Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling."— Præsentationens transcript:

1 Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner (hst@kts.dk) og Anna Fenger- Grøn (afgr@kts.dk), KTS/Sukkertoppen Spiludvikling til mobile platforme

2 Disposition Motivation Inspiration Ide Formål Pilotprojekt Elevproduktioner Erfaringer Didaktik Rammeforsøg Projektoplæg Tidsplaner Evaluering

3 Hvorfor arbejde med spil? Prof. James Paul Gee

4 Prof. Katie Salen “Knowing how to put together a successful game involves system-based thinking, iterative critical problem solving, art and aesthetics, writing and storytelling, interactive design, game logic and rules, and programming skills.”

5 Ide og vision *At møde eleverne hvor de er *At arbejde med et emne, der både er væsentlig for eleven og centralt i samfundet/tiden/kulturen * At skabe sammenhæng i studieretningen *At styrke elevernes kompetencer i såvel komm.IT og programmering *At styrke fællesskabet i en blandet elevgruppe

6 Pilotprojekt *Tværfaglig projektopgave om læringsapps/spil *3. år i fagene komm.ITA/programmering *Spillene blev vist på skolens GameAward-show og indgik i eksamen i komm.IT/programmering *Det primære faglige mål i komm.IT: “It-værktøjer og programmering af interaktive systemer” *At gå fra brugerkompetencer til skaberkompetencer (IT)

7 Elevprojekter

8 Erfaringer * At arbejde med spil og apps appellerede umiddelbart til alle elever * Fagene programmering og komm.IT var oplagte samarbejdspartnere * Eleverne brugte mange forskellige kompetencer i forløbet *De faglige mål blev indfriet * Faglig stolthed ved Game Awardshow

9 Udfordringer * Elevernes ideer kunne tidligt i forløbet ikke matche deres it-kompetencer *For nogle grupper var det svært at fastholde engagementet under hele forløbet

10 Didaktik Michael E. Caspersen: Stepwise improvement

11 Samarbejdspartnere Mathias Poulsen Peter Olesen

12 Projektoplæg It-værktøjer og programmering af interaktive systemer: Reklamespil Gamification Læringsspil Underholdningsspil

13 Tidsplaner

14 Spiludviklingsmiljøer

15 Evaluering og diskussion Hvad er det væsentligste fokus: - elevernes IT-kompetencer? - IT-didaktikken? - tværfagligheden? - hvordan toner man en studieretning?

16 Litteratur Om spiludvikling i undervisningen: ●Poulsen, Mathias og Køber, Ella: GameiT Handbook - a framework of Game Based learning pedagogy ●Understanding Video Games: The Essential Introduction af Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith,Susana Pajares Tosca Om stepwise improvement og worked examples: ●Caspersen, Michael: STREAM A First Programming Process (kort artikel) ●Caspersen, Michael: Educating Novices in The Skills of Programming (phd.tese) Bøger om Game Maker Studio: ●Jon Overgaard Christiansen: Lav Computerspil med GameMaker ●Jason Lee Elliot:HTML5 Game Development with GameMaker ●Jacob Habgood: The Gamemakers Companion


Download ppt "Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google