Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord"— Præsentationens transcript:

1 Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord
Tegn en illustration Hvad handler opgaven om og hvordan skal den løses? Hvad er spørgsmålet? Hvad ved vi? Hvad ved vi også? Find og vælg en løsningsstrategi Giv et overslag Udregn resultatet Sammenhold resultatet med overslaget og spørgsmålet Faglig læsning

2 Overvejelser vedr. problemløsning.
Opgave 1 - Hej Matematik på Samsø Festival   Antal år der har været afholdt Festival på samsø 2010 – 1889= 21 Da der ikke har været festival i 2010 endnu, har der kun været afholdt festival 21 gange I 21 år har der været afholdt festival på Samsø Festivalen åbningstid Onsdag 17:00 – lørdag 17:00 svarer til 3 døgn Lørdag 17:00 – 02:00 svarer til 9 timer Festivalen varede i 81 timer eller 3 døgn og 9 timer Udgifter for Julie og Kathrine (2 · 950) + 50 = 1950 Kathrine og Julie skal betale 1950 kr. for at deltage Undersøgelse af om de kan nå koncerten Cykelturen varighed i decimaltal 15:60= 0,25 10 : 0,25 = 40 Indgang + cykeltur = 70 min 19:50 + 1:10 = 21:00 De kan akkurat lige nå koncerten, men hvis der er ventetid med at komme af færgen og lang ved fra indgangen, kan de ikke nå det. Overblik Besvarelsen skal gerne skal vise DIT OVERBLIK. Det er ofte en god idé at placere introen, beregninger og resultatet ensartet, det bidrager til overblikket. Opstillingen skal være forskellig fra elev til elev. (elevens ejerskab) Annette Lilholt, CFU Nordjylland

3 Her præciseres delspørgsmålet, brug gerne tal (som 1.2 , 1.3).
1.2 Festivalen åbningstid Onsdag 17:00 – lørdag 17:00 svarer til 3 døgn Lørdag 17:00 – 02:00 svarer til 9 timer Festivalen varede i 81 timer eller 3 døgn og 9 timer 1.3 Udgifter for Julie og Kathrine (2 · 950) + 50 = 1950 Kathrine og Julie skal betale 1950 kr. for at deltage. Opgave 1 - Hej Matematik på Samsø Festival INTRO. Her præciseres delspørgsmålet, brug gerne tal (som 1.2 , 1.3). Der skal være en indledende tekst, så der er en logisk forbindelse mellem introen og resultatet. Tjek derfor altid om introen og resultatet hænger sammen. BEREGNINGER. Det er opgavens vigtigste enkelte element. Det er her, du viser hvordan du tænker. Hvis du har gode beregninger kan du få op til 80% af opgavens point (selvom dit resultat er forkert). I Beregningen skal der ikke være benævnelser I nogle sammenhænge er det dog nødvendigt med enheder i beregningerne. Konklusion Følger naturligt af BEREGNINGERNE. I de allerfleste situationer er resultatet et tal med tilhørende enhed (her 1950 kr.). I konklusionen skal der afrundes i forhold til, hvad der spørges efter. Resultatet alene er uinteressant uden beregninger (der kan kun opnås ca. 20% af opgavens point hvis der blot er et resultat uden beregninger). Der er ingen regler, og 3-delingen er ret fagligt og kommunikationsmæssigt et misforster. En matematiker ville aldrig kommunikere på den måde. Opstillingen har sit udspring i bogføring og det fag findes mig bekendt slet ikke mere. Grundlæggende mener jeg, at der generelt er tale om 3 faser i problemløsning. 1) Der er et probælem der skal løses 2) Her er der en række forskellige strategier, der kan komme i spil for at løse problemet. Det er her at elevernes tænkning omkrig problemet synliggøres. Det er her den formative evaluering er interessant 3) Der er et resultat af anstrengelserne - forhåbentlig :-). Her er den summative evaluering interessant. Jeg mener, at det er punkt 2 der er interessant i forbindelse med den daglige undervisning. Om det så skal se ud som bogføring, ved jeg ikke, men det er vel en mulighed? En matematiker ville vel også bruge bogføringsmetoden, hvis den var hensigtsmæssig? Annette Lilholt, CFU Nordjylland


Download ppt "Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google