

26 testopgaverne - opgaveskabelon ole gregersen

27  indledende manøvre  giv ikke for meget væk  det er systemet vi tester – IKKE brugeren  informeret samtykke  undervejs  noter observationer  facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion  video/lyd/screencapture  observatør(er) – ser på eller tager også noter

28  start-interview (10 min.)  facts, demografi  kendskab til området  brugs-erfaringer  selve testen  mere om lidt  slut-interview (15 min.)  opsamling på testen – kommentarer, holdninger  evt. post test spørgeskema med likert skalaer  tak for hjælpen + gave

29 selve testen  tænke højt  orientere sig på siden  testopgaverne  faciliter – spørg ind, stil hele tiden hv spørgsmål - men obs på brugsmønster  trunk test (næste slide)  ???  retrospektiv tilgang i stedet for tænke højt

30 trunk test  what site is this? (site ID)  what page am I on? (page name)  what are the major sections of this site? (sections)  what are my options at this level? (local navigation)  where am I in the scheme of things? (“you are here" indicators)  how can I search? steve krug

31

32 pause

33 usable = edible

34 aarron walter, mailchimp.

35

36

37 donald norman “attractive things work better.”

38 donald norman three levels of processing: reflective reflective design: Selv-image, personlig tilfredsstillelse og minder behavorial behavorial design: Behaget og den effektive virkning ved brug visceral visceralt design: fremtoning/udseende

39 marc hassenzahl

40 usability def:  ‘extend to which a system, product or service can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.’ (ISO 9241-11:1998) satisfaction def:  ‘freedom from discomfort and positive attitudes towards the use of the product’. (ISO 9241-11:1998) hassenzahl og tractinsky:  ‘ UX in the sense of a positive hci would, thus, focus on how to create outstanding quality experiences rather than merely preventing usability problems.’ (hassenzahl og tractinsky, 2006)

41 USABILITY  designe til effektivitet og ydedygtighed.  designe til komfort og tilfredsstillelse.  designe produkter der er nemme at bruge.  evaluering sker i forhold til at identificere og ordne usability problemer. UX  forstå og designe til brugerens oplevelse med et produkt, til hvordan og hvorfor de gør ting.  maksimere opnåelse af hedonistiske mål om stimulering, identifikation og levendegørelse og tilknyttede følelsesmæssige reaktioner.

42 ‘person's perceptions and responses resulting from the use and/or anticipated use of a product, system or service.’ (ISO 9241-210:2010) Hertil tilføjes tre noter til uddybelse af definitionen: Note 1: User experience includes all the user's emotions, beliefs, preferences, perceptions, physical and psychological responses, behaviors and accomplishments that occur before, during and after use. Note 2: User experience is a consequence of brand image, presentation, functionality, system performance, interactive behavior and assistive capabilities of the interactive system, the user's internal and physical state resulting from prior experience, attitudes, skills and personality, and the context of use. Note 3: Usability, when interpreted from the perspective of the user's personal goals, can include the kind of perceptual and emotional aspects typically associated with user experience. Usability criteria can be used to assess aspects of user experience.

43  the surface plane  the skeleton plane  the structural plane  the scope plane  the strategy plane (jesse james garrett)

44 “today everything is about user experience. a user of your product will have an experience that will be positive or negative and that sentiment will carry to their peers, colleagues or family.” (http://uxbasis.hellogroup.com/about)

45 http://uxbasis.hellogroup.com/

46  den skarpe iagttager vil se en del gengangere! eksperiential methods: http://www.allaboutux.org/all-methods

47 link til jakob nielsens artikler link til marc hassenzahls blog

48 mail: awfr@itu.dkawfr@itu.dk


Download ppt "Stina franchini webdesign og webkommunikation e2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google