Download præsentationen
1
Odder-modellen. En ændring af praksis
2
Hvorfor forandring? Viden om Problem Caries Angst for tandlæger
Kristian født september 1999 Indtil januar 2006: 52 besøg Boret huller ved 30 besøg Undersøgt 14 gange 2 primære molarer blev boret 8 henholdsvis 9 gange inden tænderne blev trukket ud BEHANDLINGSSUMP Viden om Caries Angst for tandlæger Problem Tandsundhed i Odder 99 – 2005 dårligere end landsgennemsnittet
3
10 % over vandet
4
Mål for tandsundheden i 2010
Udgangspunkt SCOR-tal fra 2005 Vi satte mål for 3, 5, 7, 12, 15 og 18 år. Mål for defs /DMFS. Mål for fladefordeling: 1-4 4-8 > 8
5
Mål for Odder-modellen
Vi ønsker livslang tandsundhedsforbedring, tandbevidsthed og ”tand-trivsel” Dette mål er nået hvis de 18-årige sendes videre med: Sunde tænder Gode vaner Viden om kost og drikkevaner Tryghed ved tandplejen
6
Hvordan forandring? Ændret indhold i tandplejen
Non-operativ cariesbehandling. Risikovurdering og individuel tandplejeplan. Forældreinddragelse. Anerkendende kommunikation. Organisations- og kompetenceudvikling Mål og handleplaner. Ændret opgavefordeling
7
Non-operativ cariesbehandling
Vi ved at cariesprocessen kan standses ved lette tiltag: Renhold /tandbørstning, tandtråd. Fluor-behandling. Fissurforsegling. Reduktion af sukkerindtag. Approksimal caries i mælketænder kan beslibes til renhold.
8
Anerkendende kommunikation
Forældre er med til alle klinikbesøg indtil børnene er år. Anerkendende kommunikation Fokus på muligheder, ressourcer og ønsker. Spørgsmål og lytning. Medinddragelse ved beslutninger.
9
Organisations- og kompetenceudvikling
2006 Behandlingsprincipper. Tandplejehistorier Internat: organisationsudvikling Tandsundhedsmål for 2010 Risikovurdering og individuel tandplejeplan 2007 Kursus i non-operativ tandpleje Temamøde om arbejdsglæde
10
2008 Brugerundersøgelse Internat: Anerkendende kommunikation Internt kursus for KA i fjernelse af tandsten 2009 Gennemgang af Cariologibog Intern temadag for tandplejere og tandlæger Kursus om økologisk balance i mundhulen 2010 Kursus om erosioner
11
Opgavefordeling i teamet
Tandlæger Teamledere og konsulenter for øvrige team Tandplejere Undersøgelser, OR-visitation Beslibning af mælketænder Udskrivning af årige Klinikassistenter Egne patienter og egen aftalebog Instruktion, fluorpensling, fissurforsegling, fjernelse af tandsten Tilvænning og 1. besøg for 1½-årige
12
Resultater, tandsundhed Procentdel 7-årige med sunde mælketænder 1999 - 2009
13
Resultater, tandsundhed Procentdel 15-årige med sunde tænder 1999 - 2009
14
Brugertilfredshed. Brugerundersøgelse. Fokusgruppe-interview.
97% af forældrene og 99% af børnene er meget tilfredse/tilfredse med Tandplejen alt i alt Fokusgruppe-interview. Stor tilfredshed, godt og trygt for børnene Respekt for medarbejdernes vedholdenhed og pædagogik Anerkendelse af kommunikationsmåde
15
Medarbejdertilfredshed
Fokusgruppe-interview Fælles opfattelse af intentioner og hvordan man skal arbejde for at opnå resultater Medinddragelse og respekt for barnet Glæde over godt arbejdsklima og stort engagement
16
Konklusion Omlægning til mere forebyggende tandpleje er
mulig ved en målrettet indsats med personaleuddannelse og udvikling. Formodentlig har omlægningen været årsag til forbedret tandsundhed og høj brugertilfredshed i Odder Kommune.
17
Fremtid Kommunikation og kompetenceudvikling
Tandsundhed som en del af ”Oral helse” Accept af tandbehandling: Smileys - VAS Måling af tandlægeangst ved 18 år. Vi efterlyser viden om Optimal behandling af mælketænder Forebyggelse og måling af tandlægeangst Fastholdelse af gode vaner i voksenlivet
18
Tak
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.