Download præsentationen
1
En ny model for bibliotekernes rum
Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, IVA Fra biblioteksmodel til effekt Bymose Hegn, Helsinge d. 10. maj 2012
2
Ny samfundsmæssig kontekst
Globalisering Aftraditionalisering Kulturel frisættelse Viden- og oplevelsessamfund
3
Hvad skal folkebiblioteket styrke:
Erkendelse/erfaring - at vide hvem jeg er, og hvad jeg kan Engagement - lysten til at deltage og udtrykke sig kreativt Empowerment - understøtte stærke og selvstændige medborgere, der selv kan løse hverdagens problemer og deltage i fællesskabet Innovation - give nye svar på praktiske problemer eller at udvikle helt nye koncepter, metoder eller kunstneriske udtryk
4
Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum Engagement
5
Om modellens ”rum”: Ikke konkrete rum, men muligheder…
Ikke kun det fysiske bibliotek, men også det virtuelle Ikke afgrænsede ”rum” men samspil mellem dem
6
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Inspirationsrum Rummet for meningsfulde oplevelser gennem fortælling og andre kunstneriske og æstetiske udtryk inden for alle medier, kulturformer og -genrer. Biblioteksrummet kan også være en oplevelse i sig selv og en scene for live events og kulturelle arrangementer. Inspirationsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og innovation.
7
Inspirationsrum?
8
Inspirationsrum - Fra kulturfabrik til oplevelsesrum
9
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
10
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
11
Inspirationsrum – rummet som oplevelse
12
Virtuelt inspirationsrum: www.musikbibliotek.dk -
HØRbar: bop death metal dreampop Faith no more field recording Finland Front 242 Ghostly International Growing Gospel idm JazzNord Ensemble Kellermensch MC Hansen neo-folk Randers Rubarb Sangværket shoegaze Truly world music
13
BibZoom som inspirationsrum
Country & western for begyndere Country er et udpræget amerikansk fænomen og her i landet er genren nok lidt ugleset. Men der er guld til dem, der graver!
14
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Læringsrum Rummet, hvor børn/unge/voksne kan opdage og udforske verden og dermed styrke deres kompetencer og muligheder gennem fri og uhindret adgang til information og viden. Herunder f.eks. lektiecafeer, studiepladser, åbne kurser og eksperimentarier. Læringsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og empowerment
15
Hvad er læring? - en dialogorienteret proces, der tager udgangspunkt i brugernes egne erfaringer og deres ønske om at definere deres egne læringsbehov
16
Læringsrum ?
17
Læringsrum
18
Edutainment
19
Rum til studier
20
Studier i grupper
21
- Og individuelt
22
Læring på nettet – DR & Bibliotek.dk
Biblioteksvagten Inspireret af en forelæsning? Få Biblioteksvagten til at hjælpe med at finde mere af samme slags materiale.
23
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Møderum Et åbent, offentligt rum, hvor borgerne som et tredje sted mellem arbejde og hjem kan møde andre, der er som dem selv og forskellige fra dem selv, og møde meninger, der bekræfter dem og udfordrer dem gennem diskussion og debat. Møderummet understøtter især empowerment og engagement
24
Møderum?
25
Livingroom - Lounge
26
Uformelle møder…
27
Intime møder…
28
Hænge ud…
29
Dialog og debat
30
Dialog om hvad…
31
Møder via nettet.. Ageforce.dk
Brug biblioteket Hvis du vil mødes med dine venner fra AgeForce.dk, så brug dit lokale bibliotek. Her er altid plads, og uanede mængder af viden er lige ved hånden
32
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Performativt Rum Et rum hvor brugerne i samspil med andre kan skabe nye kreative udtryk i mødet med kunst og kultur gennem interaktive spil, skrive-, lyd- og videoværksteder og andre kreative udfoldelser. Det performative rum understøtter især engagement og innovation
33
Performativt rum?
34
Performativt rum Bibliotek 10, Helsinki
35
Ordsskælv 2200 N
36
Demoteket - Do-it-yourself-kultur
37
Biblioteket som fysisk og virtuelt rum i videns og oplevelsessamfundet
Den nye model kan anvendes som: Ramme om diskussion af bibliotekets overordnede formål og legitimitet. Mapping af bibliotekets konkrete tilbud og funktioner. Prioritering af de enkelte rum. Udvikling af programmer, der understøtter de enkelte rum.
38
Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum Engagement
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.