Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategi - En tango mellem ”Fremtiden” og ”Organisationen”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategi - En tango mellem ”Fremtiden” og ”Organisationen”"— Præsentationens transcript:

1 Strategi - En tango mellem ”Fremtiden” og ”Organisationen”
ved Jacob Jaskov Instituttet for Fremtidsforskning

2 Fremtiden Fremtiden Organisationen
Improvisation Styring Følsomhed Fremtiden Fremtiden Organisationen Åbenhed Forførelse Tilpasning Rytme

3 Metaforer og Fremtiden
Fremtiden er uklar Metaforer giver uklare fænomener mening Centrale elementer i fremtidsforskningen: analyse og konstruktion af metaforer Et hovedværk i fremtidsforskningen: ”The Image of the future”, Fred Polak, 1961

4 Fremtidsmetaforer Fremtiden er uforudsigelig og uoverskuelig
alt går i kaos, det hele ser noget tåget ud, endnu et nyt wildcard… Vi er passive og påvirkes af fremtiden: en kraft som ændrer, en bølge skyller gennem os, en ny tid fødes... Vi er aktive, men fremtiden er der allerede: følge vejen, gå igennem døren, se frem, stå ansigt-til-ansigt... Aktiv og styrende? opfinderen skaber fremtiden, politikeren bestemmer, vi danser...

5 Nye fænomener - samfundet
Informationssamfundet computeren som metafor (wired - digital - nettet) Risikosamfundet forurening som metafor (hormon - giftstof - terror) Drømmesamfundet fortællingen som metafor (reklame - medie - oplevelse)

6 Nye fænomener - samfundet
Global village End of History Clash of Civilizations McDonaldisering Fragmentering Turbulens Højredrejning Tredje bølge...

7 Nye fænomener - mennesket
Maskinen det mekaniske og fremmedgjorte menneske Underbevidstheden det irrationelle menneske uden fuld kontrol Computeren det informationsbehandlende og kommunikerende menneske Musikvideoen de overfladiske zappende unge der bare skal underholdes

8 Nye fænomener - teknologien
Cyberspace portal, homepage, website, surfing, virtual reality Information highway bredbånd, infrastruktur Internet netværk, website, links

9 Cyberspace "Cyberspace is the `place` where a telephone conversation appears to occur. Not inside your actual phone, the plastic device on your desk. Not inside the other person's phone, in some other city. The place between the phones. The indefinite place out there, where the two of you, human beings, actually meet and communicate." Bruce Sterling [The Hacker Crackdown]

10 Internettet er en kvalitet, en egenskab, ikke et ”rum”
Internettet er evnen til Kommunikation mellem mennesker, ting og maskiner uafhængigt af tid og sted Internettet er en kvalitet, en egenskab, ikke et ”rum”

11 Internettet er en hypertekst Alt kan forbindes på internettet
Når internettet kommer ud i alt, betyder det, at alt kan forbindes

12 Superkonvergens “Real-space” “Cyberspace” “Real-space” “Cyberspace”

13 Fremtiden Organisationen Organisationen
Rytme Tilpasning Improvisation Åbenhed Følsomhed Styring Forførelse Fremtiden Organisationen Organisationen

14 Metaforer og Organisationen
Organisationer er uklare fænomener Metaforer giver uklare fænomener mening Centrale i organisationsforskningen: ”Metaphors are a way of thinking and a way of seeing” Gareth Morgan (1997): ”Images of Organization”

15 Organisationens elementer
Omverden Organisation Social Struktur Teknologi Mål Deltagere

16 Social Struktur - arbejdsdeling Deltagere - rationelle
Maskinen som metafor Omverden Organisation - hierarkisk Social Struktur - arbejdsdeling Teknologi - mekanik Mål - rutiner Deltagere - rationelle

17 Organismen som metafor
Omverden - tilpasning og konkurrence Organisation - system Social Struktur - fleksibel Teknologi - socioteknik Mål - overlevelse Deltagere - behovsstyrede

18 Hjernen som metafor Omverden Organisation - redundans
Social Struktur - hologram Teknologi - information Mål - læring Deltagere - refleksive

19 Social Struktur - normer Deltagere - har identitet
Kultur som metafor Omverden Organisation Social Struktur - normer Teknologi - historier Mål - fællesskab Deltagere - har identitet

20 Netværk som metafor Omverden - samarbejde og åbenhed Organisation
Social Struktur - decentral Mål - overskride grænser Teknologi - Tele og IT Deltagere

21 Metaforisk sammenhæng
Kilde: Robert Marshak (1997): Metaphors, Metaphoric Fields and Organizational Change

22 Organisationsmetaforer
Arbejde Container Proces Rejse Byggeri Kok Gartner Forælder Søgen... Omverden Andre virksomheder er fjender Ressourcer Alliancepartnere…

23 Krigen får en renæssance
Moderne krig Usikkerhed og uorden Gå efter modstanderens svagheder Mod og standhaftighed Overraskelse Fokus Decentral beslutningsproces Hurtigt tempo Kombination af våben, integreret angreb Kilde: Clemons & Santamaria - Maneuver Warfare: Can Modern Military Strategy Lead You to Cictory? (Harvard Business Review )

24 Hvad sker der, når man vinder?
Fusion Erobring Overtagelse Kulturkonflikt Ægteskab Synergijagt = Downsizing Væk med fedtet! Vi dør af sult Dans? Fest?

25 Forbrugeren Choser Communicator Explorer Identity seeker
Hedonist or artist Victim Rebel Activist Citizen Kilde: Gabriel & Lang (1995) - The Unmanageable consumer

26 Vidensarbejde er passivt!
Ideer Mennesker, planter, produkter, varer, føde, bygninger, ressourcer, penge, skarpe instrumenter, modefænomen, lyskilde... Ideer får man (passivt) - det er ikke noget man skaber (aktivt) Inspiration, det kom til mig, jeg så det, tænketank... Dog på tysk: Denkfabrik Diskussion Kamp, lys, skabelse Problem Puslespil (finde løsning), kemi (opløsning af problemet)

27 Fremtiden Organisationen
Improvisation Styring Følsomhed Fremtiden Organisationen Åbenhed Forførelse Tilpasning Rytme


Download ppt "Strategi - En tango mellem ”Fremtiden” og ”Organisationen”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google