Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen."— Præsentationens transcript:

1 Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen

2 Web2.0? Web2.0 er en forståelse af nogle tydelige tendenserWeb2.0 Primært et økonomisk begreb Jeg bruger det som et øjebliksbillede Baseret på tal og hårde facts:

3 Det der driver markedet Der er en milliard mennesker online 25% i Europa, 25% i USA, 25% i asien 110 millioner webadresser, alene 2 millioner nye i januar 2007110 millioner webadresser I USA er 50% internetforbindelser ”always-on” bredbånd I Danmark har 8 ud af 10 adgang til nettet – op til 40% af tiden på arbejdet Af de europæere der er på nettet er 45% på hver dag

4 Antal nye webadresser

5 Og de deltager! 280.000 nye profiler hver dag i første kvartal af 2006 på MySpace.com To nye blogs hvert sekund I alt over 50 millioner blogs Youtube viser 100 millioner klip om dagen Millioner efter millioner...

6 Brugerne deltager

7 Nye tjenester, ”ny” teknologi Googles produkter: Maps, Gmail, Docs osv De gamle i nye klæder: Amazon, Ebay, Yahoo!, Microsoft... Alle de nye Potentielt flere opgaver vi kan løse online

8

9 WWW  Desktop Webmail – en afgørende ændring Gamle teknologier i nye klæder: AJAXAJAX Asynkron opdatering – Egg - DundasEggDundas Interaktivitet, responsive grænseflader, Brugervenlige løsninger: Perpetual beta, nye udviklingsmetoder Bucket testing Online tests Google analytics, log filesnye udviklingsmetoder Google analytics

10 WWW bliver til Lego Open Source Åbne API’er Åbne Standarder ’Mixability’, ’hackability’, ’mash-ups’, nye sammensætninger af andres indhold Online profiler og mapper – ’Passport’ Widgets – Yahoo!, Mac, Youtube video, myspace musikYahoo! Youtube video myspace musik

11 The Long Tail ”The era of one-size-fits all is ending, and in its place is [...] a market of multitudes” – Chris Anderson Tidligere: Hit-orienteret verden, den fysiske plads, omsætning til at føre vare. Nu: WWW giver marked for the long tail Niche kulturer, specialisering, små grupper af brugere

12 Online / offline? Hvis WWW er en selvstændig platform? Flytter funktioner ud på nettet, eller fra nettet ned på styresystemet Messenger, skype, lokale widgets, peer-to-peer osv. Microsoft Live versus GogleOS

13 Pause ?

14 Hypoteser Vi løser flere og flere opgaver online Vi skal gemme, huske og organisere mere og mere personlig web- information Vi sammensætter selv vores værktøjer, vores oplevelse Vi forventer inddragelse, personlig tilpasning og dialog

15 Undren: 90% 90% af dem bruger de samme to browsere: Internet Explorer og Firefox Afgrænsning...

16 De to nye browsere Internet Explorer 7 –Ny version efter 5 år! –Auto opdatering Firefox2 –Faneblade og integreret RSS –Stjæler markedsandele

17 Spørgsmål Er browseren en værdig repræsentant for den udvikling? Skal browseren ændre rolle i den kontekst?

18 At organisere sig i en browser Historik – jeres brug? Bogmærker – systemet! Sidebar – nej vel... Hvordan gør vi? (hvordan gør vi fremover og hvorfor skal vi gøre det anderledes?)

19 Bogmærkerne (Favoritter) Keeping found things found – KFTF Finding – Re-finding (signal/noise teori) Bogmærker bliver sikkerhedskopi og vi bruger dem mindre Den semantiske URL + søgemaskine redder os Vi gemmer mere end vi sletter og rydder sjældent op Vi bruger mest 2-3 bogmærker (long tail?)

20 Bogmærkesystemet Begrænset og rigidt system: Meget forenklet visning, med få data Ikke åbent for flere formater

21 Bogmærker i værktøjslinjen Brugen afslører nogle tendenser: –Værktøjslinje som ”startmenu” –Ophævet til knapper –Føles personligt og tilpasset –Etablerer et top hierarki over web-hierarkiet som indgang til information (plus google) –Henviser til tjenester, mere end information –(jeres browsertemaer?)

22 Hvad skal der så ske? Med browseren og vores personlige organisering

23 Repræsentation Alternative strukturer fx tagging? –(Se på del.icio.us)del.icio.us Email og video som eksempler Vaner og tradition, fx med billeder Bog mærket som repræsentation Vi flytter os online - skal vores filer ligge online? Hvordan bliver den overgang?

24

25

26 Udvidelser De integrerede: –mailto:oleg@itu.dkmailto:oleg@itu.dk –Søgning –Ordbog –Andre eksempler? Integration af WWW tjenester Del.icio.us, myspace, linkedIn, osv...

27 RSS og LIVE data Hvad er RSS – Real Simple Syndication Syndication: Indsamling af andres historier En slags Push, men indhenter data Mange muligheder i det koncept! Brugsdata Opdatering Kategori Forfatter Dødt link...

28 Browser som information broker Ny rolle til Firefox?

29 Hvad med Internet Explorer? Det er lidt mere hemmeligt LIVE tankegangen Integration med deres eksisterende software Kombinationen Online/Offline Kopiere de andre – second-mover Sidder stadig med den lange ende (og her er det ikke the long tail)

30 Afrunding Hvordan skal browseren hjælpe, repræsentere, formidle og organisere vores fremtidige online livsverden? Hvad synes I?

31 Tak! oleg@itu.dk


Download ppt "Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google