Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for Rusmiddelforskning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for Rusmiddelforskning"— Præsentationens transcript:

1 Center for Rusmiddelforskning
”Truede unge” Vordingborg 24 november 2005 Mads Uffe Pedersen Center for Rusmiddelforskning

2 Indhold Forbruget af rusmidler hos danske unge
Brug, misbrug og afhængighed En årsagsmodel Dispositions-hypotesen Socialisationshypotesen Stress og selvmedicinerings-hypotesen. Anomi og udbrændtheds-hypotesen 5 kategorier af unge Hvad kan der gøres

3 FORBRUGET HOS DANSKE UNGE

4 Unges forbrug af alkohol/16 årige

5 Unges forbrug af hash/16-årige
1995 1999 2004 Drenge - nogensinde 20 31 - sidste måned 9 11 Piger 16 21 19 5 6

6 Unges forbrug af stoffer/16-årige
1995 1999 2003 Amfetamin 1,9 3,9 4,3 XTC 0,5 3,2 2,7 Kokain 0,4 1,3 Psilocybin 1,8 Crack 1,0 1,5 LSD 1,1 1,2 Rygeheroin 1,6 GHB -- Hvid heroin 0,6 0,8 Sprøjte 0,2

7 Danske unge… …drikker mest alkohol sammenlignet med 30 europæiske lande …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af hash …placerer sig ikke i top 4 i forbruget af andre illegale stoffer I særlig grad i de østeuropæiske lande er der et stort forbrug af illegale stoffer

8 BRUG, MISBRUG OG AFHÆNGIGHED

9 Brug, misbrug og afhængighed
KONSEKVENS-MODELLEN Brug, misbrug og afhængighed Afhængighed er et fysisk og psykisk syndrom som kan udvikles over tid. Misbrug forekommer når forbruget tydeligt kan knyttes til gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre (afstedkommer sociale problemer) Brug er når forbruget ikke afstedkommer et fysisk/psykisk syndrom eller ikke afstedkommer gentagne mønstre af social uacceptabel adfærd/skader på andre

10 Misbrug og afhængighed: 14-65+ år

11 ”Diagnoser” Misbrug Ustabil afhængighed Kronisk afhængighed

12 Unge: Misbrug og afhængighed?

13 En årsagsmodel

14 4 hypotese-modellen

15 4 hypotese-modellen

16 Genetiske forklaringer
Generne forklarer mellem 20-36% af hvorfor nogle udvikler misbrug/afhængighed af rusmidler. Ca. 0-10% forklares af det delte miljø. Mellem 54-80% forklares af det ikke-delte miljø. Afhænger af rusmiddel og af afhængighedens sværhedsgrad.

17 4 hypotese-modellen

18 Vi socialiserer vores unge til rusmiddelforbrug gennem familien, ungdomskulturen, lokalsamfundet og samfundet generelt

19 FAMILIEN OPDRAGELSESSTILE

20 4 typer kontrol Støttende kontrol: indeholder forældrenes accept af individuation, positiv involvering i den unges liv og åbenhed overfor spørgsmål og kontakt. Assertiv kontrol: Indeholder graden af hvor meget forældrene tvinger forskellige løsninger igennem og hvor meget de fordrer disciplin. Konventionel kontrol: Indeholder forældrenes fokus på overholdelse af traditionelle værdier og hvor meget forældrene er overkontrollerende i forhold til de unges autonomi Invaderedende kontrol: Indeholder i hvor høj grad forældrene går ind og definerer barnets/de unges behov og dermed ikke ser deres børn som de er.

21 Opdragelsesstile

22 Opdragelsesstil og rusmidler

23 De unge og ungdomskulturen
Moratorium (forvirring, overtagelse, moratorium og selvstændighed) Kvalificeret selvbestemmelse ”Drug-wise” unge Vennerne (socialisering vs. selektion) Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Festkultur (ex. SMS fester, raves, techno)

24 De unge og lokalsamfundet
Skolen Forældresamarbejdet Fritidstilbudet Arbejdet ”Hvor kan vi være” og fester i lokalsamfundet

25 De unge og samfundet Normalisering (ikke kun rusmidler. At drikke med vennerne anses for normalt – andet bekymrer) Tilgængelighed Antal butikker Stoffernes fri bevægelighed Straffeloven Priser Aldersgrænser

26 4 hypotese-modellen

27 Sammenhængen mellem separation, stress og brug af alkohol
5 10 15 20 25 30 35 40 Separation 1 Separation 2 Separation 3 Separation 4 Separation 5 Stress 4 Stress 1 Stress 2 Stress 3 Stress 5 Alkohol

28 Forholdet til de voksne
Tab af kontakt Konflikt i kontakt Svigt i kontakt – manglende støtte Præstationsangst Forholdet til jævnaldrende Mobning Isolation Manglende anerkendelse/søge anerkendelse

29 Den unge selv Identitetsforvirring Sexualitet
Angst (herunder præstationsangst) Manglende selvtillid Søgen

30

31

32 Anomi og udbrændthed kedsomhed desillusion initiativløshed
utilfredshed vrede bitterhed misundelse mistænksomhed træthed apati Aggression Vold tyveri anhedoni spiseforstyrrelser selvmutilering Sociopati Borderline PTSD svær psykisk sygdom

33 DE EKSKLUDEREDE

34 GRUND MODEL

35 ANOMI Knapheds-anomi Klasse-anomi Velfærds-anomi

36

37 5 kategorier af unge

38 Hvad kan der gøres 1 Skelne mellem de der har et brug og de der har et misbrug (”tryers”, ”Regulars”, ”poly dugs users”, udbrændte, stressede mm.) BRUGERE Familien Tale med dem om deres liv, ikke bare overflade Tale til dem som voksne, men vide de ikke er det Sætte rammer uden at hindre deres deltagelse i ungdomskulturen

39 Hvad kan der gøres 2 Lokalsamfundet Samfundet
Rusmiddelpolitikker i skolen Forældreaftaler Voksenstyrede aktiviteter lokalt Voksenstyrede fester for de årige Mm. Samfundet Kampagner Straffeloven? Priser Aldergrænser mm.

40 Hvad kan der gøres for de sværest belastede (udbrændte, ekskluderede…)
Tilgængelig behandling rettet mod unge Misbrugsbehandling Psykiatrisk/psykologisk behandling Familie/netværksarbejde Tilgængelige ikke-boglige uddannelsestilbud Meningsfuld arbejde/beskæftigelse

41 Hvad kan der gøres for de udbrændte og de ekskluderede


Download ppt "Center for Rusmiddelforskning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google