Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lanterner og dagsignaler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lanterner og dagsignaler"— Præsentationens transcript:

1 Lanterner og dagsignaler
Før vi gennemgår vigereglerne til søs, er det hensigtsmæssigt, at du først lærer lidt om skibslys og lanterne, da skibslysene sætter en klar definition på, hvornår et skib er på modsat kurs, passerende (fra styrbord eller bagbord) eller overhalende skib. Yderligere er der skibslanterne og dagssignalerne, der fortæller dig hvilket type skib du ser for dig. Grundlæggende skal et skib føre sidelys og agterlys, samt toplys hvis skibet er et motorskib. Vinklen for lyssektorerne er angivet nedenfor. Maskindrevet skib over 50 meter (to toplys) Maskindrevet skib under 50 meter (ét toplys) Sejlskib (kun sidelys og agterlys © Dragør Navigationsskole

2 Du har et skib ”ret for”, når du om natten kan se begge det andets skib sidelys samt toplysene overet (hvis 2 toplys – over 50 meter længde), eller næsten overet. ”Skib om bagbord” (eller styrbord ) er defineret i sektoren ret for til 112,5° om bagbord (eller styrbord), dvs. når du kan se det andet skibs sidelys om natten. ”Overhalende skib” er definere i sektoren ret agter til 67° på hver side (i alt 135°), dvs. når du kan se det andet skibs agterlys on natten.

3 Lanterner og dagsignaler
Udover ”almindelige” maskindrevne skib og sejlskibe findes en række ”særskibe”, som af en eller anden årsag er begrænset i sin evne til at vige for andre skibe, hvorfor disse har særlige fortrin for så vidt angår den ”normale” vigepligt. Dette kan f.eks. være fiskeskibe, trawlere, uddybningsfartøjer, slæbebåde med stort slæb, skibe med stor dybgang og skibe med maskin- og/eller styremaskinesvigt. Læs mere her: © Dragør Navigationsskole


Download ppt "Lanterner og dagsignaler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google