Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Særlige regler for sejlads i indre danske farvande

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Særlige regler for sejlads i indre danske farvande"— Præsentationens transcript:

1 Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
De internationale søvejsregler tillader, at et land har særlige nationale regler, hvis reglerne er fastlagt af en national myndighed. I Danmark er der også en række særregler for danske farvande, som du skal kende. Reglerne handler blandt andet om fart, adfærd ved ind- og udsejling bestemte steder og havne, færdsels i havne, særlige signaler for færger og pramme m.m. Der er således specielle fartbegrænsninger 11 steder i Danmark, der er regler om klapbroer 13 steder, og der er specielle regler for ind- og udsejling ved havne eller løb 8 steder.   I Danmark bruger vi også færger, der styrer lige godt for frem og bak, og mange steder bliver der slæbt pramme, hvor man ikke kan bruge de almindelige side- og agterlys. Ud over det, arbejder de danske uddybningsfartøjer tit i dårlig sigtbarhed, hvor de kun kan passere på den ene side. Derfor er det nødvendigt med særlige signaler til disse fartøjer. Et skib der der sejler med agterstævnen i sejlretningen, og som er således indrettet, at det herunder bevarer normal fuld styreevne, skal om dagen føre to sorte kugler, der er anbragt fri af skorsten og overbygning. Kuglerne skal være placeret vinkelret på - og symmetrisk om - diametralplanet. Alt efter om man skal passere uddybningsfartøjet som et grønt eller et rødt sømærke, afgiver skibet et signa derefter. Skal man passere som et grønt sømærke, afgiver uddybningsfartøjet 6 dobbeltslag på klokken. Skal man passere som et rødt sømærke, afgiver det 6 enkeltslag.

2 Regler om fart Der er særlige fartbegrænsninger i disse danske farvande: 1. Mariager Fjord: 7 knob 2. Randers Fjord: 5 knob 3. Gudenåen: 5 knob 4. Horsens Fjord: 6 knob 5. Vejle Fjord: 4 knob 6. Haderslev Fjord: 6 knob 7. Nakskov Fjord: 5 knob 8. Frederiksværk: 4 knob 9. Karrebæk Fjord: 6 knob 10. Sakskøbing Havn: store skibe 4 knob, små skibe 6 knob 11. Kanalen til Odense: 6 knob © Dragør Navigationsskole

3 Regler for ind- og udsejling
Den almindelige regel ved ind- og udsejling af havn/løb er, at de indgående skibe venter på de udgående, hvilket skyldes, at der er bedre plads udenfor end indenfor havnen eller løbet. Men på de otte nedenstående steder er forholdene udenfor altså så vanskelige, at det er nødvendigt, at udgående skibe venter på de indgående. 1. Skagen havn 2. Lynæs Sand 3. Holbæk Fjord 4. Roskilde Fjord 5. Frederiksværk Havn 6. Frederikssund 7. Bandholm rende 8. Oreby rende Ved Skagen Havn venter udadgående skib for indadgående. Dette skyldes, at der kan være store bølger i Kattegat/Skagerrak ved kraftig vind, hvor for det gælder om at komme inden for havnens beskyttende bølgebrydere hurtigst muligt! © Dragør Navigationsskole

4 Passage af klapbroer Når man skal passere en klapbro, skal man rette sig efter følgende signaler: Et fast rødt lys betyder gennemsejling forbudt. To blinkende røde lys betyder, broen åbnes for gennemsejling fra nordlig eller østlig retning. To faste røde lys betyder broen er åben for gennemsejling fra nordlig eller østlig retning. Tre blinkende røde lys betyder, broen åbnes for gennemsejling fra sydlig eller vestlig retning. Tre faste røde lys betyder, broen er åben for gennemsejling fra sydlig eller vestlig retning. Der er klapbroer disse steder i Danmark: 1. Jernbanebroen og Limfjorden 2. Aggersund Broen 3. Aalborg Vejbro 4. Vilsund Broen 5. Oddesund Broen 6. Egernsund Broen 7. Kronprins Frederiks Bro 8. Karrebæksminde Broen 9. Masnedsund Broen 10. Guldborgsund Broen 11. Kong Frederik IX's Bro 12. Hadsundbroen 13. Kong Christian X's bro Als Sund Kronprins Frederiks Bro © Dragør Navigationsskole


Download ppt "Særlige regler for sejlads i indre danske farvande"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google