Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Domstolene i det sydlige Jylland
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 4. Lektion 27. Januar 2014
2
Siden sidst? Spørgsmål, kommentarer?
Jens Arentzen? 3. Kogebog: Problemstilling 4. Kogebog: Problemformulering 5. Freud – det ubevidste 6. Psykologiske forsvarsmekanismer 7, Johari – kan man gøre noget ved det? 8. Transaktionsanalyse, kort 9. Klap, spil, mærker, drivkræfter 10. Relationstrappen 11.
3
Det ubevidste – Freud:
5
Det indøvede foregår udenom bevidstheden!
Det er let at blive bevidst om indøvede færdigheder Forsvarsmekanismerne censurerer det ubevidste materiale Svage forsvarsmekanismer: Fortrængning Reaktionsdannelse, f.eks. benægten Projektion Kompensation Rationalisering
6
Forsvarsmekanismerne censurerer det ubevidste materiale
Stærke forsvarsmekanismer: Resignation Depression Aggression Flugt
7
Fortrængning: Radikal glemsel. Beskytter mod ubærlig viden (F.eks. Derfor pædofili-ofre reagerer sent)
8
Reaktionsdannelse – f.eks. benægten:
9
Projektion:
10
Kompensation: “Pedel-typen”, f.eks. – en person uden meget status I samfundet, der bliver en usædvanligt betydningsfuld og aktiv formand for vandværksbestyrelsen
11
Rationalisering:
12
De stærke forsvarsmekanismer:
Depression Aggression Flugt Resignation
13
Forskydning / projektion: Ville han have været så vred, hvis han havde haft en lykkelig barndom?
14
Gruppeøvelse i egne teams:
Gennemgå forsvarsmekanismerne én efter én. Identificer “kunder” ;) eller ansatte, hvor I har set mekanismen i brug. Hvad sker der ved det?
15
Jo-Hari igen: Jo-Hari igen:
16
Jo-Hari igen: Jo-Hari igen:
17
Pil ned: Kan flyttes ved selvanalyse, feed-back og konstruktiv kritik. Gevinst: Øget selvtillid. Pil til vandret: Kan flyttes ved trghed, tillid/positivt psykologisk klima. Gevinst: Øget tillid til andre
21
Aktiv lytning – åbne spørgsmål
Positivt, psykologisk klima Støttende klima Klima med respekt for forskellighed Respektfuldt klima - Så mindsker vi det blinde felt, og skaber rum for udvikling.
27
72 muligheder!
29
Overvej først alene I 5 minutter, om du har oplevet kommunikation, hvor der var krydsede transaktioner Overvej derefter sammen med sidemanden, om I kan identificere situationer fra arbejde, hvor det var krydsede eller skjulte transaktioner, der var på spil
30
Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. I salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det
31
Klap Måden, vi får opmærksomhed på, følger os: Vi vil blive ved at opsøge velkendte favoritfølelser. Positive klap: Anerkendelse, værdsættende, accepterende, kompliment, konstruktiv kritik. Negative klap – mangel på accept, nedgøring, kritik, ydmygelse, ignoreren Betingede klap
32
Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. I salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det
33
Spil! Hvis vi ikke får positive klap, spiller vi spil for at få negative! Spil tenderer til at gentage sig. Foregår uden Voksen-opmærksomhed – ubevidst Ofte fornemmer man vagt, at der er sket lignende før – men skubber det væk. Undersøg I stedet!
34
Spil! Fjols Ballade Retssal Se, hvad du fik mig til! Alkohol (offer mod forfølger/redningsmand) Vold Osv.
35
Spil! Hvorfor gør du ikke – jo, men Løsning: Få folk til at komme med egne løsninger Svar Voksent
36
Favoritfølelser og mærker
Er mine følelser acceptable?
37
Favoritfølelser: Ikke som udgangspunkt bevidste! F.eks. Skyld, depression, jalousi, opgivenhed, vrede Lært og opmuntret I barndommen, og oplevet under stress Malplacerede som voksen problemløsning senere!
38
Mærker: Følelser, der samles sammen, og reageres på senere Selvmord er den ultimative mærke-indløsning Alternativ til at samle på mærker: Reager umiddelbart Mærker kan også være positive, når man belønner sig selv eller andre efter et stykke tid
39
Drivkræfter Indlært gennem opvæksten – gennem forbud og holdninger til, hvordan vi “skal være” Vi har indlejret dem I os selv, og føler os kun OK, hvis vi lever op til dem. Betingelser for accept kan lejre sig særlig dybt – f.eks. Kærlighed og accept på betingelse af særlig adfærd
40
Drivkræfter – 5 hovedkategorier
Vær perfekt Behag andre Anstreng dig Vær stærk Skynd dig
41
Vær perfekt Jeg er OK, når jeg klarer arbejdet og husførelsen perfekt Jeg beder ikke om hjælp, og har svært ved at tage imod Giver komplicerede svar på enkle spørgsmål Har svært ved at skrue ned for kravene, når det er berettiget Skyldfølelse, når man ikke er perfekt
42
2. Behag andre Jeg er OK, så længe alle andre kan lide mig Er enig med andre, også når de tager fejl Nikker og smiler, før de har lyttet færdig Gør alt for at opretholde gode relationer Oplever sig som mindreværdig, hvis alle ikke kan lide dem
43
Anstreng dig Så længe jeg forsøger, er jeg OK Taler om at arbejde meget, og at det er svært Har svært ved at få tingene færdige Frygt for fiasko, når han ikke anstrenger sig Har svært ved at slappe af
44
Vær stærk Så længe, jeg ikke ligger under for mine egne tanker og følelser, er jeg stærk Viser ikke følelser Frygt for at blive overset, hvis han ikke er stærk Beder ikke om hjælp
45
Skynd dig Så længe jeg har travlt, eller arbejder hurtigt, er jeg OK. Utålmodig, afbryder andre Taler hurtigt Bliver træt, hvis han ikke skynder sig Svært ved at slappe af
46
Discounting – om at underdrive
Vi fordrejer, nedvurderer eller underdriver tingene, så de passer ind I vores verdensbillede. Discounting fastholder en tillært ikke-ok-livsposition Det gør man, hvis man affærdiger ros og komplimenter, og ikke handler ud fra egne ønsker og følelser.
55
Mentor: Rådgiver Coach: Giver ikke råd, men spørger ind.
56
Opgave udleveret – 2 og 2.
57
Til næste gang: Kapitel 7
Øvelse grupper 3 og 3
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.