Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ER-diagrammer (databaser, del 4)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ER-diagrammer (databaser, del 4)"— Præsentationens transcript:

1 ER-diagrammer (databaser, del 4)

2 Videre fra data-flow diagrammer
Ved hjælp af data-flow diagrammer kan vi begynde at indse, hvilke entiteter vi skal lagre data om i databasen Kan også supplere med almindelige beskrivelser af domænet De indgående entiteter – samt relationerne mellem dem – beskrives i et ER-diagram RHS – Informationsteknologi

3 Entiteter og Relationer
Entiteter og Relationer er de ting, som indgår i et ER-diagram, deraf navnet… Entiteter = Ting eller begreb. Vi ønsker at registrere data om entiteter. Relationer = Relationer… Vi ønsker at modellere relationer mellem entiteter. Relationer er ikke ting… RHS – Informationsteknologi

4 Hvorfor lave ER-diagrammer?
Slutmålet er at lave en data-base, bestående af tabeller. Nemmere (for mennesker) at beskrive og forstå verden med ER-diagrammer, end direkte med tabeller Rimeligt ”mekanisk” at lave ER-diagrammer om til tabeller RHS – Informationsteknologi

5 RHS – Informationsteknologi
ER - historier Fint nok, men hvorfor kan vi ikke bare skrive det ned…? Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser (bla bla bla bla….) RHS – Informationsteknologi

6 RHS – Informationsteknologi
ER - historier Husk hele tiden, at målet med alle disse værktøjer er at forstå problem-domænet. Når vi kan skrive en fyldestgørende ”ER-historie” for problem-domænet, har vi nok forstået domænet godt nok Vi burde deraf kunne udlede de indgående entiteter og relationer RHS – Informationsteknologi

7 Symboler for Entiteter og Relationer
Elev f.eks. Relation Går i f.eks. RHS – Informationsteknologi

8 Hvordan finder jeg dem…?
Se på teksten fra før… Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser Navneord og Udsagnsord RHS – Informationsteknologi

9 RHS – Informationsteknologi
E & R for en skole Lærer Klasse Fag Arbejder Går i Skole Underviser i Elev Time Afholdes i Lokale Går RHS – Informationsteknologi

10 Relationer er mellem entiteter
Med disse ”brikker” kan vi prøve at få lavet nogle relationer mellem entiteter: Går i Elev Klasse Afholdes i Fag Lokale RHS – Informationsteknologi

11 En relations kardinalitet
Kardinaliteten siger noget om, hvor mange af hver entitet der indgår i en relation Det kaldes også for relationens type: 1-til-1 relation 1-til-mange relation Mange-til-mange relation En kardinal… RHS – Informationsteknologi

12 RHS – Informationsteknologi
Typer af relationer 1-til-1, aka 1:1 Én genstand af den ene af entiteterne, kan kun relateres til én genstand af den anden entitet. f.eks. Mand-Gift Med-Kvinde 1-til-mange, 1:m Én genstand af den ene af entiteterne, kan relateres til flere genstande af den anden entitet, men ikke omvendt! f.eks. Elev-Går i-Klasse mange-til-mange, m:m Flere genstande af den ene af entiteterne, kan relateres til flere genstande af den anden entitet. f.eks. Lærer-Underviser i-Fag RHS – Informationsteknologi

13 Hvordan finder jeg relationstyper?
Se på teksten fra før… Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser Se efter ”talord”…eller hvad det nu hedder… RHS – Informationsteknologi

14 ER – nu med kardinalitet
Ud fra beskrivelsen – og vores egen viden – kan vi nu tilføje kardinaliteter til vores relationer m Går i 1 Elev Klasse m Afholdes i m Fag Lokale RHS – Informationsteknologi

15 Så skal vi endelig bygge!
Byg relationerne op en efter en, hver for sig Få styr på kardinaliteten for hver relation Sæt de færdige relationer ind i selve ER-diagrammet, uden at lave ”dubletter” af entiteter. RHS – Informationsteknologi

16 Vores skole ER-diagram
Klasse Elev Går i m 1 Underviser Lærer m Fag Skal have m Underviser i m Lokale Afholdes i m …og så videre, og så videre… RHS – Informationsteknologi

17 RHS – Informationsteknologi
Den 8. dødssynd MAN MÅ IKKE forveksle et ER-diagram med et Data-Flow diagram!! Der er ikke ”tid” og flow i et ER-diagram Der er ikke relationer mellem entiteter i et Data-Flow diagram Ei8ht RHS – Informationsteknologi


Download ppt "ER-diagrammer (databaser, del 4)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google