Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca. 1434 Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen ved helligånden Profeten Esajas
2
Fra Angelico (1387-1455) Dominikanermunk Renæssancemaler: eks. perspektivet Bibeholdt enkelte af gotikkens elementer Den religiøse kunst Fremstillingen af den hellige historie i dens enkelhed ”Bebudelsen” stammer fra en altertavle Lukas 1,26-38 Renæssancens kristne kunst dyrkede Jomfru Maria Maria var skytshelgeninde for dominikanerordenen
3
Om billedet I baggrunden ses uddrivelsen fra Paradiset -> Kristi fødsel som kontrasten hertil -> det nye håb om frelsen De korinthiske søjler: renæssancens dyrkelse af antikken -> adskiller fysisk scenen med Adam og Eva og bebudelsesscenen Gabriel: Guds budbringer -> ungdommelig, livfuld og formel -> Lukas 1,35: ”Helligånden skal komme over dig, og den Højestes kraft skal overskygge dig” -> Gabriel er ligesom Maria afbildet med en glorie og englens guddommelighed understeges endvidere ved de gyldne lysstriber, der strømmer ud fra hans klædning Lyset, der strømmer ned på Maria, symboliserer undfangelsen ved helligånden -> i solen anes Guds hånd, der sender helligånden ned over Maria -> helligånden er symboliseret ved en hvid due Maria krydser hænderne over brystet for at vise, at hun affinder sig med den rolle og pligt, Gud har pålagt hende Den opslåede bog: Maria sad ifølge traditionen og læste i skrifterne, da Gabriel viste sig for hende -> Esajas 7,14: ”Se, den unge kvinde skal blive frugtsommelig og føde en søn” Den blå kåbe: farven understreger, at Maria er himlens dronning Profeten Esajas sidder over en af søjlerne, da han forudsagde Messias’ komme
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.