Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune."— Præsentationens transcript:

1 Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune

2 Forbundethed Anerkendelse Bevægelse Kontrol Visitationsgrundlag

3 Forum for specialundervisning i Norddjurs Kommune Styring Udvikling Evaluering Kompetencecenter For generelle Indlærings- Vanskeligheder Kompetencecenter For AKT og Specifikke Indlærings- vanskeligheder Kompetencecenter For sprog og Læsning. kurser Almenskolen Almenundervisning og specialundervisning. Support Nabo- oplæring

4 Uddannelse: lærere og pædagoger (medhjælpere efter behov)  Efteruddannelse: Specialpædagogisk grunduddannelse, PD i specialpædagogik eller andre uddannelser)  Uddannelsesplan  kompetenceprofil Læse-sprogcentret PD i læsning/special- pædagogik eller evt. læsevejlederuddannel se.  Erfaring med IT som kompenserende hjælpemiddel Undervisning: Uddannelsesmæssige krav

5  Arbejdstid: overvejende del af arbejdstiden i specialklasserne.  Faglige netværk: i kompetencecentrene  Udviklingsarbejder: Arbejde i feltet mellem praksiserfaring og ny forskningsbaseret viden.  Inklusion: Kendskab til almenskolens undervisning og specialundervisning. Udvikling: Arbejdsmæssige krav.

6  Kursusinstruktør  Support til lærere, lærergrupper (evt. sammen med forældre.) web-konference, mailkorrespondance, telefonsamtaler, møde, kursus. Fx vejledning ang. hjælpemidler, materialevalg, undervisningsmetoder, inklusion  Nabooplæring  Obs + konference: Vejleder kommer ud til skolen. Deltager i undervisningen + efterfølgende konference. Udveksling

7  Udviklingsprojekter  Kurser/uddannelse  Formidling  Koordinering Forum for specialundervisning

8  Formål:  Sikre at alle nyansatte i specialundervisningen får et fælles fagligt vidensgrundlag med de øvrige.  Kursusomfang  4 kursusdage á 3 timer Kursusindhold  Udviklingspsykologi  Neuropsykologi.  Kommunikation/fysisk udvikling.  Pædagogik og indhold med udgangspunkt i præsentation af omverdensstrukture- rende metoder.  Sikkerhed i specialpædagogikken: Fysisk/psykisk konflikthåndtering INTROKURSER

9  Formålet: kvalificere mødet med lærerne på skolerne og indgå i proces med disse med henblik på at øge viden og kvalitet omkring specialundervisning.  Kursusindhold: Arbejde på 1. og 2. ordens niveau Domæneteorier. Interviewteknik. Afklaring af egne faglige kompetencer og formidlingsområder. Redskaber til at justere sig i forhold til ideer og behov man præsenteres for  Kursusomfang: 4 kursusdage á 3 timer 3 studiegruppedage imellem kursusdagene á 2 timer Vejlederkurser

10 kategori Navn/skole A Anvende kompetencen i egen daglig praksis med børn, forældre og kolleger. (De fleste tilhører denne kategori) B Videregive kompetencen til kolleger internt, f.eks. Via formidling til ny samarbejdspartner, på teammøder eller tilsvarende mindre fora. (En stor gruppe tilhører denne kategori) C Videregive kompetencen til kolleger internt, for eksempel via formidling på et socialpædagogisk møde, et undervisermøde, et pædagogisk rådsmøde eller et tilsvarende større forum. (En mindre gruppe tilhører denne kategori) DVideregive kompetencen til forældre og fagfæller via formidling på kurser, workshops, besøg på skolen og lignende. (en lille gruppe tilhører denne kategori- support, vejledning, kurser Kompetenceprofilskema

11 TemaIndholdNavn/skole Metoder på tværs af faggrupper til fremme af kommunikation og social identitet i fællesskaber:  Marte Meo  Tegn Til Tale  Trin for Trin  Cat-kassen  Pædagogisk massage  Elever med autismespektrumvanskel igheder Autisme, ADHD, Asperger,Tourette, OCD.  Føtalt akoholsyndrom mv.  Miljøstrukturerende metoder  TEACCH  Konflikthåndtering  Relationsopbygning  Visuel kommunikation. Elever med generelle udviklingsvanskeligheder  Sanse- og opmærksomhedsstimuleren de metoder  Før-sproglig kommunikation  SPRYBEMUS  Metafonundervisning  Visuel kommunikation. PECS.  Blinde- og svagtsynspædagogik  Motorisk træning Kompetenceprofilskema


Download ppt "Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google