Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen"— Præsentationens transcript:

1 ”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen? UdviklingsRåd Søndejylland, Bjerremark, 25. august 2009 Finn Märcher, 49 år Corporate Brand Manager, Danfoss A/S, 1

2 Biografi Finn Märcher, 49 år Corporate Brand Manager, Global Branding
Finn Märcher har arbejdet med reklame, markedsføring og kommunikation i mere end 25 år. De seneste 20 år i Danfoss Koncernen som reklamekonsulent, udstillingschef, værkfører, designchef, produktionschef og brand manager. Før det var han reklameassistent hos Hartvig Jensen og Co. A/S og reklamechef i MAN B&W Diesel. Finn Märcher har en HD i afsætning, og har været forelæser og ordstyrer ved mange konferencer. Han har tidligere været gæsteunderviser ved Syddansk Universitet, og undervist og fungeret som censor i afsætning, markedsføring og logistik på Merkonomstudiet, og virker som censor ved multimediedesigner-uddannelsen.

3 Markedsføring af Sønderjylland
Erfaring Kommunikation er et vigtigt middel, men løser IKKE problemet (alene). ”Produktet”/basis skal være i orden og efterspurgt. Budskab skal være gennemtænkt og troværdig. PR er et fantastisk media, hvis det benyttes optimalt Personlig erfaring Positionering – tømrer på Sydals Behovsopfyldelse – stævne/banebygning i Åbenrå ”Jeg hører, hvad du siger, men jeg tror, hvad du gør” – sygehus/akutbil/hovedstad

4 Markedsføring af Sønderjylland
Fakta: Den generelle udvikling land-mod-by søgning og by– mod-storby. Mennesket er et socialt dyr, som føler sig bedst hjemme sammen med ligesindede – og er man et moderne og veluddannet menneske, vil man gerne være sammen med andre af samme type - og samtidig er man i nærheden af de kulturelle og sociale tilbud, storbyen kan tilbyde. Stor beslutning at flytte til Jylland/Sønderjylland

5 Markedsføring af Sønderjylland
København (storbyen) … har ”alt”: - høj koncentration af unge mange højtuddannede mange arbejdspladser

6 Markedsføring af Sønderjylland
Opgave Positionering/branding af Sønderjylland Mål Det overordnede mål er at få tilflyttere til Sønderjylland – IKKE til Sønderborg, Tønder, Åbenrå og andre individuelle lokaliteter. Målgruppe Hvem er målgruppen (unge/ældre, udd./ufaglærte) – og hvem kan vi få?

7 Markedsføring af Sønderjylland
Strategisk udfordring Få Sønderjylland på landkortet (positionering) Hvad skal Sønderjylland være kendt for? …? undersøg og vælg noget appellerende at være/blive kendt for. - Hvad vil vi i Sønderjylland tilbyde i forhold til fx Intercity-linien? - Hvor i Sønderjylland er fremtiden (set udefra)? => - statistikken viser, at områderne ’energi/miljø’ vokser stærkt – og her klare Sønderjylland sig godt. erfaringen fortæller, at området ’turisme’ er voksende og ufaglærte kan letter omskole til job her.

8 Markedsføring af Sønderjylland
Sønderjylland har meget: lave ejendomspriser lavere leveomkostninger generelt bedre trafikale forhold mere natur renere omgivelser … men også: unge, som søger væk for uddannelse arbejdspladser (offentlige og private), der nedlægges

9 Markedsføring af Sønderjylland
Kommunikation: Spil på de positive fakta - SønderjyskE - SydDansk Universitet Kultur Turisme (cykelruter ligesom Bornholm? Billigt!) Få elimineret de negative fakta - største pct. del at arbejdsløse ufaglærte - længst til sygehuse/skadestue dårlig offentlig transport

10 Markedsføring af Sønderjylland
Konklusion Det overordnede mål er at få tilflyttere til Sønderjylland – IKKE til Sønderborg, Tønder, Åbenrå og andre individuelle lokaliteter. Få Sønderjylland på landkortet med noget appellerende at være/blive kendt for Smid skyklapperne, bliv enige, gå sammen og træk på samme hammel. Sammen er vi stærkere. (Eks.: Tivoli – og ”Creative Nation”) Det er et laaangt seeeejt træk!!! Tro ikke på en hurtig ROI!!!


Download ppt "”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google