Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse."— Præsentationens transcript:

1 Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

2 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Program Velkommen Siden sidst Dagens emne: Struktur og risikosituationer Døgnrytmens betydning Risikofaktorer og - situationer Introduktion til hjemmeopgave Tak for i dag Pause når det passer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

3 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tanker siden sidst Hvordan er det gået siden sidst? Hjemmeopgave Hjemmeopgaven var: Hvordan ser din døgnrytme ud? Lav en optegnelse af hvor mange timer du sover. Skriv også dit energiniveau (1-10) og hvordan du har det. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

4 Døgnrytme og Bipolar sygdom
Der er en tydelig sammenhæng mellem døgnrytme og bipolar sygdom Næsten alle patienter med bipolar sygdom har væsentlige forstyrrelser af døgnrytmen Behandling med stemningsstabiliserende medicin kan genskabe døgnrytmen parallelt med at tilstanden normaliseres Hvordan oplever I sammenhængen? Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

5 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Pointer om døgnrytme Det er uvist, om forstyrrelser i ”det indre ur” er en årsag til bipolar sygdom eller en virkning af sygdommen Det er uklart, hvordan døgnrytmen påvirker stemningslejet Regelmæssig søvn og stabil døgnrytme kan forebygge tilbagefald Lys er en af de vigtigste ”tidsindstillere”. Det er derfor ikke ligegyldigt om man sover om natten eller om dagen. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

6 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Søvn Søvn/vågen cyklus foregår i en døgnrytme. De fleste menneskers egen søvn/vågen rytme er på timer. Den indre søvn/vågen rytme skal synkroniseres med det ydre ur. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

7 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Søvn – Anbefalinger Sørg for at have et godt, udluftet rum at sove i. Undgå at benytte seng eller soveværelse til andet end at sove i fx at se tv. Gå i seng og stå op på faste tidspunkter. Undgå at sove om dagen. Brug ikke alkohol. Begræns dit forbrug af mad og drikke der indeholder koffein. Undgå rygning før sengetid. Undgå at spise et tungt måltid inden sengetid. Lad dagen få en god nedtoning. Find nogle gode ritualer.      Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

8 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Forstyrret døgnrytme Risikofaktor: En forstyrret døgnrytme – for lidt eller for meget søvn – samt stress øger risikoen for at udvikle en ny episode. Det er meget forskelligt, hvad der for den enkelte giver anledning til dette. Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

9 Eksempler på risikosituationer
Nyt arbejde Stort arbejdspres Påtage sig for mange opgaver For mange aftener i byen Ny partner Skilsmisse Børn der flytter Problemer med børn Hvad kan ellers være risikofaktorer? Refleksion – skriv deltagernes bud på tavle/whiteboard Tal om sammenhængen til advarselssignaler og vær ekstra opmærksom på dette Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse

10 Hjemmeopgave Hvad kunne være risikosituationer for dig?
Tal eventuelt med dit netværk om det. Brug også din livslinje. Tænk over, hvordan en handleplan kan se ud. Involver gerne dine pårørende Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse Manual for psykoedukation - Bipolar affektiv lidelse 10 10 10

11 Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tak for i dag Var der noget, der var nyt eller overraskende? Hvad tager I med jer fra i dag? Hvad skal der ske næste gang? [Evt. evalueringsskema] Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse


Download ppt "Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google