Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af Røde Kors i Danmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af Røde Kors i Danmark"— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af Røde Kors i Danmark
EN VERDEN TIL FORSKEL Præsentation af Røde Kors i Danmark Røde Kors 2013

2 Verdens største humanitære organisation
100 mio. støtter i hele verden. 13 mio. frivillige – op mod 30 mio. i forbindelse med katastrofer. støtter i Danmark. frivillige i Danmark. Manus: Støtter i hele verden: hele Røde Kors og Røde Halvmåne-bevægelsen inkl. frivillige, medlemmer, bidragydere osv. Forbundet har lavet en undersøgelse i De nationale selskaber har indrapporteret i alt 13,1 mio. aktive frivillige Støtter i Danmark er både i forhold til hænder og penge. Det vil sige, at vi både tæller frivillige, medlemmer og bidragsydere med under denne kategori. Kilde Fundraising (Sune) Røde Kors 2013 Foto: Polfoto

3 Kernen i Røde Kors er 13 mio. frivillige i verden og 25.000 i Danmark

4 Røde Kors er forenet af syv principper
Enhed Medmenneskelighed Upartiskhed Uafhængighed Neutralitet Almengyldighed Frivillighed Røde Kors er forenet af syv principper Røde Kors er neutral. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk overbevisning Manus: Styrende for det konkrete hjælpearbejde er principperne om medmenneskelighed og upartiskhed . Disse principper er udgangspunktet for Røde Kors’ hjælp: Vi er forpligtet til at hjælpe mennesker i nød og hjælper alle uanset nationalitet, etnicitet, køn, religion eller politiske holdninger. De to næste principper, neutralitet og uafhængighed, sikrer Røde Kors’ integritet og troværdighed i hjælpearbejdet: Vi tager aldrig parti og bevarer vores uafhængighed fra regeringerne, så vi altid er i stand til at hjælpe der, hvor behovet er størst. Principperne om frivillighed, enhed og almengyldighed er vejledende for hele Røde Kors-bevægelsens måde at organisere sig på: Den frivillige indsats er uden økonomisk vinding, der er kun ét nationalt selskab i hvert land, og vi arbejder som bevægelse ud fra de samme grundlæggende principper. Røde Kors 2013 4

5 Røde Kors har 150 års jubilæum i 2013 og 2014
Det internationale Røde Kors (ICRC) blev dannet i 1863 på initiativ af den schweiziske forretningsmand Henri Dunant Det røde kors blev første gang brugt under Slaget ved Dybbøl i Det var vores første aktion. Startede i Danmark i 1876 I dag er Røde Kors tilstede i 188 lande Manus: Henri Dunant skabte det Internationale Røde Kors (ICRC) på baggrund af ideen om en international, neutral organisation, baseret på frivillighed, som kunne hjælpe syge og sårede soldater på begge sider af frontlinjen. ICRC har i henhold til Genevekonventionen et unikt mandat, der under krig giver Røde Kors ret til b.la. beskyttelse og pleje af syge og besøg hos krigsfanger. ICRC er ansvarlig for at anerkende de enkelte landes Røde Kors/ Halvmåne organisationer. Den første Geneve konvention blev skrevet i 1864 til beskyttelse af sårede soldater. Geneve konventionen angiver alment gældende retningslinjer, som alle krigsførende skal følge. Røde Kors var for første gang aktiv i 1864 i den dansk-tyske krig (Slaget ved Dybbøl). Røde Kors er til stede i 188 lande inkl. Palæstina. Eftersom Palæstina ikke er anerkendt i FN, har Røde Kors således nationale selskaber i 187, ud af de 193 lande, der er anerkendt af FN. De FN anerkendte lande som Røde ikke er tilstede i er Bhutan, Marshall Islands, Nauru, Eritrea, South Sudan og Tuvalu. Røde Kors 2013 Slaget ved Dybbøl i 1864

6 Røde Kors er til stede i verdens brændpunkter – dengang og nu
Manus: Nogle kender måske til Jutlandia, der med sin civile status under Koreakrigen var drevet af Røde Kors. Jutlandia fungerede som hospital for sårede under krigen, og Røde Kors stod for både drift, bemanding og organisering af hospitalet. Endnu flere kan sikkert huske katastrofen i 2010 i Haiti, hvor et jordskælv ramte landet med store konsekvenser mistede livet og omkring 2 mio. mennesker blev hjemløse. Røde Kors hjalp i den forbindelse med drikkevand til mere end mennesker samt tag over hovedet til mere end familier. Jutlandia 1950 Haiti 2010 Røde Kors 2013

7 Røde Kors har fået Nobels Fredspris fire gange
1901 1917 1944 1963 Manus: 1901 – Dunant fik den for sin humanitære indsats – blandt andet for sin rolle i oprettelsen af Røde Kors 1917 – Røde Kors fik den for sin indsats under 1 WW – blandt andet krigsfangebesøg (ICRC) 1944 – Røde Kors fik den for sin indsats under 2 WW – bl.a. pakker til fanger (ICRC) 1963 – Røde Kors fik den for 100 års humanitær indsats Røde Kors 2013 7

8 Røde Kors er altid til stede
Vi er landets største frivillige sociale organisation med fokus på: Ensomme og udsatte Katastrofer Krig Røde Kors 2013 8

9 Vores frivillige I danmark er altid tæt på
Røde Kors 2013 9

10 Manus: Det går godt for Røde Kors-butikkerne
Manus: Det går godt for Røde Kors-butikkerne. I 2012 havde vi 219 butikker og åbnede 4 nye storbutikker, der har et areal på mere end 500 m2 og fuldt sortiment, hvilket vil sige møbler nips og beklædning. Vi kan se, at butikker med fuld sortiment oplever fremgang, da mange godt kan lide at gå på opdagelse i butikker, hvor de kan finde tøj, såvel som møbler og fine nips ting. Butikkerne er i øjeblikket i gang med at få renoveret deres facader. Mange butikker fik nye facader i 2012, og renoveringen af facaderne fortsætter i 2013, så alle butikker får det samme udseende landet over. Billedet ovenfor er fra vores butik i Lyngby og et eksempel på den nye facade. De nye facader vil give butikkerne et mere moderne og indbydende udseende. Kilde: Erik Hove, genbrug Vi havde i butikker, hvoraf 4 af dem er nye storbutikker, der både sælger møbler, nips og beklædning Røde Kors 2013

11 Ingen krise i Røde Kors butikkerne
Butikkerne har de seneste år givet et flot overskud. Overskuddet i 2009 var på 23,19 mio. kr., 2010 på 25,15 mio. kr. og 2011 på 26,62 mio. kr. I 2012 forventer vi et overskud, der er betydeligt højere end i 2011, så kurven fortsætter med sikkerhed med at stige. Hørsholm omsatte i 2012 for 4 mio. kr., men mange andre butikker oplever også en flot fremgang i deres omsætning. Alle gør en stor indsats, som de kan være meget stolte af. Kilde: Erik Hove, genbrug. Røde Kors 2013

12 Vi uddanner hvert år omkring 60.000 mennesker i førstehjælp
Manus: Førstehjælp har i de seneste år oplevet en stigning i deres overskud. I 2010 var overskuddet på og det steg i 2011 til hele , hvilket er en stigning på over 1 mio. kroner. (Kilde Jutta Helles, førstehjælp). Vi uddanner hvert år omkring mennesker i førstehjælp Røde Kors 2013

13 Røde Kors’ sociale aktiviteter hjælper Ensomme og udsatte
Besøgstjenesten Sygehusbesøgstjenesten Familienetværk Vågetjenesten Fængselsbesøgstjenesten Integration Qnet Sundhedsklinikken Samtalegrupper for børn af indsatte Julehjælp Nørklere Røde Kors’ sociale aktiviteter hjælper Ensomme og udsatte Manus: Integration, Qnet samt Familienetværk indeholder alle en række af forskellige aktiviteter. Integration indeholder: Lektiehjælp til børn og unge, Sprogtræning/uddannelseshjælp til unge og voksne, Kvinde-pigegrupper, Venskabsfamilier/bisidder, Støtte til uledsagede unge flygtninge, Cykeltræning, Udflugter, Weekendture, Familielejre, Sociale arrangementer, Temaaftener med foredrag el. lign., Hjælp til børns fritidsaktiviteter og Andre tilbud (f.eks. teatertur, café, gymnastik, PC kursus, svømning mv.) Qnet indeholder: En-til-en samvær/besøg, Bisidder, Tilbud kun rettet mod børnene, hvor mødrene ikke deltager, Udflugter, Weekendture, Familielejre, Netværksarrangementer (F.eks. fællesspisning, foredrag el. lign.) og Andre tilbud (kulturelle aktiviteter). Familienetværk indeholder: En-til-en samvær/besøg, Bisidder, Tilbud kun rettet mod børnene, hvor forældrene ikke deltager, Lektiehjælp til børn og unge, Udflugter, Weekendture, Familielejre, Sociale arrangementer (f.eks. fællesspisning, julefest el. lign.), Temaaftener (f.eks. besøg af sundhedsplejerske), Hjælp til børns fritidsaktiviteter (f.eks. fritidspasningsordning, fritidsguide eller fritidsvenner), Materiel hjælp (f.eks. beklædningshjælp eller møbelhjælp) og Andre tilbud (Babymassage, gymnastik, biograftur mv.). Besøgstjenesten: Mere end 4000 ensomme danskere får hver uge besøg af en frivillig besøgsven fra Røde Kors. Vågetjenesten: 515 Røde Kors frivillige holdte i 2011 ensomme døende i hånden. Fængselsbesøgstjenesten: Vi besøger indsatte i lukkede fængsler. Sygehusbesøgstjenesten: Patientstøtter er til stede på sygehuse for at støtte og trøste både patienten og de pårørende. Patientstøtterne blander sig aldrig i den professionelle pleje. Samtalegrupper for børn af indsatte: Frivillige med børnefaglig baggrund afholder samtalegrupper for børn af indsatte, og hjælper dem med at tackle den svære situation, når ens mor eller far er i fængsel. Julehjælp: Vi hjælper hvert år økonomisk trængte familier i den svære tid op til jul. Sundhedsklinikken: Røde Kors har sammen med Lægeforeningen og Dansk Flygtningehjælp oprettet en sundhedsklinik for udokumenterede migranter. Klinikken tilbyder gratis sundhedshjælp og betjenes af frivillige professionelle sundhedsbehandlere. Kilde: Iben Helqvist RØDE KORS 2013 13

14 Asylcentrene husede i februar 2013 3500 asylansøgere
Røde Kors hjalp i asyl-ansøgere Manus: Pr. 01/ husede Røde Kors’ asylcentre 3500 asylansøgere. Røde Kors har intet med sagsbehandlingen at gøre. Den ligger hos Rigspolitiet, Udlændingeservice og Flygtningenævnet. Røde Kors kan dog rejse ”bekymringssager” – ud fra de humanitære principper, overfor myndighederne. Kilde: Anne Skovgaard - Asyl + rapport fra Udlændinge Styrelsen. 800 frivillige hjælper asylansøgere til en mere tålelig hverdag på et asylcenter. De frivillige planlægger forskellige aktiviteter med asylansøgerne, så som lektiecafeer og madlavning. Kilde: Anne Sander Asylcentrene husede i februar asylansøgere Røde Kors 2013

15 I 2012 søgte 363 uledsagede børn asyl i Danmark
Røde Kors driver børnecentre for uledsagede asylbørn Manus: På Røde Kors’ Børnecentre får uledsagede asylbørn støtte til at klare dagligdagen uden en familie. Kilde: Anne Skovgaard - Asyl Note: Det sidst opdateret tal fra Udlændingestyrelsen er anvendt og er fra d Kilde: Anne Skovgaard – Asyl. Røde Kors 2013

16 Røde kors forebygger katastrofen
16

17 Røde Kors brugte i 2011 211 mio. kr. på udviklingshjælp
Røde Kors i Danmark var i 2011 med til at sikre rent drikkevand til mennesker I 2011 har vi været med til at sikre rent drikkevand til mennesker Røde Kors brugte i mio. kr. på udviklingshjælp Hvert år går næsten halvdelen af de penge vi bruger til udviklingshjælp Vi bygger mere end 15 brønde om ugen og skaffer rent vand til over mennesker på et år. Vi giver over 1,5 mio. mennesker oplysning om sundhed, så de kan hjælpe sig selv og deres børn. Manus: Det er syv gange billigere at hjælpe, før katastrofen rammer end efter. Derfor arbejder Røde Kors målrettet på at gøre mennesker i sårbare regioner i stand til at modstå katastrofer og brugte i mio. kr. på udviklingshjælp. Næsten hvert år går halvdelen af de penge vi bruger til forebyggelse af katastrofer. I 2011 var Røde Kors i Danmark med til at sikre mennesker direkte adgang til rent drikkevand. Derudover har mennesker fået adgang til forbedrede sanitetsforhold, 2.5 mio. mennesker er nået med information om forebyggelse og behandling af sygdomme, mennesker er blevet trænet og indgår i katastrofeteams på landsbyniveau og mennesker er nået med information om, hvordan man skal forholde sig, hvis en katastrofe opstår, så de er mere modstandsdygtige på området. Case: Mange steder i verden er det svært at finde rent vand, når katastrofen først har ramt. Derfor hjælper vi verdens udsatte områder med at sikre drikkevandsforsyningen. I Mozambique hjælper vi med at bygge brøndene højere, så de ikke bliver fyldt med mudder, når oversvømmelserne kommer. Og i Indonesien sætter vi to forskellige haner på de fire meter høje vandtårne, vi bygger. Ved at have en hane i både 80 centimeter og 2,5 meters højde, kan man også komme til drikkevandet, når der er oversvømmelse. Kilde: Magasiner nr. 4/2011 – Tema. Røde Kors 2013

18 Vi hjælper, når katastrofen rammer, eller krigen raser
Røde Kors 2013 18

19 Røde Kors i Danmark bruger hvert år omkring 150 mio. kr
Røde Kors i Danmark bruger hvert år omkring 150 mio. kr. på katastrofehjælp Røde Kors i Danmark bruger hvert år omkring 150 mio. kr på katastrofehjælp Røde Kors i Danmark bruger hvert år omkring 150 mio. på katastrofehjælp Manus: I 2012 gik pengene især til at hjælpe ofrene for krigen i Syrien samt til sultkatastrofen i Vestafrika. Røde Kors 2013

20 Manus: Niels Olsen var i efteråret 2012 i Niger for at sætte fokus på tørken i Vestafrika. Vestafrika har i løbet af det seneste år oplevet en alvorlig tørke, der har påvirket mere end 18 mio. mennesker. Derfor har Røde Kors Forbundet (IFRC – International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies) i samarbejde med nationale Røde Kors selskaber blandt andet sørget for at uddele fødevarekuponer til sårbare familier samt 37,5 tons såsæd og gødning, der kan sikre mad samt en indkomst ved salg af overskydende høst. Derudover er der blevet gennemført ernæringsundersøgelser af flere end børn i alderen 6 måneder til 5 år, som er blevet henvist til sundhedscentre, hvis deres ernæringstilstand har været kritisk. I den forbindelse er der også blevet uddelt over 60 tons fødevarer, som blandt andet består af hirse og majsmel. Kilde: Troels Mikkelsen, International programs. Niels Olsen var i Vestafrika for at sætte fokus på de 18 mio. mennesker, der sulter Røde Kors 2013

21 Røde Kors i Danmark har indtil videre sendt 2,8 mio. kr
Røde Kors i Danmark har indtil videre sendt 2,8 mio. kr. til sultofrene i Vestafrika Manus: Vestafrika har det seneste år været hårdt ramt af tørke, hvilket har påvirket mere end 18 mio. mennesker. Manglende regn, insektangreb og dårlig høst har sendt Vestafrikas Sahel-bælte ud i en alvorlig fødevarekrise, og der er hårdt brug for hjælp. Røde Kors er tilstede i Vestafrika for at hjælpe hårdt ramte samt forebygge, at sultkatastrofen udvikler sig yderligere. Røde Kors Forbundet har derfor uddelt såsæd til familier samt støttet 1000 familier med enten fødevarer eller kuponer, som de kan købe mad med. Kilde: Troels Mikkelsen, International programs Røde Kors / 2013

22 Manus: Siden den syriske opstand i marts 2011 har Røde Kors i Danmark hjulpet SARC (Syrian Arab Red Crescent) eller Syrisk Røde Halvmåne, der er den eneste organisation, som har haft adgang til de berørte områder i Syrien. SARC har ydet en kæmpe indsats i den udstrækning, som sikkerheden har tilladt det. IFRC (International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies) vurderer, at 2,5-3 mio. mennesker er påvirket af konflikten i Syrien. Et udpluk af Røde Kors i Danmarks hjælp til Syrien: Røde Kors i Danmark har i 2012 blandt andet sørget for 7000 mad rationer, 3000 madrasser, 6000 tæpper, 750 køkkensæt og 750 hygiejne pakker. Derudover har vi sendt penge af sted til indkøb af ambulancer, diverse hjælpeudstyr, medicin og førstehjælpstræning. Røde Kors i Danmark forudser, at en langsigtet indsats i Syrien er nødvendig, da der både vil være et stort genopbygningsarbejde, en ustabil økonomisk situation samt store psykosociale udfordringer i form af krigstraumer. Kilde: Marie-Chantal Dahl, Desk Officer Middle East and North Africa. Vi har i 2012 hjulpet Syrien med blandt andet 7000 madrationer, medicin, ambulancer og førstehjælpstræning Røde Kors 2013

23 Røde Kors hjælper på begge sider af en konflikt
– og tager aldrig parti Manus: Lige nu udkæmpes over 30 krige i verden, og Røde Kors er ofte den eneste organisation, der kan hjælpe ofrene. Det kan vi takket været vores særlige mandat, der er skrevet ind i Genève-konventionerne. Mandatet betyder, at de krigsførende parter har pligt til at lade os hjælpe på begge sider af konflikten. Kilde: Corp. Folder (en verden til forskel) Den nuværende konflikt i Syrien er et godt eksempel på vores særlige mandat. Her er Røde Kors (Røde Halvmåne) den eneste organisation, der har haft adgang til de berørte områder, og vi har ydet en effektiv indsats, når sikkerheden er tilladt det. Kilde: Fact Sheet Syrien, Marie-Chantal Dahl. Røde Kors 2013

24 Vi uddanner krigens parter i krigens regler
Manus: Røde Kors er til stede på begge sider af en konflikt og uddanner krigens parter i reglerne for krigsførelse. Vi uddanner f.eks. både danske soldater i Afghanistan og Taliban. Røde Kors er i dialog med 161 nationale hære på verdensplan. Kilde: Anne Sofie Lauritzen, IS Røde Kors 2013

25 Røde Kors besøger hvert år omkring 500.000 krigsfanger i hele verden
Manus: Røde Kors leverer hvert år Røde Kors meddelelser, som opretholder kontakt mellem en krigsfange og hans/hendes familie. Vi skaber f.eks. kontakt mellem krigsfanger på Guantanamo på Cuba og deres familier hjemme i Afghanistan. Det eneste livstegn familierne får fra deres forsvundne sønner og brødre er gennem de Røde Kors ansatte, der har lov til at bringe meddelelser fra de indsatte til familierne og tilbage. I 2010 etablerede Røde Kors kontakt mellem fanger og deres familier. Citat: ”Hvis ikke vi fik de her breve fra Røde Kors, ville vi ikke vide, hvor han er, eller om han er i live” Adam Khan – far til indsat i Guantanamo (2003). Røde Kors 2013

26 Røde Kors’ arbejde i væbnet konflikt eller naturkatastrofe
ICRC eller Forbundet Nationale selskaber mission Land appel Røde Kors i Danmark Info hjem Andre Beredskab Delegater Varer Katastrofefond (penge) Indsamling EU Danida Når katastrofen rammer Røde Kors’ internationale hjælpearbejde koordineres fra Genève. Når der sker en katastrofe i et land, vurderer det lokale Røde Kors/Røde Halvmåne-selskab katastrofens omfang og orienterer Genève. Når der er tale om en krigssituation, er det ICRC, der har ansvaret for at lede arbejdet, mens Forbundet har den ledende rolle ved naturkatastrofer og ved bistand til flygtninge uden for konfliktområdet. Ofte har Forbundet eller ICRC kontorer i de mest sårbare lande, der ligeledes vurderer konfliktens eller katastrofens omfang. Om nødvendigt udsendes en delegation fra Genève for at vurdere situationen nærmere. Det er langt fra altid, at der er behov for international støtte til en katastrofe. Ofte vil det lokale Røde Kors-selskab selv kunne yde den støtte, ofrene har brug for, fordi mange selskaber igennem længere tid har opbygget deres organisation og katastrofeberedskab. Kun når katastrofens omfang overstiger det lokale Røde Kors’ kapacitet, træder resten af Røde Kors-bevægelsen til. I de første dage efter en katastrofe gælder det om at få et overblik over skadernes omfang og vurdere behovet for international hjælp. Derefter sendes en varsling ud til andre nationale selskaber, for eksempel Dansk Røde Kors, der så mobiliserer deres ressourcer. Dette er stadigvæk blot et beredskab – vi reagerer først, når vi modtager en egentlig appel fra Genève. En appel indeholder en beskrivelse af, hvad der er sket, hvad Røde Kors har tænkt sig at gøre samt et budget. Det er på grundlag af denne appel, at Dansk Røde Kors yder støtte. Appeller kan ses på Forbundets hjemmeside og ICRC’s hjemmeside Katastrofen indtræffer (se tegning) Forbundet/nationalt selskab ”slår alarm” Telefonkonference FACT-hold (Field Assessment Coordination Team) Der udfærdiges en meget foreløbig nødhjælpsappel FACT behovsanalyse afgør, hvilke udrykningsstyrker udryknings-styrker der er behov for De nationale selskaber fortæller Forbundet, hvilke udrykningsstyrker de kan stille til rådighed Forbundet giver grønt lys for mobilisering – kræver først tilladelse fra det katastroferamte land Ny og mere detaljeret nødhjælpsappel udfærdiges Løbende tlf. koordineringsmøder Røde Kors 2013

27 Og behovet for Røde Kors vokser
Sårbarhed. Mere end halvdelen af Røde Kors’ afdelinger oplever et stigende behov for hjælp i Danmark Ensomhed mennesker i Danmark dør alene hvert år Krig. Mere end 30 krige er i gang lige nu i verden Katastrofer. Antallet af naturkatastrofer vokser – På bare 10 år er antallet af katastrofer i Asien fordoblet Antal krige, 36 i 2009 kilde: Uppsala Conflict Data Programme Røde Kors 2013 27

28 Røde Kors indsamlingen indbragte 18 mio. kroner
Manus: På landsplan havde vi indsamlere, der alle gjorde en fantastisk indsats og indbragte Røde Kors 18 mio. kroner. Kilde: Ingrid Falkenham Røde Kors 2013

29 Sådan fordeler vores indtægter sig
Manus: Sådan tjener Røde Kors’ pengene til det humanitære arbejde. Indsamlede midler omfatter b.la. indtægterne fra Røde Kors indsamlingen (ca. 8%). Note: 2011 tal Røde Kors 2013

30 Sådan fordeler vores udgifter sig
Manus: Udgifterne til hver afdeling på landskontoret bogføres under det indsatsområde, de beskæftiger sig med. De 31 % der bruges på udviklingshjælp inkluderer f.eks. udgifterne til vores internationale afdelinger på landskontoret. Administration dækker over udgifter til administration af økonomi, drift af landskontoret, lagerudgifter og foreningsudgifter (repræsentantskab og lignende). Note: Tal fra 2011 Røde Kors 2013

31 Landskontoret Afdelinger/Regioner/Centre Styrelse / Repræsentantskab
Strategi og ledelse International programs Nationale partnere Internationale partnere Styrelse / Repræsentantskab Afdelinger/Regioner/Centre HR og shared service Katastrofe Kommercielle aktiviteter Kommunikation og fortaler Økonomi Fundraising og marketing Nationale programmer og support Asyl Manus: Røde Kors’ Landskontor skal tættere på de mennesker, vi hjælper. Det kræver, at vi er organiseret, så vi hurtigt og effektivt kan imødekomme forventninger og behov hos frivillige og styrelsen, og reagere på de krav omgivelserne stiller til os. Grundtanken bag strukturen er en organisation med fokus på de operationelle opgaver – de vil sige vores arbejde med at hjælpe udsatte mennesker i Danmark og i verden. International Partner, National Partner og Asyl består af vores folk tæt på opgaven i felten, og de understøttes af de mange mennesker og funktioner, i de andre lag i organisationen. Røde Kors 2013

32 Præsident, Generalsekretær, Susanne Larsen Anders Ladekarl
Manus: Vores præsident er Susanne Larsen – en titel som svarer til formand i andre foreninger. Susanne er valgt på repræsentantskabsmødet Susanne er tidligere adm. direktør i SAS Danmark. Anders Ladekarl har været generalsekretær siden Posten svarer til direktør i andre organisationer. Anders har tidligere været international chef i Dansk Røde Kors og været ansat i Dansk Flygtningehjælp og DUF. Anders er uddannet cand. Polit. fra Københavns Universitet. Røde Kors 2013

33 Tæt på i 2012 Gennem frivillig indsats forhindrer og
afhjælper Røde Kors i Danmark menneskelig nød, lidelse og diskrimination. Røde Kors 2013

34 2800 udsatte familier modtog julehjælp i 2011
Vi uddelte julehjælp til over 4300 familier i 2012 Manus: Behovet for julehjælp er stigende, og i 2012 har vi uddelt julehjælp til mindst 4300 familier – en stigning på omkring 1500 familier i forhold til afdelinger deltog i uddelingen af julehjælpen En stigning på 42 afdelinger siden Kilde: Troels Østergaard, National support Julehjælpen giver Røde Kors mulighed for at tilbyde længerevarende hjælp til socialt udsatte familier. Flere afdelinger har budt familierne ind i Røde Kors fællesskabet og tilbyder støtte i hverdagene samt fælles oplevelser for familierne. Kilde: Christina Rasmussen - NS Røde Kors 2013

35 I 2012 havde besøgstjenesten lidt over 4700 besøgsvenner
Manus: 182 lokalafdelinger har besøgstjenesten som en af deres lokale aktiviteter. I 2012 fik 5824 besøg af personer fra Røde Kors’ besøgstjeneste. Selvom vi hjælper mange ensomme, står der stadig omkring 598 på venteliste som besøgsmodtagere, hvilket svarer til at hver afdeling i gennemsnit har 3 besøgsmodtagere på venteliste. I 2011 modtog 4265 besøg fra vores besøgstjeneste, og vi havde 4275 besøgsvenner. Der har derfor været en stigning i både antallet af besøgsvenner og besøgsmodtagere i løbet af det sidste år. Kilde: statusrapport besøgstjenesten 2011, Iben Helquist og Lisbeth Ott-Ebbesen, og 2012 Malene Borberg Sawar og Cecilia Hegnsvad. Røde Kors 2013

36 Vågetjenestens nyeste tal viser, at vi nu er næsten 600 frivillige – en stigning på over 250 frivillige fra 2010 Vågetjenestens nyeste tal viser, at vi nu er mere end 500 frivillige – en stigning på mere end 200 frivillige fra 2010 Manus: Vågetjenesten har i løbet af 2012 oplevet en stigning i både antallet af frivillige samt afdelinger, det udbyder vågetjenesten. I 2012 havde 66 lokalafdelinger en vågetjeneste, hvilket er en stigning på 21 afdelinger siden Derudover holdt 597 frivillige døende i hånden i 2012 mod 323 i Kilde: Status Vågetjenesten 2010 Iben Helquist og Lisbeth Ott-Ebbesen og Statusrapport vågetjenesten 2012 Ulla Sthen Hansen og Cecilia Hegnsvad. Citat: “De sidste fem minutter begyndte hun at trække vejret i små, hurtige ryk. Jeg holdt hendes hånd og sagde til hende: ’Du må gerne give slip’. Det siger jeg altid. Så nynnede jeg salmen ’Befal du dine veje’ for hende. Og så var hun væk.” - Britta Bertelsen – frivillig i vågetjenesten. Kilde: Iben Helquist, NS. Note: Billedet viser Anne og Kirsten, som er kontaktpersoner hos Vågetjenesten på Lolland. Røde Kors / 2013

37 Sundhedsklinikken Sundhedsklinikken har siden august 2011 fået henvendelser fra udokumenterede migranter 206 frivillige, som blandt andet består af læger, sygeplejersker, tandlæger, jordmødre og psykologer, sørger for, at der er hjælp at få på klinikken Manus: I august 2011 åbnede Røde Kors sammen med Lægeforeningen og Dansk Flygtningehjælp en sundhedsklinik for udokumenterede migranter. Klinikken tilbyder gratis sundhedshjælp og betjenes af frivillige professionelle sundhedsbehandlere, som blandt andet består af 85 læger og speciallæger, 46 sygeplejersker, 6 jordmødre, 6 tandlæger og 3 psykologer. Der er åbent mandag, onsdag og torsdag fra kl. 17 til kl. 20. Klinikken finansieres alene af indsamlede midler øremærket sundhedsklinikken. Kilde: Sundhedsklinikkens Årsrapport 24. august 2011 – 31. august Sundhedsklinikkens præsentationspapir. Røde Kors / 2013

38 Odense kæmper mod ensomhed
Odense afdeling satte fokus på ensomhed med en kampagne, der skulle skaffe flere besøgsvenner Afdelingen har haft en stand i byen, som man kan se på billedet, hvor de har hvervet nye besøgsvenner I løbet af de første to uger modtog Odense 54 henvendelser fra besøgsvenner og modtagere Manus: I samarbejde med reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen har Odense lokalafdeling udarbejdet en kampagne med fokus på ensomhed. Kampagnen har haft til formål at skabe opmærksomhed omkring besøgstjenesten og derigennem få en masse nye besøgsvenner i afdelingen. Kampagnen har modtaget støtte fra flere steder i lokalsamfundet, bl.a. fra virksomheder som Merril og Fyens Stiftstidende, der har hjulpet med at udbrede kampagnen lokalt. Derudover har lokalafdelingen haft en stand inde i byen, hvor de har hvervet nye besøgsvenner. I løbet af de to første uger modtog Odense henvendelser fra 54 besøgsvenner og modtagere, hvilket var en stor succes. Lokalafdelingen håber på at kunne bruge kampagnematerialet igen i det nye år, så de kan blive ved med at skabe fokus på problemet omkring ensomhed. Kilde: Christina Lykke Bülow, projektkoordinator, Røde Kors Odense. Røde Kors 2013

39 Røde Kors indsamling Ringkøbing har fundet en god måde at sikre sin Røde Kors- indsamling De gør hver især, hvad de er bedst til - Niels hverver indsamlere, Bjørn har styr på ruter og sponsorer, Per er it- nørden og Leif hjælper til med lidt af hvert 2012 blev et godt år for Ringkøbing, hvor de samlede kr. mere ind end året før Manus: I Ringkøbing har Leif, Per, Bjørn og Niels et teamwork, der sikrer dem en god Røde Kors-indsamling. De sørger for at lave de opgaver, som de er bedst til – Niels koordinerer og hverver alle mennesker, han kan komme i nærheden af, Bjørn sørger for, at der er styr på ruterne samtidig med at han har styr på de sponsorer, der hjælper til med indsamlingen, Per er it-nørden, der holder styr på indsamlere og sponsorer i overskuelige Excel-dokumenter, og Leif er lidt over det hele og hjælper der, hvor der er behov. Tilsammen udgør de et team, der hvert år samler mange penge ind til Røde Kors-indsamlingen. I 2012 blev det til kr. Kilde: Frivillig Bladet, nr. 4 + Ingrid Falkenham. Røde Kors 2013

40 En hjælpende hånd til udsatte familier
Slagelse afdeling giver hver anden onsdag udsatte familier en pause fra en problemfyldt hverdag De laver mad, syr, snakker og hjælper børnene med lektier Samværet letter humøret og hjælper familierne igennem ugerne, selvom de har det svært Manus: Slagelse Afdeling og Ungdommens Røde Kors mødes hver anden onsdag med udsatte familier – primært enlige mødre og deres børn – for at lave mad, sy, snakke, grine og hjælpe børnene med lektierne. Det er en pause fra en hverdag, der ofte er problemfyldt. Her er der overskud til at læse og spille spil med sine børn – noget som kan være svært at overskue i hverdagen. Diana, som er kommet i familiegruppen i halvandet år, fortæller, gruppen letter humøret meget, da de alle har det sjovt sammen. Hun fortæller, gruppen får en til at føle, at man kan klare en uge mere, selvom man har det skidt. Kilde: Frivillig bladet nr. 3/2012 – Tema. Røde Kors 2013 Foto: Tomas Bertelsen

41 Røde Kors Frivillighus
Røde Kors har modtaget en donation på 25 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden til opførelsen af et nyt hus til gavn for alle frivillige i Røde Kors Der er etableret en gruppe med frivillige fra hele landet, der har fortalt om deres ønsker og behov til det kommende Frivillighus Frivilliggruppen skal følge projektet, indtil huset står færdigt i 2015 Manus: Frivillighuset skal placeres på Blegdamsvej ved siden af Røde Kors’ Landskontor. I efteråret 2012 har der været afholdt landsdækkende roadshows, hvor der blev fortalt om det kommende frivillighus, og man blev tilbudt at deltage i gruppen af frivillige, der skal følge projektet indtil 2015, hvor det står klart. Røde Kors 2013


Download ppt "Præsentation af Røde Kors i Danmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google