Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1."— Præsentationens transcript:

1 Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1

2 Fra Globaliseringsråd til fremtidens erhvervsuddannelser Globaliseringsrådsmøde august 2005 med 5 centrale udfordringer –Udvalget om at alle skal gennemføre en ungdomsuddannelse –Udvalg for fremtidssikring af erhvervsuddannelserne Aftale om fremtidens velstand og velfærd, juni 2006 2

3 Fem centrale udfordringer Alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse Der skal være nok praktikpladser i virksomhederne Erhvervsuddannelserne skal indrettes, så de er attraktive og kvaliteten i top Balance mellem hensynet til nutidens og fremtidens arbejdsmarked i erhvervsuddannelserne Erhvervsuddannelserne skal følge med udviklingen på arbejdsmarkedet 3

4 Kommissorium ”Alle unge gennemfører………” Kommunalbestyrelsernes ansvar Kommunerne skal udarbejde en ”Alle unge starter” plan Kommunerne skal sikre bedre vejledning i grundskolen Kommunerne skal sikre hurtig hjælp til frafaldne elever og frafaldstruede elever Økonomiske tilskyndelser til at løfte kommunernes udvidede ansvar for de unges uddannelse 4

5 Kommissorium ”Alle unge gennemfører………….” Uddannelsesinstitutionernes ansvar Skolerne skal styrke overgang fra grundskole til ungdomsuddannelser og styrke en faglig og adfærdsmæssig forberedelse til ungdomsuddannelserne Erhvervsskolerne skal nedbringe frafaldsprocenten Forbedring af skolemiljøet på erhvervsskolerne Styrkelse af kontaktlærerordning Styrket forældreindsats og tilbud om forældrekurser for gruppen af indvandrere 5

6 Kommissorium ”Alle unge gennemfører…….” Arbejdsgivernes ansvar Virksomhederne skal reducere frafald i praktikperioden 6

7 Kommissorium ”Fremtidssikring af erhvervsuddannelserne” Praktikpladsområdet Reducere praktikpladsfølsomhed for konjunktursvingninger Skabe overensstemmelse mellem udbud og behov Virksomhedernes ansvar for oprettelse af det nødvendige antal praktikpladser skal øges Søgemønstre skal drejes Videreudvikling af kombinationsaftaler, flexaftaler mv. Elevernes faglige og geografiske mobilitet skal øges Promovering af Praktik i Udlandet 7

8 Kommissorium ”Fremtidssikring af erhvervsuddannelserne” Struktur, trin- og niveaudeling Klare indgangsveje – praktik- og skoleadgangsvej Trin med jobprofil og niveaudeling med minimum 2 kompetencegivende niveauer Mulighed for valg/fravalg af niveau Udvikling af national kvalifikationsnøgle, som skal korrespondere til det europæiske system. Styrke EUD’s image generelt og hos indvandrere i særdeleshed Styrke tværsektorielt samarbejde Etablering af særlige udviklingsudvalg 8

9 Kommissorium ”Fremtidssikring af erhvervsuddannelserne” Fremtidens EUD og deres indhold Etablering af central analyse- og prognosevirksomhed Hurtigere uddannelsesdækning og omstilling til arbejdsmarkedets krav og behov, ny kompetencefordeling EUD adgangsgivende til KVU/MVU Globale kompetencer skal sikres og må ikke være barrierer for stærke og svage elever 9

10 Kommissorium ”Fremtidssikring af erhvervsuddannelserne” Fremtidens EUD og deres indhold Mindre detail- og tidsstyring – mere målstyring Resultatvurderinger og opfølgning Større frihedsgrader på grundforløb Øget internationalisering af uddannelserne gennem sprogkundskaber og viden om andre kulturer 10

11 1. ”Alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse” Forslag til hovedprincipper Målrettet brobygning og introundervisning Øget brug af folkeskolelovens § 9, brobygning til erhverv Systematisk opsamling og videregivelse af viden mellem grundskoler og ungdomsinstitutionerne Obligatorisk brug af Elevplan og kontaktlærerordning Rådgivning for særlige grupper skal være mulig på erhvervsskoler Øget indsats vedr. EGU i kommuner, på erhvervsskoler og produktionsskoler Øget forældreindsats på erhvervsskolerne 11

12 1. ”Alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse” Forslag til hovedprincipper Styrket kompetencevurdering og vejledning på grundforløb og mulighed for virksomhedspraktik Udbud af grundforløbspakker Mentorordning for elever, der har behov for det Forbedret skolemiljø Skolerne skal udarbejde handleplan for at mindske frafald Måling af frafaldsårsager og indsats Indsatsaftaler mellem særligt udvalgte skoler og Undervisningsministeriet 12

13 2. Der skal være praktikpladser nok i virksomhederne Forslag til hovedprincipper Praktikplads nøgletal og benchmarking Skolernes praktikpladsindsats skal professionaliseres Indikatorsystem for praktikpladser Udvikling af vekseluddannelsesprincippet ved skolebaserede forløb 13

14 2. Der skal være praktikpladser nok i virksomhederne Forslag til hovedprincipper Partnerskabsaftaler Forsøg med uddannelsesaftaler, flexaftaler m.m. Skolerne skal udpege kontaktperson til den enkelte virksomhed Videreudvikling af individuelle uddannelser § 15 stk. 3 Bedre elevregistrering 14

15 3. Erhvervsuddannelserne skal indrettes, så de er attraktive og kvaliteten i top Forslag til hovedprincipper Særlige grundforløbspakker Udvikling af undervisningsmetoder, der fremmer brede og efterspurgte kompetencer Benchmarking for alle skoler Synliggørelse af skolernes kvalitetssikring – system – måltal Grundforløb overvåges gennem udvalgte kvalitetsindikatorer 15

16 3. Erhvervsuddannelserne skal indrettes, så de er attraktive og kvaliteten i top Forslag til hovedprincipper Valg af højere niveau som mulighed Fravalg af fag, som ikke er kernekompetence Prøveformer på skoledel udarbejdes med problemstillinger fra praktikdelen i virksomheden Analyse af lærerkvalifikationer 16

17 4. Balance mellem hensynet til nutidens og fremtidens arbejdsmarked i erhvervsuddannelserne Forslag til hovedprincipper Udarbejdelse af uddannelsesordninger Målstyring frem for tidsstyring Grundfag som kompetencemål Styrket realkompetencevurdering Den internationale dimension skal styrkes Skolerne skal udarbejde strategi og handlingsplan for internationalisering af uddannelserne Målsætninger for elev-/lærerudveksling 17

18 4. Balance mellem hensynet til nutidens og fremtidens arbejdsmarked i erhvervsuddannelserne Forslag til hovedprincipper Minimum 1 internationalt projekt for alle elever Skolerne skal tilbyde engelsk i alle relevante uddannelser/fag Skolerne skal tilbyde mindst 1 fremmedsprog udover engelsk Forsøg med engelsksproget undervisning Forstærket PIU Overskuelighed for elever, forældre, virksomheder og vejledere 18

19 5. Erhvervsuddannelserne skal følge med udviklingen på arbejdsmarkedet Forslag til hovedprincipper Særlige udviklingsudvalg Lokale uddannelsesudvalg skal medvirke ved udarbejdelse af lokale undervisningsplaner Lokal dokumentation 19

20 Øvrige forslag til hovedprincipper En samlelov Nye indgange Adgangsbegrænsninger på særlige uddannelser Uddannelsesgaranti 25 % flere praktikpladser i det offentlige Arbejdsgivernes ansvar for antal praktikpladser skal øges Mærkningsordning UVM skal styrke skolernes tværsektorielle samarbejde Styrke UVM's tilsyn og sanktionsmuligheder 20

21 Øvrige forslag til hovedprincipper Vejledningsindsats fra 6. klasse Fleksibel opgavevaretagelse på UU Kommuner forpligtet til EGU Modernisering af EGU Målrettede produktionsskoleforløb Omlægning af ydelser/tilskud til produktionsskoler 21

22 Øvrige forslag til hovedprincipper Kvalitetssikring og udvikling af skolepraktik Større ansvar for indhold i praktiktiden hos arbejdsgivere Kurser for virksomhedernes oplæringsansvarlige Faglige udvalg skal udvikle kvalitetsmetoder for virksomhedernes del af uddannelsesforløb Faglige udvalg bør prioritere elevers deltagelse i ”Skills konkurrencer” 22


Download ppt "Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google