Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHanne Ludvigsen Redigeret for ca. et år siden
1
Efaringer fra TDC Internet Claus Schmidt, Analysechef TDC Internet, Online
2
Baggrund / hvor kommer jeg fra ? Analysechef i TDC Internet, Online Medlem af FDIM (tidl. F@KDIS) metodeudvalg gennem ca 3 år Tidligere TV 2 Reklame A/S Ca. 4-5 års internet-analyseerfaring, Uddannelse cand.merc. m. spc. Branche- og markedsanalyse TDC Internet er den største ISP i Danmark Datterselskab af TDC A/S Online er internet-medieafdelingen FDIM: Foreningen af Danske Internet Medier
3
Agenda …en rundtur i ”min verden”…
4
Min verden… Internetmåling og –analyse FDIM – brancheplan RedMeasure – før og efter, fordele og ulemper RedMeasure i praksis Hvis tid: anvendt analyse / strategiarbejde
5
… der er mange begreber i internetmåling… Referring page Dækning Unique visitors Visitors Unique visitors User sessions Visits Frekvens Page impressions Page displays Exposures Hits Clickthrough Clickrate Bannertryk Cookie Push Proxy Cache Request Page displays Frames Logfile Paneler Robots Crawlere Firewall Traffic Reach Demographics Questionnaire Usikkerhed Bias Intranet
6
De vigtigste metoder Spørgeskemaer Internetpaneler Logfilsanalyse Webmeasure Stikprøvebaseret, erindring Stikprøvebaseret, registrering Serverbaseret, registrering Browserbaseret, registrering
7
De vigtigste begreber og problemstillinger Unique vistors Dækning og frekvens Tredjepartsmåling Caching Sidedefinition (f.eks. frames) Udenlandske sites Stikprøvestørrelse Statistisk usikkerhed Skematræthed Respondent bias Demografi m.a.o. reliabilitet og validitet (troværdighed og gyldighed)
8
Internetpaneler (stikprøvebaseret) Ingen cacheproblemer Tredjepartsmåling Demografi (repræsentativitet ?) Samlet tælling (incl. udenlandske sites) Statistisk usikkerhed Repræsentativitet? Kun hjemmeforbrug Stiller krav til deltageres tekniske niveau (download/installering/drift) ”In tab” vs. Bruttostikprøve Sjælden opdatering (mdl.) Pris Fordele:Ulemper: Sandsynligvis reliabilitet men muligvis mangelfuld validitet
9
Logfils analyse (serverbaseret) Kører automatisk ved drift af webserver, dvs. ingen opsætning. Daglig opdatering Ingen Unique Visitors, frekvens Stort tidsforbrug Ingen validitet i data Måler forespørgsler, ikke viste sider Måler IP-adresser Egen måling – ikke troværdigt Ingen demografi Optager serverkapacitet Fordele:Ulemper: Muligvis reliabilitet men sikkert mangelfuld validitet
10
Gallup WebMeasure (browserbaseret) Totaltælling – ingen statistisk usikkerhed Ingen cacheproblemer Tredjepartsvalideret Hyppig opdatering (4-8 gg/dag) Unique Visitors Dækning og frekvens Veldefinerede begreber ”Spider” holder øje med snyd Indledende tagning / planlægning Ingen demografi Fordele:Ulemper: Reliabilitet og størst mulig validitet
11
Internetmåling i Danmark - hovedpunkter Red Measure er standard for trafikmåling Unikke besøgende, sidevisninger, antal besøg Tal (ranglisten) offentliggøres hver uge www.fdim.dk, www.gallup.dk samt Dagbladet Børsen FDIM koordinerer markedsdeltagernes holdninger - Gallup leverer måleværktøjet Vi har ikke tilknyttet en demografimåling Her bruges f.eks. NetValue, Net//Ratings, Indeks Danmark, Market*Monitor, egne undersøgelser …
12
Internetmåling i Danmark - rollefordeling FDIMs Metodeudvalg FDIM Bestyrelsen TNS Gallup Red Measure Netmedier / sælgere Jubii, TV 2, SOL, opasia.... Mediekøbere Dansk Annoncørforening Tager beslutningerMåler og leverer data Vil dokumentere deres medie Ønsker dokumentation stiller tekniske krav undersøger metoder vejleder om anvendelse undersøger nye tiltag Koordinerer interesser
13
Før Red Measure... Fire faktiske undersøgelser i samme periode (1999) : antal besøgende pr. uge
14
…efter Red Measure: -en ”fælles valuta” ! Screendump fra FDIMs website – den officielle liste
15
Overblik over konkurrenterne: UV 2000- 2002
16
Overblik over markedstendensen: DIX 2001 DIX er et sammenvejet indeks over aktiviteten på de ti største sites. Indeks 100 = Uge 2000-13
17
Krav til måling: en stump kode på hver side
18
Find tallene i WebMeasure… Log in... Vælg rapport-type og frekvens...
19
-vigtige nøgletal - zoom in på enkeltsektioner
20
Fordele og ulemper ved Red Measure unikke brugere = dækning totaltælling - ingen cache = sikkerhed udføres og valideres af tredjepart Standardiseret metode Tal for forskellige sites kan sammenlignes direkte ! konstant opdaterede online- data mange rapporter ”intet” arbejde selv! lidt ekstra arbejde ved implementering og ved nye sektioner gør siderne marginalt tungere ingen udenlandske sites ingen demografi Fordele:Ulemper:
21
WebMeasure-brug i TDC Internet (hovedtræk) Benchmark i forhold til konkurrenter FDIM-sites, DIX, WebSiteIndex Historisk udvikling Total og på delområder Udvikling på enkeltområder / delsites Områdeansvarlige kan selv følge med i deres område Rapportering til samarbejdspartnere Trafiktal til dokumentation af potentiale ved bannersalg Design: OS og browsere Navigation: referring URL
22
Dokumentation: siteniveau Anført som procent af total-trafik en bestemt uge i 2001
23
Dokumentation: aktivitet / frekvens Anført for en bestemt uge i 2001
24
Dokumentation: tidsstyring Anført for en bestemt uge i 2001 for et specifikt site
25
Browsere
26
Skærmopløsning
27
Farvedybde / -palette
28
Søgemaskiner
29
Stianalyse
30
Besøgsfrekvens
31
Loyalitet
32
Online salgsflow, eksempel: tilbud.opasia.dk PI: 54.297 -> 100 % salg.xp.opasia.dk PI: ??? -> ??? % RESULTAT: SALGSFLOWET FOR NETEXPRESS KAN OPTIMERES internet.opasia.dk PI: 9.378 -> 17 % internet.opasia.dk PI: 7.117 -> 13 % internet.opasia.dk PI: 3.478 -> 6 % internet.opasia.dk PI: 1.168 -> 2 % internet.opasia.dk PI: 642 -> 1 % NetExpress 24% tabt 51% tabt66% tabt45% tabt 83% tabt 99% tabt. Ekstra sider = Ekstra tab Tal for en periode i 2002
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.