Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet Slides på www.jeppe.bundsgaard.net

2 Dagens program ● Vi skal arbejde med søgning ● Vi skal arbejde med vurdering og kritisk stillingtagen ● Vi skal arbejde med praksis ● Vi skal diskutere udfordringer og problemstillinger i søgning og kildekritik

3 Surferens udfordringer ● Eks. ● Jeg kan huske jeg har læst om Ole Tøpholms dialekt på dr.dk/skole ● Men hvor? ● Jeg kigger på

4 dr.dk/skole

5 Danskere med anden etnisk herkomsts dialekt ● Eks. ● Jeg vil gerne vide noget om danskere med anden etnisk herkomsts dialekter. ● Jeg kigger på sproget.dksproget.dk

6 Sproget.dk

7 At læse – og at lade være! ● Surfesøgning fordrer at man kan: ● Vurdere hvad der er bag et link ● Fravælge tekster – så hurtigt som muligt! ● Danne sig et hurtigt overblik over en side – Hvor er den information jeg forventede at finde? – Var det alligevel ikke her? ● Vurdere informationen – Er det nok? Er det for meget? Er det for overfladisk? For svært? ● Tage stilling til: Hvordan kommer jeg videre?

8 At læse (indtil videre…) ● Læs med formål ● Hvad er mit formål? ● Teksterne på nettet er sjældent rettet imod mit læseformål – så jeg skal kun læse det jeg skal bruge – og så videre ● Læs foreløbigt ● Løbende vurdere sværhedsgrad, præcision, kvalitet/pålidelighed af oplysninger (var det alligevel ikke her?)

9 Struktur

10 Sitemap ● Mål: At kunne forestille sig sitets struktur ● For at kunne tage stilling til om det giver mening at surfe videre ● Et sitemap er producentens konception af sitets emne ● Derfor er det både en læseopgave og en faglig opgave ● Metode: ● Tegne sitemaps af andres hjemmesider ● Tegne sitemaps af egne hjemmesider – og bygge dem.

11 Navigation ● Hvad sker der ● hvis jeg klikker hér? ● Hvor ● er jeg nu henne? ● Hvordan ● kommer jeg tilbage? ● Er der ● områder jeg ikke har fundet, ● men som jeg kunne have glæde af? ● Hele tiden: ● Mon dette site indeholder noget jeg kan bruge?

12 Navigation – i undervisningen ● Hvem finder først…? ● Hvordan gjorde vi? ● Hvad gjorde vi galt? ● Hvordan er denne hjemmeside bygget op?

13 Metoder til at læse og lade være ● VØL: ● Hvad ved jeg, hvad ønsker jeg at vide, hvad har jeg lært ● Forberedelse ● Hvad ved du? Brainstorm, gruppesamtale ● Mindmap og trædiagram ● Skriv ned hvad du vil vide ● Hvad skal du bruge det til? ● Hvor tror du, du kan finde det?

14 Undervejs ● Proces ● Skriv ned hvor du har været (af gode steder) ● og hvilke typer tekster der var tale om – Leksikon – Fagtekst – Artikel (om dit emne – eller et andet emne hvor dit emne omtales?) – Spørgsmål/svar – Diskussion – Personlig oplevelse/tilgang – Reklame/omtale af vare ● Hvad du har lært ● Og hvad du fandt ud af at du manglede at lære (ændr dit formål undervejs)

15 Forståelse ● Forståelse ● Er der ord du ikke forstår? ● Er der sætninger du ikke forstår? ● Lad være med at læse alt for meget, du ikke forstår! – Spørg dine kammerater – og din lærer! – Lav en ordbank ● Fyld på dit mindmap mens du surfer/læser ● Forklar en kammerat hvad du har læst/lært ● Learning by teaching ● Opdager huller i forståelsen

16 Referencer ● Hvor kommer din viden fra? ● Beskriv søgeveje ● Forklar hvorfor du valgte en given side ● Forklar hvorfor du ikke valgte en given side

17 Og helt almindelig faglig læsning

18 Faglig læsning – en ny opgave ● Læsning i alle fag – faglig læsning ● Udvikling af læsestrategier ● Vurdering af en teksts egnethed ● Forberedelse til læsning ● Støtte under læsning ● Faglig læsning – en ny opgave ● For børn!

19 Fuldtekstsøgning – er også læsning

20 Hvor meget af indlandsisen på Grønland er smeltet? ● Lad os gå på og finde ud af ● Hvor meget af indlandsisen er smeltet? ● Er der særligt mange isbjerge der ryger af Grønland? ● Er det et alvorligt problem?

21 Google: Fuldtekstsøgning ● Google ● I princippet en kopi af hele internettet ● Finder de sider søgeordene optræder på ● Læsning af potentiel tekst ● Søg med nøgleord, ikke emneord

22 Nøgleord Emneord ● Er karakteristiske ord i teksten ● Særegne og betydningsfulde for netop denne tekst Fx: brændehugger, brødkrummer, heks, pandekagehus, Hans, Grethe.. Kategoriserer teksten Sætter i register Inddeler efter emne/genre/slags Fx: De gule sider: vvs, læger, speciallæger – madvarer, rejsemål, eventyr, navne

23 Søgeoperatorer i Google ● -ordFinder sider hvor ordet ikke optræder. ● stave-ordFinder sider med stave ord, stave-ord og staveord. ● ”flere ord”Find kun sider hvor ordene står netop i den rækkefølge ● ”bliver * år”* repræsenterer hvilket som helst ord, så Google finder: bliver i år, bliver et godt år, bliver 50 år ● 1450…1470Finder sider hvor et tal i intervallet 1450 til 1470 findes ● site:urlFinder alle sider på hjemmesiden med adressen url ● +/AND… behøves ikke i Google, for det er underforstået

24 Fragment- læsning

25 Googles Gyldne Trekant

26 En fragmentlæser…

27 ● For eksempel kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: ● En forside som omtaler søgeordene, men ikke behandler dem yderligere? ● En side der beskæftiger sig med at andet aspekt af emnet end søgt efter? ● En nyhedsgruppe eller en nyhedsartikel som måske er forældet, eller kun inkluderer spørgsmålet og ikke svaret? ● En kommerciel side, – fx en boghandler som sælger bøger med søgeordene i titlen? ● En side som refererer til en anden side som inkluderer søgeordene ● En personlig hjemmeside – som fx er under udarbejdelse Intertekstuel genreviden

28 ● Fx kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: ● For informelt sprog til at emnet behandles seriøst, eller for formelt til at det er til at forstå, ● For kort til at komme tilstrækkeligt i dybden med emnet, eller for fortællende til at være præcist ● For personligt til at være relevant ● osv. Tekstuel viden om sværhedsgrad og stil

29 At vælge fra og måske til ● Fragmentoverblikslæsning ● for at vælge fra ● for at finde nye søgeord ● Fragmentlæsning ● for at vælge til ● ved at vurdere en potentiel tekst

30 Var det det jeg søgte? ● Overblikslæsning ● Fokuslæsning ● Skimning ● Nærlæsning ● Læsning af layout, design, struktur, professionalisme ● Kritisk læsning

31 Overblikslæsning

32

33

34

35

36

37

38 Vurderingsprocessen ● En overblikslæsningsfase ● hvor eleverne danner sig et hurtigt overblik over siden og evt. af links på siden og eventuelt forkaster den alene på det grundlag. ● En nærmere undersøgelse ● hvor eleverne hele tiden må balancere mellem at være grundige og ikke bruge uforholdsmæssig lang tid på opgaven og hvor de kan anvende følgende kriterier: – Omfang, – æstetisk fremtrædelse, – tekstens fokus, – overskuelighed, og – tilgængelighed.

39 Læseaspekter, fuldtekstsøgning ● Læse en potentiel tekst ● Fragmentoverblikslæsning ● Fragmentlæsning ● Overblikslæsning ● Fokuslæsning ● Kritisk læsning

40 Hvordan lærer man det? ● Sum med sidekvinden ● Diskuter med sidegruppen ● Beslut et forslag at fortælle om i plenum

41 Et bud på et undervisningsprojekt – eller en autentisk test ● Simulering af autentiske situationer – I er en gruppe unge mennesker der vil etablere en hockeyklub i Vium, der ligger lidt syd for Viborg. ● I vil finde egnede steder at placere banen. ● I vil skrive en ansøgning til kommunen om tilladelse og økonomisk støtte ● I vil udarbejde informationsmateriale til nye medlemmer ● I vil lave vedtægter for foreningen – I skal forberede det kommende møde i klubben. ● Lav et oplæg til mødet så I har et grundlag for at komme videre i arbejdet. ● Oplægget kan fx indeholde anvisninger på hvor I kan finde oplysninger, hvor I kan finde inspiration til arbejdet osv.

42 Er det en måde at udvikle informationskompetence på? ● Med sidekvinden: – Hvilke informationskompetencer fordres (og udvikles)? – Hvilke udfordringer er der for lærer og elever? ● Diskuter derefter med sidegruppen

43 Kritisk læsning

44 Hvem har mon ret?

45 ● Hvilke forudsætninger har bagmændene? ● Hvilke interesser? ● Hvilke (konkrete) mål? - eksplicit og implicit. Forudsætninger, interesser og mål

46 Svindelforsøg

47

48 Integrerede reklamer ● På nettet er der ingen regler for adskillelse af redaktionelt stof og reklamer. ● Den eneste måde man kan tjene penge på for tiden på nettet, er reklamer. ● Alt det redaktionelle stof har i den forstand ét formål: At få dig til at klikke på en reklame

49 Fugleognatur.dk

50 Et telefonnummer og en iPad...

51

52

53

54 Er reklamerne godkendt/blåstemplet? ● Eleverne må lære at skelne mellem redaktionelt stof og integrerede reklamer

55 Og reklamer direkte i din postboks...

56

57 Opdragelse til forbrug

58 Gamification

59 Kommunikationskritisk kompetence er en indstilling til verden ● Mistænksomhed ● Selvstændighed ● Demokratisk sindelag

60 Summe ● Manipulation – Diskuter hvad der skal til for at sætte os bedre i stand til at håndtere forsøg på manipulation

61 Tak for nu www.jeppe.bundsgaard.net jebu@dpu.dk Spørgsmål og kommentarer?


Download ppt "Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google