Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFlemming Larsen Redigeret for ca. et år siden
1
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune
2
Forbundethed Anerkendelse Bevægelse Kontrol Visitationsgrundlag
3
Forum for specialundervisning i Norddjurs Kommune Styring Udvikling Evaluering Kompetencecenter For generelle Indlærings- Vanskeligheder Kompetencecenter For AKT og Specifikke Indlærings- vanskeligheder Kompetencecenter For sprog og Læsning. kurser Almenskolen Almenundervisning og specialundervisning. Support Nabo- oplæring
4
Uddannelse: lærere og pædagoger (medhjælpere efter behov) Efteruddannelse: Specialpædagogisk grunduddannelse, PD i specialpædagogik eller andre uddannelser) Uddannelsesplan kompetenceprofil Læse-sprogcentret PD i læsning/special- pædagogik eller evt. læsevejlederuddannel se. Erfaring med IT som kompenserende hjælpemiddel Undervisning: Uddannelsesmæssige krav
5
Arbejdstid: overvejende del af arbejdstiden i specialklasserne. Faglige netværk: i kompetencecentrene Udviklingsarbejder: Arbejde i feltet mellem praksiserfaring og ny forskningsbaseret viden. Inklusion: Kendskab til almenskolens undervisning og specialundervisning. Udvikling: Arbejdsmæssige krav.
6
Kursusinstruktør Support til lærere, lærergrupper (evt. sammen med forældre.) web-konference, mailkorrespondance, telefonsamtaler, møde, kursus. Fx vejledning ang. hjælpemidler, materialevalg, undervisningsmetoder, inklusion Nabooplæring Obs + konference: Vejleder kommer ud til skolen. Deltager i undervisningen + efterfølgende konference. Udveksling
7
Udviklingsprojekter Kurser/uddannelse Formidling Koordinering Forum for specialundervisning
8
Formål: Sikre at alle nyansatte i specialundervisningen får et fælles fagligt vidensgrundlag med de øvrige. Kursusomfang 4 kursusdage á 3 timer Kursusindhold Udviklingspsykologi Neuropsykologi. Kommunikation/fysisk udvikling. Pædagogik og indhold med udgangspunkt i præsentation af omverdensstrukture- rende metoder. Sikkerhed i specialpædagogikken: Fysisk/psykisk konflikthåndtering INTROKURSER
9
Formålet: kvalificere mødet med lærerne på skolerne og indgå i proces med disse med henblik på at øge viden og kvalitet omkring specialundervisning. Kursusindhold: Arbejde på 1. og 2. ordens niveau Domæneteorier. Interviewteknik. Afklaring af egne faglige kompetencer og formidlingsområder. Redskaber til at justere sig i forhold til ideer og behov man præsenteres for Kursusomfang: 4 kursusdage á 3 timer 3 studiegruppedage imellem kursusdagene á 2 timer Vejlederkurser
10
kategori Navn/skole A Anvende kompetencen i egen daglig praksis med børn, forældre og kolleger. (De fleste tilhører denne kategori) B Videregive kompetencen til kolleger internt, f.eks. Via formidling til ny samarbejdspartner, på teammøder eller tilsvarende mindre fora. (En stor gruppe tilhører denne kategori) C Videregive kompetencen til kolleger internt, for eksempel via formidling på et socialpædagogisk møde, et undervisermøde, et pædagogisk rådsmøde eller et tilsvarende større forum. (En mindre gruppe tilhører denne kategori) DVideregive kompetencen til forældre og fagfæller via formidling på kurser, workshops, besøg på skolen og lignende. (en lille gruppe tilhører denne kategori- support, vejledning, kurser Kompetenceprofilskema
11
TemaIndholdNavn/skole Metoder på tværs af faggrupper til fremme af kommunikation og social identitet i fællesskaber: Marte Meo Tegn Til Tale Trin for Trin Cat-kassen Pædagogisk massage Elever med autismespektrumvanskel igheder Autisme, ADHD, Asperger,Tourette, OCD. Føtalt akoholsyndrom mv. Miljøstrukturerende metoder TEACCH Konflikthåndtering Relationsopbygning Visuel kommunikation. Elever med generelle udviklingsvanskeligheder Sanse- og opmærksomhedsstimuleren de metoder Før-sproglig kommunikation SPRYBEMUS Metafonundervisning Visuel kommunikation. PECS. Blinde- og svagtsynspædagogik Motorisk træning Kompetenceprofilskema
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.