Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.1 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Program.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.1 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Program."— Præsentationens transcript:

1

2 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.1 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Program 1. Time: videnskabsteoriens teoretiske mening: vidensmodel

3 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.2 Viden/erkendelse 2 betydninger 1.Anna ved hvordan man laver en hjemmeside =  praktisk viden, knowing how 2.Anna ved at der findes en tapir i zoologisk have i Aalborg =  propositional viden, knowing that

4 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.3 Viden – erkendelse propositional viden Proposition = udsagn om et sagsforhold/en situation som kan være en tilstand – fx ’Jean er franskmand’ en proces – fx ’det regner’ en hændelse – fx ’rumfærgen eksploderede kl. 16.20’ en handling – fx ’Henrik hugger brænde’

5 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.4 Videnskriterium 1 (V 1) A ved (at) P hvis A er en person P er en proposition dvs. for at A ved P, er det en nødvendig betingelse, at A er en person og P er en proposition. Forklaring: ’nødvendig betingelse’ betyder her at det altid må være en person der ved noget, og en proposition der vides.

6 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.5 Person, proposition Forklaring: Med ’person’ menes et individ udrustet med bevidsthed Forklaring: Med ’proposition’ menes en bestemt struktur, dvs. en sammenhæng af elementer.

7 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.6 bevidsthed  erfaring: sansning, perception  tænkning: identificering, kategorisering/ klassificering, slutning  følelse: stemning, emotion, ind-, medfølelse  handling: produktion, bevarelse, forhindring, ødelæggelse

8 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.7 proposition Propositionselementer er: individ/genstand egenskab, relation lokalisering (i rum og tid) Proposition er en sammenhæng af disse elementer.

9 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.8 proposition Det danske ord for ’proposition’ er ’påstand’ eller ’fremsættelse’ (også: udsagn, forældet: dom). Det der fremsættes eller påstås er at  noget1 er/var/vil være (ikke) noget2 – fx Sokrates var en filosof  noget1 har/havde/vil have (ikke) noget2 – fx vores hund har ikke lopper  noget1 gør/gjorde/vil gøre (ikke) noget2 – fx Anders vil hilse på George

10 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.9 Videnskriterium 1 eksempler FORKERT: A = Birgits bamse, P = mandag Sætning: Birgits bamse ved at mandag. KORREKT: A = Birgits veninde, P = det er mandag i dag Sætning: Birgits veninde ved at det er mandag i dag. REGEL: propositioner udtrykkes sprogligt ved fremsættende sætninger (udsagnsætninger) (jf. forklaring1)forklaring1

11 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.10 Øvelse 1 Forklar hvorfor Birgits bamse ved at mandag er et forkert og Birgits veninde ved at det er mandag i dag er et korrekt eksempel på et vidensudsagn.

12 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.11 Videnskriterium 2 (V 2) A ved (at) P hvis og kun hvis A mener (at) P P er sandt A’s mening er begrundet p hvis og kun hvis q (hvor p, q står for nogle udsagnsætninger) betyder: (hvis p så q) og (hvis q så p) ’hvis p så q’ udtrykker en betingelse der betyder: p er en tilstrækkelig betingelse for q q er en nødvendig betingelse for p

13 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.12 Videnskriterium 2 forts. (V2) skal læses: Det er nødvendigt for at A ved P, at A mener P og at P er sandt og at A’s mening er begrundet. og Det er tilstrækkeligt for at A mener P og P er sand og A’s mening er begrundet, at A ved P.

14 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.13 Dagligdags viden  videnskab (ifølge Mittelstraß 1996, vol. 4, 717-718) Viden er i almen forstand: ”en betegnelse for alment disponible orienteringer inden for handlingsmæssige og saglige sammenhænge i dagligdagen” Viden er i videnskabelig forstand: ”til forskel fra mening og tro - en kundskab som er relateret til begrundelser, underlagt strenge efterprøvningspostulater”

15 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.14 Vidensteori - erkendelsesteori Det er erkendelsesteorien der beskæftiger sig med spørgsmål omkring betingelserne for Betvivler man muligheden for begrundet viden, er man skeptiker eller relativist.  vidensdannelse  vidensbegrundelse

16 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.15 Begrundelse, sandhed, gyldighed, holdbarhed Til videns begrundelsessammenhæng hører spørgsmål omkring påstandes sandhed og argumenters gyldighed/holdbarhed Læren om argumenters gyldighed kaldes logik.

17 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.16 sandhed Forklaring: En påstand/proposition er sand hvis det påståede er tilfældet. Eksempel: Påstanden ’det er fredag i dag’ er sand hvis det er tilfældet at det er fredag i dag. Bemærkning: Der findes forskellige sandhedsteorier (jf. glossar). Det kikker vi på senere.

18 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.17 metodologi Den videnskabeligt institutionaliserede form for vidensdannelse kaldes metode. Læren om generelle videnskabelige metoder kaldes metodologi. Hertil hører spørgsmål omkring opdagelsessammenhænge dvs. under hvilke betingelser viden opstår og udvikler sig.

19 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.18 Metoder dataindsamling, analyse Når man beskæftiger sig videnskabeligt med en sag,  så samler man informationer (data) om sagen og  undersøger (analyserer) dataene mhp. sagens  elementer  sammensætning (struktur)  virkemåder og deraf følgende  egenskaber og relationer til andre ting

20 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.19 metode syntese, model, teori Sætter man vha. af et tegn- eller symbolsystem analysens resultater sammen (syntese), så at der kommer en meningsfuld beskrivelse (model) af den undersøgte sag ud af det, så har man fremsat en mulig teori (forklaring) om (af) sagen.

21 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.20 Konstruktion teoretisk En teoretisk model kan opfattes som en semiotisk/symbolsk konstruktion af den undersøgte sag. Det kan være en sproglig eller grafisk eller multimedial konstruktion.  sproglig: verbal eller skriftsproglig beskrivelse af sagens elementer mhp. deres egenskaber, relationer lokaliseringer og virkninger  grafisk: visuel fremstilling (billede, figur, diagram) af samme  multimedial: en audiovisuel (AVI-) fremstilling (kombination af lyd, tekst, grafik, animation, tv, film m.fl.) af samme

22 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.21 Teori og praksis vidensmodeller, handlingsmodeller Ved siden af semiotiske/symbolske modeller findes en anden form for videnskonstruktioner. Handlingsplaner fremsættes for at opnå bestemte (ønskelige) mål. Hvis man omsætter viden (undersøgelsesresultater om en sag) i handling, nærmere sagt i en handlingsmodel eller plan. Gennemfører man planen, dvs. handler man ifølge planen, og opnår det ønskede mål, så har man på grundlag af en teoretisk meningskonstruktion realiseret (produceret) praktisk mening.

23 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.22 Videnskabsteoriens teoretiske og praktiske mening Erkendelsesteorien undersøger (analyserer) vidensprocesser og konstruerer vidensmodeller der kan forklare, hvad viden er og hvordan den opstår. Videnskabsteoriens praktiske mening er at konstruere (modellere) videnskabelige handlingsmodeller eller metoder. Bemærkning: den problemorienterede læringsmodels metode er projektundersøgelsen. Videnskabsteori = erkendelsesteori + metodologi

24 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.23 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Videnskabsteoriens praktiske mening Videnskabsteoriens teoretiske mening

25 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.24 Bemærkning Indtil nu har vi kikket på vidensbegrebet. viden videnskab videnskabsteori I det følgende kikker vi på begreberne ’videnskab’ og ’videnskabsteori’. viden videnskab videnskabsteori viden videnskab videnskabsteori

26 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.25 Videnskab ifølge Mittelstraß 1996, vol. 4, 719 betegnelse for en livs- og verdensorientering som er afhængig af en specifik, oftest professionelt bedrevet begrundelsespraksis og en betegnelse for den aktivitet der frembringer den videnskabelige viden og derfor overskrider den for enhver tilgængelige dagligdagsviden

27 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.26 Videnskabsteori ifølge Blackburn 1996, 343 ”The investigation of questions that arise from reflection upon science and scientific practice. Such questions include:  what distinguishes the methods of science?  Is there a clear demarcation between science and other disciplines  Are scientific theories probable, or more in the nature of provisional conjectures?  Can they be verified or falsified?  What destinguishes good from bad explanation?”

28 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.27 Begrundelse – verifikation ifølge Lübcke 1996, 496-497 Ordets betydning: verifikation = ”sandgørelse” af lat. verus, sand, og facere, gøre. 1. Efterprøvning = systematisk undersøgelse af en sætnings (teoris, hypoteses) sandhed 2. Bevis = påvisning af sandhed

29 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.28 Verifikationsformer direkte, indirekte Der skelnes mellem forskellige former for verifikation i denne forstand.  direkte verifikation er v. af en observationssætning med henvisning til den pågældende iagttagelige omstændighed  indirekte verifikation er v. af en sætning via direkte v. af en el. flere observationssætninger, hvoraf sætningen følger. Eks.: observationssætningen 'Her er en hund’ verificeres direkte, medens 'Her findes hunde' verificeres indirekte, nemlig via den førstes verifikation.

30 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.29 Figur 1 Verifikationseksempel for påstand her er en hund (direkte) og her findes hunde (indirekte);  x (HUND(x)  HER(x)) Her =

31 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.30 Begrundelse – falsifikation ifølge Lübcke 1996, 124 Ordets betydning: falsifikation = ”falskgørelse” af lat. falsus, falsk, facere, gøre), falsifikation = gendrive et udsagn el. en teori ved at påvise, at udsagnet el. teorien (enten alene el. i fællesskab med andre udsagn, der formodes at være sande) medfører en falsk sætning. Bemærkning: En teori el. et udsagn siges at være falsificerbar(t), hvis det er muligt at angive nogle betingelser under hvilke, at teorien el. udsagnet vil være falsificeret.

32 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.31 Figur 2 Falsifikationseksempel for påstanden her er en kat eller her findes katte Her =

33 Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.32 Videnskabsteori Hentet fra: http://www.leksikon.org/art.php?n=2731&t=0 http://www.leksikon.org/art.php?n=2731&t=0 Videnskabsteori er det videnskabelige studium af videnskaben, en «teori om teorier». Traditionelt har den omfattet videnskabsfilosofi og videnskabshistorie. I den senere tid er også videnskabssociologi og videnskabsøkonomi kommet til. Det psykologiske studium af den videnskabelige proces, særlig i dens skabende faser, er også påbegyndt.videnskabenvidenskabshistorie


Download ppt "Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.1 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Program."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google