Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd."— Præsentationens transcript:

1 VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Fællesbestyrelsen for Sparkær LBO og Mønsted Skole.

2 Formål Bestyrelsen kan indhente læreres og pædagogers ideer og perspektiver. Begyndende konkretisering til handling! Mulighed for fælles drøftelse.

3 Program (2 timer) Oplæg ved Bestyrelsen/SBO? (15)
Drøftelser i grupper (85) Konkretiser overskrifterne! Fælles dialog, væsentligste emner (20) FOKUSÉR Udvælg og tal om de tiltag, der findes væsentligst. Se Noter til slide 9, for hvilken dybde besvarelsen ca. bør ramme.

4 Krav Undervisnings ministeriet Lærer Kommune OPGAVEN: LÆRING Økonomi
KONKURRENCE STATEN Undervisnings ministeriet Lærer Kommune OPGAVEN: LÆRING Økonomi Forældre Struktur Elever SFO, KLUB, BH Skoleleder

5 GRUNDLAG Ønsket om at gøre det endnu bedre. Inklusion.
Sammenlægning af skolerne. Se muligheder, ikke begrænsninger.

6 INKLUSION Man siger det er en holdningsændring! KONKRET
HANDLING! KONKRET Handling – Holdning – Handling

7 AKTØRER: Hvem udfører? Skole, BH, SFO, KLUB (Personalet) Elever
Forældreråd Bestyrelse Tilføre: Forældre Lokalsamfund Specifikke Eksterne aktører Kommune Ikke forblinde af OMR sammenhænge!

8 VISIONENS ELEMENTER Styrke sammenhæng mellem BH, SFO, klub og Skoler
Vidensbaseret udvikling af skolen Maksimal udfordrende læring for alle elever Styrke Forældreinddragelse (Krav) Styrke lokale bånd og international udsyn KOMMUNIKATION – en integreret del af alt. Motivation

9 Maksimal udfordrende læring for alle elever
Lektiehjælp (social) Resultatstyring/differentieret UV/Overlevering Holddeling Øget motion Kreativitet mod læring Inklusionskompas? Elevkontrakter (Forældre) Forskole for BH. Maksimal udfordrende læring for alle elever. Det betyder, at alle elever skal uddannes lige meget i forhold til egne evner. Evner forstås her både som faglige og sociale. Det betyder, at alle ikke skal nå de samme mål, men at målene er relative i forhold til den konkrete elevs evner. Det betyder også, at alle elever skal udfordres i forhold til det de kan, så de bevarer motivationen og lysten til at lære. I dette element skal respekten for den enkelte elevs værdi som menneske værnes. De konkrete tiltag som foreslås er: Holddeling. Der eksisterer i den nuværende klassedeling brede spænd i elvernes evner. Dette udfordrer den enkelte lærer, fordi undervisningen skal differentieres tilsvarende. (Differentiering kan næppe fuldstændigt undgås i en undervisningstime. Dette pålægges den enkelte lærer under pædagogisk frihed og styrkes under elementet om kompetenceudvikling). Målet for holddeling er, at hovedparten af undervisningen sker i hold på tværs af nuværende klasseskel efter elevernes niveau og skal udfordre både faglige og sociale evner hos eleven (ikke nødvendigvis samtidig). Lektiehjælp. Alle elever kan have brug for lektiehjælp. Samtidig er der her både stærke og svage elever og forældre. Lektiehjælp til stærke elever vil ikke udfordre disse, fordi de har bedre forudsætninger for selv at løse dette og der er måske en sammenhæng til stærke forældre? Samtidig vil stærke elever bedre kunne udnytte IT til lektiehjælp. Der er derfor sammenhæng til IT elementet. Det peger derfor på at anvende uddannet personel til dette for at målrette hjælpen til de svage elever. Overvejelsen bør her indbefatte om ressourcerne bedst bruges ved flere lærere i timerne eller lektiehjælp. En sådan tilgang bør yderligere ses i forhold til ”alle elever”. Derfor bør forslaget balanceres ift. at anvende forældre til valgfag, som kan udfordre restgruppen både fagligt og socialt. Alternativt kan Helhedspersonale anvendes eks. SFO/KLUB. Resultatstyring/differentieret undervisning. Hvordan ved vi om det vi gør er det rigtige? Og hvordan ved vi om det vi gør virker? Den enkelte elevs konkrete læring er i centrum og derfor styrer det også måden vi måler og vejer på. Det er derfor nødvendigt at kende den enkelte elev, opstille mål for den enkelte (det sker allerede i et vist omfang med elevplaner) og derudfra enten justere mål eller undervisningsmetode. Kan der evt. udvides med for os relevante målepunkter (Kompetencer): Motivation … og er de ens for alle elever? Dette har stor sammenhæng til forældres og sammenhængen i uddannelsesforløbet (overlevering). Kunne en mulighed være at lave ”Elevens Sjæl/Stjerne/.. Bog” som følger eleven og danner grundlag for uddannelsesplanlægning, holdplacering, forældrekontrakt, overlevering og meget mere… Er lektier et måleredskab, er de et rutineringsværktøj, er de motivationsdræbere?

10 Styrke sammenhæng mellem BH, SFO, klub og Skoler
Helhedsskole/Større integration/lektionernes rækkefølge Mini SFO for BH Fælles ledelse BH SFO KLUB Forældreråd inddrages Ansættelsespolitik Helhedspersonale Vejledning ifbm. efterfølgende uddannelser Skoleintegration af de to skoler ifb. Skoleskifte. Integration af Mønsted BH Førskolemøder (alle skift) Styrke sammenhæng mellem BH, SFO, Klub og Skoler. Elementet handler om at minimere overgange mellem de enkelte områder og udnytte deres respektive styrker. Alle områderne har primært et læringsformål og man kan derfor ikke skelne mellem, hvornår eleverne skal lære og have fri. Skolen har et højt faglig andel af læringen mens SFO og KLUB har en større andel af det rent sociale. Ved at kombinere disse kan man balancere elevens hverdag og optimere personaleressourcerne. Det giver mulighed for at skabe motivation for eleven ved at veksle og variere læringen. Det betyder ikke, at SFO personale skal overtage lærerens rolle eller omvendt men at de skal komplimentere hinanden. I det horisontale forløb handler det om at forberede eleven og skabe tryghed i de skift der måtte være ved en tætte og accelererende integration mellem disse jo i forhold til tidspunktet for et skifte. Dette retter sig primært mod BH – Skole/SFO – videregående uddannelser samt skoleskift.

11 Vidensbaseret udvikling af skole mfl.
Lærere: Vidensdeling/Sparring/Kurser -politik Coaching Individuel LÆ/PÆD udviklingsplan Økonomisk motivation Samarbejdspolitik med Mønsted BH IT politik (læring) IT lektiehjælp Vidensbaseret udvikling af Skolen. Elementet betyder, at skolen mfl. skal sikre sig et opdateret vidensgrundlag at gennemføre sin virksomhed på. Skolen mfl. Skal derfor udnytte den viden og de erfaringer den selv danner og samtidig søge viden eksternt. Denne viden skal forankres i skolen mfl. personale for at skabe sammenhæng til at kunne udfordre og maksimere læringen blandt eleverne. Det betyder også, at skolen skal udnytte opdaterede UV materialer og hjælpemidler herunder IT, for at øge udbyttet.

12 Styrke lokale bånd og international udsyn
Udflugter/Lejrskoler/Rejser -politik Forældrestøttet Hvad kan du bruge skolen til? (KOMM) Internationale og lokale emner som tema i UV Samarbejde med Idrætsforeninger. Udvekslingslærere Styrke lokale bånd og internationalt udsyn. Elementet betyder, at lokalområdet skal bindes tættere op om skolen. Det har dels til formål at sikre opbakning og støtte til at fremme læring ved at gøre den vedkommende. Samtidig har elementet et vigtigt formål i at kommunikere skolen mfl. som at attraktivt gode for derigennem både at styrke skolen og lokalsamfundet. Heri ligger også evnen til at kunne tiltrække og fastholde elever. Det internationale islæt er en vigtig faktor i dette. Det internationale styrker samtidig vore elever i en globaliseret verden. Det handler om viden om den verden de skal ud i. Samtidig vil dette yderligere gøre læringen vedkommende og interessant for eleven og lærere og derved skabe yderligere motivation.

13 Styrke Forældreinddragelse
(Krav) Ekstra valgfag med forældre Vikarordning Forældre bank Emneiværksættere Forældre/virksomhed(konkret motivation) Praktik Kost Overnatninger Kommunikationsplan BH – 9 kl. (Fokus/krav) Plan for valg til bestyrelsen. Styrke forældreinddragelse. Elementet betyder grundlæggende, at der stilles krav og ønsker til forældrene for at optimere læringen. Dette medfører at det tydeliggøres, at forældre også har et ansvar ligesom det appellerer til at være mere aktive i forhold til at vore børn er vores fremtid. Sidstnævnte skal ses i forhold til både mit eget barn og muligheden for at udnytte forældreressourcer til gavn for alle. En vigtig overvejelse i dette bør være forældreegnethed til at håndtere de forskellige tiltag.

14 Hvordan kommer vi videre
Inklusionskompas (Flere ideer)? Flere ideer (forsøg) frikommune Skoleudvikling/seminar. Prioriteret (rækkefølge) Forældredialog Skrivning (Princip), iværksættelse, kommunikation. Evaluering, optimering. Udfordre!


Download ppt "VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google