Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Gregersen Redigeret for ca. et år siden
1
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST
2
Symptomer på et U-problem: Hindring af opgave-gennemførelsen Afsporinger Forvirring Fejl Vigtig information bliver overset Brugeren tror at opgaven er løst (korrekt) men det er den ikke Brugeren udfører en forkert handling Mistolker information Forstår ikke navigationen
3
Positive observationer God understøttelse til gennemførelse af opgave Forudseenhed på alle opgavetrin Uddanner brugeren diskret undervejs Viser kompleks information på en klar måde som hurtig forståes
4
Rigtige eller falske problemer? Et rigtigt problem er fundet når der er en logik i det brugeren har foretaget sig eller tænkt. Også selv om det måske kun var en bruger der kom i kontakt med dette problem. Et falsk problem er en tilfældighed (e.g. konsekvens af en svipser) Nogle forsøgspersoner (og eksperter) kan have tanke- og handle-baner som er ulogiske for andre.
5
Hvordan findes problemerne? Empiriske brugertest (bruger-studier) – Tænke højt Automatiserede studier (pop-up´s) Hvornår starter og slutter et problem? Detaljeringsgraden i problemanalysen Anvend gerne flere observatører på samme session hvis det er muligt
6
Vurdering af alvorlighedsgrad 4 = “en katastrofe der helt vil stoppe brugeren i videre anvendelse af programmet”, 3 = “en alvorlig forstyrrelse i anvendelsen af programmet” 2 =”et mindre, men irriterende problem” 1 = “en kosmetisk fejl, der kan rettes ved lejlighed”
7
Alvor x frekvens Få brugere kommer ud for problemet Mange brugere kommer ud for problemet Lille indflydelse på brugeroplevelsen Lav alvorlighedsgradMedium alvorlighedsgrad Stor inflydelse på brugeroplevelsen Medium alvorlighedsgrad Høj alvorlighedsgrad
8
Fejlkilder Deltagerne Opgaverne Metoden Genstanden (prototypens tilstand) Omgivelserne Moderatorerne
9
Antal deltagere 5 er nok (figur 5.9) Hvornår er 5 ikke nok? T&A: – Brug 5 deltagere fra hver klart adskildte bruger- grupper – Begræns fokus for evalueringen – Sørg for at have vel-definerede brugergrupper og have hver af grupperne repræsenteret i undersøgelsen.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.