Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til Medier og Kommunikation //

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til Medier og Kommunikation //"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til Medier og Kommunikation // 6.09.2012
1. øvelsestime INTRODUKTION SPØRG DEN GODE OPGAVE DAGENS ØVELSE Vi er: Marie-Louise Annalin Louise Luksus = vigtigt at påpege at den ordning, der er med hjælpelærer/øvelsestimer er yderst givende og at de endelig skal bruge den!!!! Det giver godt i den sidste ende, da vi er der for at hjælpe, svare på spørgsmål ( af enhver art)…fortæl at de er velkomne til at komme med ALT..hvadenten det er personlige, itu-relaterede, pensum etc… VIGTIGT at påpege at vi er bindeleddet mellem Bjarki og dem!! VI ER TIL FOR JER !! SPØRG = der er absolut ingen spørgsmål der er for langt ude.. De må komme med alt, og vi vil forsøge at hjælpe så godt vi nu kan.. Vi har trods alt været på udd i en del år.. ERFARING TÆLLER Introduktion til Medier og Kommunikation // 1 1

2 Introduktion til Medier og Kommunikation // 6.09.2012
Problemformulering EMNE PROBLEM/UNDREN PROBLEMFELT PROBLEMFORMULERING Indsnævring –fra emne til problemformulering EMNE = (vi tegner på tavlen – emnet kan fx være bandekrig i dk PROBLEM = noget der mangler svar/løsning inden for emnet/stofområdet… Inden for bandekrigen er der flere problemer.. De må gerne skyde løs… det er netop den proces de skal igennem gruppevis… vi kan komme med problemer der kunne være ’rockere’, ’indvandrebander’, ’stoffer’, handel med stoffer’, ’våben/våbenlovgivning’, etc etc. PROBLEMFELT = der skal ses som en bredere ’problemsamling’ i et tema/emne, så der kan være adskillige problemformuleringer indenfor samme problemstilling. Problemstilling er en beskrivelse af den sammenhæng(kontekst) problemet indgår i… Hvis vi taler problemer ml rockere/indvandrer KAN en problemstilling være hvordan disse to grupper interagerer, taler til hinanden..(jagon); om der forskellige samfundsmæssige aspekter ved at tilhøre hhv den ene eller anden gruppe… DE må gerne byde ind med flere… vi taler både juridiske, sociologiske, samfundsmæssige, der kunne også være byplanmæssig i forhold til ghetto dannelser – by udvikling etc.. (balladen på Nørrebro eks…) PROBLEMFORMULERING = det vigtige ved en problemformulering er at man stiller de rigtige spørgsmål… spørgsmål som HVAD, HVORFOR, HVORDAN.. Disse tre HV-ord er vidt forskellige i forhold til at skulle skrive en GOD problemformulering: Introduktion til Medier og Kommunikation // 2 2

3 Om at problemformulere
Om at problemformulere HVAD? HVORFOR? HVORDAN? De tre vigtigste ord i forhold til at skulle skrive en problemformulering, og om det bliver en god problemformulering… Men der kommer forskellige ting ud af bruge dem/stille dem… HVAD = bruges i forhold til at redegøre, beskrive – hvad er det for et område du vil redegøre for? HVORFOR = lægger op til fortolkning og analyse  Hvad er motivationen? Hvad vil du analysere eller fortolke? HVORDAN = lægger op til vurdering og diskussion  Hvad vil du vurdere/diskutere? Vi vil undersøge, hvad der motiverer unge mænd på Nørrebro til at blive medlem af invandrerbander? (redegørelse) Hvorfor opstår disse bander på netop Nørrebro? (analyse) Hvordan kan man forhindre, at banderne vokser? (diskussion) GUIDELINES!!! FORANDERLIG!!! I kan også prøve at lave en metaproblemformulering, essensen af, hvad I typisk vil skrive i et abstract… Hvor vil I som forfattere hen med opgaven / artiklen? Hvad? (Hvilket område?) Hvorfor? (Motivation…) Hvordan? (Hvad vil I gøre hvilke metoder?) Introduktion til Medier og Kommunikation // 3 3

4 En dårlig problemformulering…
En dårlig problemformulering… Lægger alene op til referat / beskrivelse Er for bred / generaliserende Er sproglig upræcis Rejser spørgsmål der allerede findes svar på Rejser spørgsmål I ikke har mulighed for at undersøge Består af et lukket spørgsmål/ Kan besvares med et ja/nej. - Og som I alle livets øvrige forhold er der GODE måder at gøre noget på og DÅRLIGE / forkerte Nogen gange kan det være godt at tænke ud fra en ’negativ definition’ - som en måde at dobbelt-tjekke ens eget arbejde på… Tænkt som guidelines for jer… En balance som vi/jeg fortsat i gang med at lære når jeg skal foretage en analyse – lave et eller andet projekt / skrive en akademisk artikel eller en eksamensopgave… Hvordan på en gang konkret + specifik og åbne for interessante analytiske perspektiver som yder et bidrag… Eksemplicerer noget af bredere generel relevans…? Introduktion til Medier og Kommunikation // 4 4

5 Introduktion til Medier og Kommunikation // 6.09.12
Dagens øvelse I GRUPPER: Udarbejd en problemformulering inden for det overordnede emne Youtube NB: Det er et krav til jeres opgaver, at de ligger under feltet: Computermedieret kommunikation MØDES I LOKALERNE KL. 13 Præsentation Udforskning af problemfeltet (brainstorm af ideer på tavlen) Gruppearbejde SKRIVE IDEER OP PÅ TAVLEN:  En fælles idé-bank… (statusopdateringerne? Forskellige måder at tage Facebook i brug på generationer / køn imellem ? Politikeres brug af Facebook…?) Pointer: Hensigten: jeres diskussion – gå i gang med at tænke på ideer til gode ’emner’ kigger efter ting i undrer jer over  læse efter hvad forfatterne i de artikler I læser her til undervisningen ’har undret sig over’? Det her med at kan blive klogere på et ’stort fænomen’ som Facebook – bryde det ned: undersøge specifikke dele af det: som gør at man kan blive klogere på hele fænomenet… HUSK: skal være SJOVT & SPÆNDENDE – sidder her fordi synes spændende / sjovt at finde ud af mere om digitale medier / den digitale verden (som de fine bannere udenfor proklamerer…)  Vigtig pointe i dag: tag fat i noget I undrer jer over…synes er interessant / kan lide at arbejde med – synes er skævt, skørt (på en ’faglig måde’)….  Brug jeres undren… Introduktion til Medier og Kommunikation // 5 5

6 Introduktion til Medier og Kommunikation // 6.09.12
Dagens øvelse Hvad vil I undersøge og hvordan - anvend Mind map. Eks. Emne: Youtube Problemformulering: ”Hvordan anvendes Youtube i moderne virksomheders markedsføring, og hvilke styrker og svagheder har virale videoer?” MØDES I LOKALERNE KL. 13 Præsentation Udforskning af problemfeltet (brainstorm af ideer på tavlen) Gruppearbejde SKRIVE IDEER OP PÅ TAVLEN:  En fælles idé-bank… (statusopdateringerne? Forskellige måder at tage Facebook i brug på generationer / køn imellem ? Politikeres brug af Facebook…?) Pointer: Hensigten: jeres diskussion – gå i gang med at tænke på ideer til gode ’emner’ kigger efter ting i undrer jer over  læse efter hvad forfatterne i de artikler I læser her til undervisningen ’har undret sig over’? Det her med at kan blive klogere på et ’stort fænomen’ som Facebook – bryde det ned: undersøge specifikke dele af det: som gør at man kan blive klogere på hele fænomenet… HUSK: skal være SJOVT & SPÆNDENDE – sidder her fordi synes spændende / sjovt at finde ud af mere om digitale medier / den digitale verden (som de fine bannere udenfor proklamerer…)  Vigtig pointe i dag: tag fat i noget I undrer jer over…synes er interessant / kan lide at arbejde med – synes er skævt, skørt (på en ’faglig måde’)….  Brug jeres undren… Introduktion til Medier og Kommunikation // 6 6

7 Introduktion til Medier og Kommunikation // 6.09.12
Dagens øvelse Øvelsen skal uploades på kursusbloggen i dag inden kl. 16. I skal bruge jeres itu login: NAVN: Eks. Password: *********** Upload under navnet på den hjælpelærer I er tilknyttet. Introduktion til Medier og Kommunikation //


Download ppt "Introduktion til Medier og Kommunikation //"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google