Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde 26. 9. 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde 26. 9. 2007 velkommen til Miljøstyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde 26. 9. 2007 velkommen til Miljøstyrelsen

2 Dagsorden 13.00 Velkomst 13.10 Ny ansvarsfordeling – register over transportører og indsamlere 13.50 Fritvalgsmodellen - register over anlæg der genanvender erhvervsaffald 14.30 Centrale behandlingskrav - for udvalgte affaldsfraktioner 14.50 Afrunding og information om den videre proces

3 Ny ansvarsfordeling – register over transportører Nu: Kommunal registrering af alle affaldstransportører Fremover: Central registrering. Transportøren registreres som affaldstransportør hos Færdselsstyrelsen v/ ansøgning om godskørselstilladelse Kun transportører, der er registreret som affaldstransportører, må transportere affald for fremmed regning Brugerbetalt registrering Ingen supplerende uddannelsesmæssige krav for at blive transportør af affald eller farligt affald udover kravene i godslovgivningen om transport af gods og farligt gods

4 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Definition En affaldsindsamler er en godkendt transportør, som overtager ansvaret for, at affaldet genanvendes, fra en affaldsproducent Indsamleren har ansvaret for afhentning, sortering, mærkning og evt. sammenblanding af affald og for at affaldet genanvendes på et anlæg, der er opført i det nationale register over genanvendelsesanlæg

5 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Godkendelse Uddannelse, der sikrer kendskab til affaldsreglerne, krav om sikkerhedsstillelse. Vognmanden skal gennemføre uddannelse som afsluttes med eksamen og kursusbevis. To forskellige kursusforløb, et for daglige ledere/driftsledere (1½-2 dage) og et for chauffører (½ dag) Kursets indhold –Rådgivning om opsamlingsmateriel, genanvendelseskrav, krav om hygiejne og mærkning og reglerne om import og eksport af affald –Indberetning til det centrale datasystem.

6 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Indsamlerens forpligtelser Dokumentere, at affaldet er afleveret til den krævede behandling på et registreret og miljøgodkendt genanvendelsesanlæg eller et tilsvarende udenlandsk anlæg. Indberette data til det nationale affaldsdata-system. Sikre at affaldets genanvendelighed bevares, hvis der sker sammenblanding af affaldsfraktioner eller affald fra forskellige affaldsproducenter blandes. Sikre tilstrækkelig mærkning af sammenblandede affaldsfraktioner, så affaldet kan genanvendes. Stille sikkerhed på 150.000 kr. jf. godskørselstilladelsen. Evt. suppleres sikkerhedsstillelsen med regler om, at ikke kun uheld, men også f.eks. dumping af affald er dækket af sikkerheden. Krav om sikkerhedsstillelse for vognmænd uden godskørselstilladelse, der udelukkende kører firmakørsel.

7 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Udelukkelse Virksomheden/indsamleren skal til stadighed kunne dokumentere, at kravene overholdes, f.eks. at alle chauffører har været på kursus. Dom for overtrædelse af miljølovgivningen. Udelukkelse berører ikke godskørselstilladelsen – kan fortsat være transportør Kontrol og tilsyn Færdselsstyrelsen udsteder fortsat godskørselstilladelsen, herunder tilladelsen til kørsel med farligt gods Miljøstyrelsen udsteder godkendelsen som indsamler. Tilsynet med at indsamlerne overholder godkendelseskravene varetages af de kommunale myndigheder, der indberetter overtrædelser til Miljøstyrelsen.

8 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Registeret Landsdækkende Internetbaseret, placeres sammen med registeret over genanvendelsesanlæg, så det er nemt for affaldsproducenten at få overblik over forskellige muligheder for at håndtere en given affaldsfraktion. Drift og vedligeholdelse af registeret udbydes af Miljøstyrelsen med passende mellemrum, f.eks. 3 år.

9 Ny ansvarsfordeling – register over indsamlere Spørgsmål Er der rimelig grund til at gøre registreringen af indsamlere tidsbegrænset? Hvem skal føre tilsyn med at indsamlere håndterer affaldet korrekt, herunder mærker indsamlingsmateriel, sorterer/sammenblander/opbevarer korrekt og ikke mindst fører det til den korrekte behandling på et registreret anlæg eller eksporterer det til en tilsvarende behandling? - indsamlerens hjemkommune eller - den kommune, der fører tilsyn med affaldsproducenten, der benytter sig af en indsamler eller - den kommune, hvor behandlingsanlægget er beliggende? Er der andre alternativer? F.eks. politiets tungvognskontrol. Hvordan skal sikkerhedsstillelsen, udover den sikkerhedsstillelse, der følger af vognmandsgodkendelsen, beregnes? Pr. ton affald, pr. transport eller pr. bil?

10 Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald I dag: Kommunerne vurderer hvilke GA anlæg, der kan anvises genanvendeligt erhvervsaffald til på baggrund af kap. 5 godkendelser. Fremover: GA anlæg med gyldig miljøgodkendelse, der kan leve op til genanvendelseskravene for en given fraktion optages på et nationalt register

11 Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Optagelse i registret Anlægget søger om optagelse og oplyser om: –kontaktoplysninger om virksomheden –dokumentation for gyldig miljøgodkendelse eller tilsvarende, herunder godkendelses- og udløbsdato, –anslået årlig kapacitet –hvilke fraktioner, anlægget kan og må behandle samt –erklæring om, at eventuelle nationale behandlingskrav for den pågældende affaldsfraktion overholdes. Pligt til tilbagemelding, hvis der sker ændringer i miljøgodkendelsen, der har betydning for, hvilke affaldsfraktioner, anlægget kan eller må behandle. Anlæg, der genanvender affald, der er reguleret via restproduktbekendtgørelsen, slambekendtgørelsen eller anden lovgivning, optages ikke i det nationale register. Genanvendelse af eksempelvis slam og restprodukter vil fortsat ske efter slambekendtgørelsens og restproduktbekendtgørelsens regler.

12 Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Udelukkelse Registreringen ophører, når virksomhedens miljøgodkendelse udløber, efter eget ønske eller ved dom. Kontrol og tilsyn Tilsyn med genanvendelsesanlæggene sker i form af det almindelige tilsyn med, at vilkårene i anlæggenes miljøgodkendelse overholdes, dvs. tilsyn efter kapitel 5 i Miljøbeskyttelsesloven. Tilsyn med at affaldsproducenterne afleverer deres genanvendelige affald til et genanvendelsesanlæg, der er optaget i det nationale register, foretages af kommunerne i forbindelse med tilsynet med at affaldsreglerne overholdes, dvs. tilsyn efter Miljøbeskyttelseslovens kapitel 6.

13 Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Registeret Landsdækkende Opbygget, så der for hver fraktion findes kontaktoplysninger på de genanvendelses- virksomheder, der kan behandle den givne fraktion Internetbaseret, placeres sammen med registeret over godkendte indsamlere, så det er nemt for affaldsproducenten at få overblik over forskellige muligheder for at håndtere en given affaldsfraktion. Drift og vedligeholdelse af registeret udbydes af Miljøstyrelsen med passende mellemrum, f.eks. 3 år.

14 Frit valgs modellen – register over anlæg der genanvender erhvervsaffald Spørgsmål Hvilke anlæg skal kunne optages i registeret? –sorteringsanlæg? –eksportører? -anlæg som er reguleret udenfor affaldsbekendtgørelsen? (anlæg som genanvender slam, jord mv. jf. §19-godkendelse eller anden regulering) Hvad skal fremover lægges til grund, når det vurderes om en given behandling er genanvendelse? - hvad gør kommunerne i dag? Hvilke krav skal stilles til anlæg, der ikke har (ikke skal have) en miljøgodkendelse? - hvad gør kommunerne i dag? Hvordan sker tilbagemelding til registret om overtrædelser (af krav til behandlingen og af miljøgodkendelsen) eller ændrede vilkår, f.eks. at anlægget ikke længere har en miljøgodkendelse? Skal anlæggene kunne markere i registeret, hvis de har etableret miljøstyrings og/eller kvalitetsstyringssystemer?

15 Farligt erhvervsaffald til genanvendelse – særlige krav? Er der behov for at stille supplerende krav til anlæggenes genanvendelse af farligt affald - ud over hvad der følger af miljøgodkendelsen? Hvad gør kommunerne i dag?

16 Centrale behandlingskrav Anlæggenes miljøgodkendelse regulerer ikke altid, hvilke affaldsfraktioner, anlægget må genanvende Mange fraktioner bliver opdelt i kvaliteter ”af markedet” der også sikrer optimal udnyttelse af ressourcerne i affaldet. Det gælder f.eks. papir, pap og metaller Behandlingskrav fastlægger et minimumsniveau for miljøkvaliteten i genanvendelsen Kravene sikrer at anlæggenes konkurrence på pris og service ikke gør affaldsbehandlingen miljømæssigt uacceptabel I dag findes centrale behandlingskrav for affaldsfraktioner både i affaldsbekendtgørelsen og i særlig regulering af specifikke affaldsfraktioner. De specifikke behandlingskrav i de kommunale affaldsregulativer bortfalder, når den nye organisering træder i kraft, så det frie valg kan fungere

17 Eksempler på centrale behandlingskrav Affaldsbekendtgørelsen stiller bl.a. krav genanvendelse af plast- og metalemballager Elskrotbekendtgørelsen stiller krav om særlig behandling af elektronikskrot Indenfor en kortere årrække stilles formentlig krav om særlig behandling af bl.a. imprægneret træ og affald fra røggasrensning Kravene udspringer af de miljømæssige krav i Affaldsstrategien

18 Centrale behandlingskrav Proces Der kommer ikke nye behandlingskrav i og med den nye organisering Nye affaldsfraktioner, der skal stilles behandlingskrav til, udpeges i den næste Affaldsstrategi

19 Videre forløb – nyt ansvar og frit valg Dialog med Færdselsstyrelsen om udbygning af register over transportører Udarbejdelse af internetbaseret register over indsamlere og genanvendelsesanlæg, herunder projektbeskrivelse og opbygning af system Januar 2008 – August 2008 Afprøvning af testversion og justering heraf August 2008 – November 2008 Registre og database klar til brug januar 2009 Piktogrammer – aktørdialog og udvikling af database Januar 2008 – August 2008 Udvikling af kurser til indsamlere – efterår 2008 Uddannelse af indsamlere i løbet af første halvår 2009 Centrale behandlingskrav udbygges løbende, hvor det er relevant

20 Afrunding og information om den videre proces Lovforslag om ændring af regler om ansvaret for affald og kommunal anvisning af genanvendeligt erhvervsaffald i Miljøbeskyttelsesloven sendes i høring i slutningen af 2007 Der afholdes dialogmøde i slutningen af høringsfasen Lovforslaget fremsættes i foråret 2008 De nye regler forventes at træde i kraft 1. januar 2009


Download ppt "Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde 26. 9. 2007 velkommen til Miljøstyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google