Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN."— Præsentationens transcript:

1 IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN.
Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

2 En siddestillingsanalyse kan betragtes som en del af en rehabiliteringsproces.
Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

3 Hvidbog om rehabiliteringsbegreb:
”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats” (2004). Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

4 Problemstilling: Mange forskellige aktører.
Monofaglige miljøer, hvor der ikke sker deling af viden mellem fag. Hjælpere uden uddannelse. Svært at få implementeret de aftalte tiltag. Manglende evne hos terapeuter til at formidle, så budskabet kan omsættes til praksis. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

5 Præsentation af borger
44 årig mand. Tetraplegiker siden 2006. Mb.Bechterew – fikseret bækken og rygsøjle. Meget spasticitet i benene – stramme hasemuskler. Baclofen + Botox. Tryksår på venstre balle sommeren 2010. Operation februar 2011. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

6 Målformulering: Undgå opståelse af nye tryksår.
Bent skal kunne betjene sin computer fra kørestolen. Bent skal kunne spise sin mad siddende i el-kørestolen. Bent skal kunne indtage en hvilestilling i el-kørestolen. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

7 Løsningsforslag: Ny el-kørestol med kipfunktion både fremadrettet og bagud, samt glidesæde. Trykaflastende sædepude, som stabiliserer bækkenet sammen med ryglænet. Specialfremstillet ryglæn, der støtter i siderne og i ryggen. Nyt sejl der gør det lettere at placere Bent i sin kørestol. Lejringspuder til brug ved lejring i seng. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

8 Implementering af tiltag.
Bestilling og afprøvning af hjælpemiddel. Valg af billigst egnet hjælpemiddel og evt. tilpasning heraf. Instruering og undervisning i brug af hjælpemiddel, samt principper for lejring i seng. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

9 Overvejelser i forhold til undervisning
Fra egen praksis oplever jeg, at selvom der er givet en instruktion i anvendelsen af kørestol og tilbehør, ser vi ofte, at tilpasningerne på kørestolen ikke bruges hensigtsmæssigt, og at borgeren er placeret forkert i den specialtilrettede kørestol. Det har fået mig til at overveje om ergo- og fysioterapeuter anvender en formidlingsform, hvor vi antager rollen som ”tankpasser”, der fylder viden på eleverne, uden der sker nogen form for læring. Kilde: Illeris, 2001 Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

10 Model for undervisnings/vejledningsforløb
Model for undervisnings/vejledningsforløb Forhold som gælder den enkelte elev. Er målet nået? Processen? Tid, udstyr, lokaler, lærerens ressourcer m.m. Mesterlære Formidling m.m. Viden, færdigheder, holdninger. Læringsforudsætninger: Faglige forudsætninger, holdninger, værdisyn, kulturel baggrund, motivation. Rammefaktorer: Afsat tid, lokaler, hjælpemidler, økonomi, lokaler, lovgivning Mål: Hvad er hensigten med undervisningen. Hvilket udbytte forventes. Indhold: Det faglige indhold og hvordan det tilrettelægges – f.eks. Rækkefølgen. Indhold, der inddrager emotionelle elementer. Læreprocessen: Arbejdsformer – sammenhæng mellem teori og praksis – hvordan vægtes de enkelte dele. Vurdering: evaluering/opfølgning. Hvad skal vurderes – proces, resultat? Fag, lovgivning m.m. Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

11 Læringsforudsætninger
5 ufaglærte hjælpere. Ansat mellem 2-3 år – stor praktisk erfaring. Alle mellem 20 og 30 år. Motivation?? Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

12 Rammefaktorer 2 timer – hvor alle hjælpere er tilstede samtidig.
Borgerens hjem – stue + soveværelse. Loftlift – mobil lift – halvsejl – borgerens elkørestol. Ingen AV midler til rådighed. Fagkompetent underviser Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

13 Mål for undervisning At hjælperne får en ensartet måde, at forflytte Bent fra seng til kørestol og tilbage igen. At hjælperne lejrer Bent på samme måde. At hjælperne får indblik i teorierne bag ved de foreslåede tiltag og forstår, hvordan teorierne indvirker på praksis. At hjælperne udveksler indbyrdes erfaringer og holdninger. Viden – færdigheder - holdninger Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

14 Indhold Kort opsummering af relevante fund fra siddestillingsanalysen.
Den stabile siddestilling – hvilken betydning har det for Bent? Lejring i seng – hvordan? Forflytning til og fra kørestol – hvordan? Relevante fund: Bækken og rygsøjle er fixeret – øget tonus i især venstre ben – meget stramme haser – tendens til en anelse mere vægt på venstre balle end på højre. Stabil siddestilling: Kan udføre aktiviteter bedst mulig – skrider ikke. Viser sædepudens opbygning – placerer et bækken på den. Taler samtidig om, hvordan de skal checke, hvordan sædepuden vender og hvor meget luft, der er i den. Viser dem ryglænets opbygning – hvordan det støtter i lænden og i siderne. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

15 Læreprocessen Kilde: Kolbs model for læring og refelksion.
Relevante fund: Bækken og rygsøjle er fixeret – øget tonus i især venstre ben – meget stramme haser – tendens til en anelse mere vægt på venstre balle end på højre. Stabil siddestilling: Kan udføre aktiviteter bedst mulig – skrider ikke. Viser sædepudens opbygning – placerer et bækken på den. Taler samtidig om, hvordan de skal checke, hvordan sædepuden vender og hvor meget luft, der er i den. Viser dem ryglænets opbygning – hvordan det støtter i lænden og i siderne. Kilde: Kolbs model for læring og refelksion. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

16 Læreprocessen Dialog mellem teori og praksis.
Tilskuerkundskab – den teoretiske almene viden, som knytter sig til den generelle handlekompetence. Deltagerkundskab – indøvet praktisk kundskab, som bygger på erfaring med og holdning til at handle korrekt, altså en specifik handlekompetence Saugsted (2009). Tone Saugsted: Ansat som lektor i pædagogik ved Københavns universitet. Tilskuerkundskab forklarer hvorfor praksis er som den er. Deltagerkundskab bygger på en intuitiv situationsfornemmelse eller evne til at tolke den enkelte situation rigtigt m.h.t. hvilken almen viden, der skal bruges i den enkelte situation. De to kundskaber er hinandens forudsætninger. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

17 Læreprocessen Hjælperne prøver selv at blive liftet og forflytte hinanden. Teorierne forklares ved hjælp af illustrationer, samt modeller af bækken- og rygsøjle og kobles på, hvor det er relevant i arbejdsprocessen med at forflytte borgeren. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

18 Læreprocessen Der er udarbejdet en skriftlig guide vedrørende forflytning og lejring. Bent forflyttes af forskellige hjælpere ud fra anbefalingerne i guiden. Hjælpernes erfaringer inddrages og drøftes løbende. Hvad er godt og kan med fordel videreføres – hvad er uhensigtsmæssigt? Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

19 Guide i forhold til forflytning
Anvisninger i forhold til placering i kørestol: Start med at kippe kørestolen bagover, så kørestolens stilling/vinkel svarer til Bent, når han sidder i sejlet. Slå begge benstøtter ud til siden uden at fodpladerne slås op. Kør glidesædet helt frem i forreste position. Giv Bent sejlet på og lift ham op i det. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

20 Guide i forhold til forflytning
Guide Bent ned i kørestolssædet ved at lægge begge dine hænder foran på Bents to hoftekamme. Lige før han ”lander” i sædet kan du skubbe ham tilbage, så Bents knæhaser støder imod forkanten af kørestolssædet og bagdelen kommer så langt tilbage som muligt. Kør det elektriske glidesæde bagud indtil Bents bækken har kontakt med ryglænet. Det er vigtigt, at Bent sidder opret med ryggen, når du kører sædet tilbage, så fjern først sejlet, når han sidder helt tilbage. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland

21 Guide i forhold til forflytning
Benstøtterne føres ind på plads og fødderne placeres her på. Sejlet fjernes under lårene ved at folde det ind under lårene, så du undgår at trække Bents bagdel fremefter. Du må ikke løfte hans ben. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland 21

22 Vurdering Er målet nået? - gav det mening? Læreprocesen?
Hjælperne: Godt at mødes alle på én gang – godt med erfaringsudveksling – indholdet gav mening. Conni Schmidt, fysioterapeut, SD på Center for Hjælpemidler og Kommunikation i Sønderjylland


Download ppt "IMPLEMENTERING AF SIDDESTILLINGSANALYSEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google