Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier."— Præsentationens transcript:

1 Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier

2

3 1) Transmittativ interaktivitet: Bruger kan vælge indenfor en strøm af informationstilbud uden returkanal 3) Konsultativ interaktivitet: Bruger kan vælge blandt forproduceret information i et mediesystem med returkanal. 2) Konversationel interaktivitet: Bruger kan producere egen information og gøre den tilgængelig for andre brugere 4) Registrerende interaktivitet: Mediet kan registrere information fra brugeren og respondere på brugerens handling Jensen, Jens F.: "Interaktivitet - På sporet af et nyt begreb i medie- og kommunikationsforskningen.” Mediekultur nr. 26. 1997. http://www.komm.ruc.dk/Netpub/MK/MK26.htm

4 Bruger computer Kommunikation ved hjælp af mediet Fx: chat mail nyhedsgrupper videokonference

5 Bruger computer Kommunikation med mediet ”content provider” websider ”Requests” Mail Forms Brugerregistrering Cookies

6 Et web-sted skal fremme afsenderens formål bedst muligt og samtidig skabe en god oplevelse for brugeren og tilgodese hans/hendes informationsbehov Med mediet: Effektiv kommunikation på nettet

7 Web-designets byggeklodser Formål - er det gennemtænkt? - hvad vil afsender opnå? - hvad skal modtagerne have ud af det? Målgruppe - hvem henvender web-stedet sig til? - hvordan tages højde for forskellige interesser? Designprincipper - kommer formål/målgruppe til udtryk i det gennemgående design? Struktur - er designet hensigtsmæssigt ud fra et brugersynspunkt? Navigation - hvor let kan den typiske bruger finde det, han kommer for? Layout - er siderne klart og overskueligt bygget op og pladsen godt udnyttet? Sprog og tekst - passer sproget til målgruppen? - passer teksten til mediets krav? Illustrationer - understøtter de sidens formål? - er de lette at aflæse? - tager de hensyn til svagtseende? Grafisk staffage - understøtter den sidens formål? - og forståelsen af struktur og navigation? Farver - er de hensigtsmæssige? - understøtter de stemning og stil? - tager de hensyn til farveblinde?

8 General navigation questions Purpose-oriented questions Product- or audience-oriented questions Jennifer Flemings Web-design model - hvad søger brugeren?

9 General navigation questions  Where am I?  Where can I go?  How will I get there?  How can I get back to where I once was? Purpose-oriented questions  How do I know if my financial information is secure?  How can I protect my privacy?  How can I find the item I want?  What if I’m not sure exactly what I’m looking for?  How can I preview products to see if they are right for me?  What if I have problems or returns? Product- or audience-oriented questions  How can I find books by a particular author?  How can I find books that are similar to books I like?  How do I know what the reading level of a book is?  Where can I get reviews or recommendations?  How do I find out about new releases and awards? Eksempel: Genre: Butik, boghandel

10 Web/multi- medium EDB-program Datalogi/psykologi (HCI) Grænseflade-design Funktionalitet, usability Donald Norman, Benjamin Shneiderman Jakob Nielsen Billedflade Grafisk design/ kunsthistorie Visuel kommunikation Æstetik Edward Tufte David Siegel Bog/film Litteratur- film- & medievidenskab fortælleformer, kognition Litteratur-, Film- & Medieteori, Semiotik George Landow Jay David Bolter Informationssystem Biblioteksvidenskab Registrering og Søgning TEI, Dublin Core Vidensressource Pædagogik, psykologi DSU-tradition Læring Brugeradfærd Seymour Papert Kommunikationssystem Medieforskning Sociologi Forhold til andre medier Forhold til samfund James Slevin Datastruktur Datalogi Databaser Struktur, flow Links Præsentation Marketing, reklame Programmering, ”flow” Virkningsfuld kommunikation Et nyt helt medium Ny fortolkningsramme Janet Murray

11 Indlejret digression Museumssyndromet Tunnelsyn Indiana Jones syndromet Læse - Navigere - Browse Moving around is what the Web is all about Jakob Nielsen: Differences between print design and web design, www.useit.com, 1999

12 Antal sider = N Links pr. side = N-1 Links i dokument = N*(N-1)/2 Komplet netværk

13 Hierarki

14 svane flagermus rotte kanin skildpadde krokodille myg sommerfugl Klassificér disse dyr i et hierarki

15 svane flagermus rottekanin skildpaddekrokodille mygsommerfugl Begrebshierarki hos 32-årig

16 svane flagermusrotte kaninskildpadde krokodille mygsommerfugl Begrebshierarki hos 7-årig Kæledyr jeg må få Kan flyve Lang hale

17 Hensyn Logik... brugerens Overskuelighed Vedligeholdelse Nye brugere starter her eller her? !!!

18 Anslag Præsentation Uddybning Point of No Return Konfliktoptrapning Klimaks Udtoning Kick Off Spænding Tid

19 Samlet struktur/aktuel struktur og ”flow” i hypertekst

20 Alan Cooper: About Face (Donald Norman: Affordances)

21 Systemanvendelighed Socialt acceptabelPraktisk acceptabel rel./etiske/kulturelle pædagogiske normer StabilitetKompatibilitetPrisBrugbarhed RobusthedOS, Andre prg.Udvikling SvartiderUdvidelsesmulighedVedligeholdelse Hardwarekrav NytteværdiBrugsværdi Overholder spec. Gør jobbet effektivt Let at læreLet at brugeLet at huskeFå fejlTiltalende BetjeningEffektivEj træning vedBlindgyderFrigørende NavigeringpædagogiskOpslag/opdatUklare signalerLav frustr. InformationOpdatérbarefter pauseUnøjagtighederBehageligt Efter Jakob Nielsen: Usability Engineering, 1993 usability

22 De fem målelige ”human factors” Time to learn Hvor lang tid tager det at lære at udføre typiske opgaver Speed of performance Benchmark-testing af systemet Rate of errors by users Hvor mange og hvilke fejl begås under udførelse af typiske opgaver Retention over time Hvor meget af funktionaliteten husker brugeren efter X tid Subjective satisfaction Hvad synes brugeren om systemet (interviews, spørgeskema)

23 Hvad er det brugeren kan, vil, gør og mener? Tænke-Højt metoden Heuristisk Evaluering Kognitiv Gennemgang Kvalitativt interview Fokusgruppe Etnografisk observation Eye Tracking

24 Empirisk evalueringsmetode Typisk baseret på opgaver eller scenarier Observation af flere brugere Tænke-Højt metoden

25 Heuristisk inspektionsmetode Brug af X generelle heuristikker fx ”tal brugerens sprog” Gerne brug af flere evaluatorer i en evaluering Heuristisk Evaluering

26 Jakob NielsenKeith Instone 1 Visibility of system statusTydelig identifikation, let navigering 2. Match between system WWW-brugerne er en heterogen gruppe and the real world 3. User control and freedomObs: hjem-knap, fonte, farver, layout 4. Consistency and standardsKonsistent design på site, "www-standarder" 5. Error preventionForebyg input-fejl (ved fx forms) 6. Recognition rather than recallBrugeren skal forstå, hvor han er 7. Flexibility and efficiency of useGør det let at Bookmark'e 8. Aesthetic and minimalist designUndgå overflødig pynt, skriv til mediet 9. Help users recognize, diagnose, Lav gode fejlmeddelelser (fx links) and recover from errors 10. Help and documentationGiv online hjælp til komplicerede opgaver Nielsen: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html Instone: http://webreview.com/wr/pub/97/10/10/usability/sidebar.html Usability Heuristics og web’et

27 Kognitiv Gennemgang Teori-baseret - kognitionsforskning, psykologi Baseret på opgaver/scenarier, som udfoldes i handlingssekvenser For hver korrekt handling stilles fire spørgsmål, en fiktiv bruger vil kunne gennemføre handlingen 1. Will the user try to achieve the right effect? 2. Will the user notice that the correct action is available? 3. Will the user associate the corect action sequence with the effect that the user is trying to achieve? 4. If the correct action is performed, will the user see that progress is being made towards a solution of the task?

28 Standardråd Korte, forklarende overskrifter - og mange af dem Korte sætninger Enkel sætningsopbygning Gerne punktopstillinger Præcist, direkte sprog Korte afsnit Brug layout bevidst - blokke af tekst Brug links som emfase nyhedsformidlingens ”omvendte pyramide” fremstilling 

29 Cyklist puffet ud på vejbanen og kørt ihjel (Politiken 10.9.01 / Ritzau ) Almindelig myldretidstrafik på en cykelsti i det indre København kostede mandag morgen en yngre kvinde livet. Hun blev formentlig puffet ud på kørebanen af medcyklisterne, oplyser vagthavende på Station 1. Kvinden holdt for rødt i krydset ved Nørre Søgade og Gyldenløvesgade sammen med 15-20 andre cyklister. Da der blev grønt lys, opstod der en del puffen og masen på cykelstien. Cyklisten blev skubbet ud på vejen, hvor hun blev kørt over af en lastbil, der også skulle krydse Gyldenløvesgade. Hun var død på stedet, oplyser politiet. Cyklister fortsatte trods ulykke Et vidne, der holdt bag lastbilen, har fortalt politiet, at ikke en eneste af medcyklisterne stoppede op. »Det er jo forfærdeligt, at alle de andre cyklister bare kørte videre. Vi håber på, at nogle af medtrafikanterne kontakter os, så vi kan få klarlagt præcist, hvad der skete. Generelt må cyklisterne altså blive bedre til at passe på hinanden, for lige pludselig går det galt«, siger vagthavende. Lastbilchaufføren, der var dybt chokeret efter den tragiske ulykke, havde ikke mulighed for at undgå at ramme kvinden, vurderer politiet.

30 Procedural Programmering Simulering systemdesign datalogi Participatory skabe & bruge konven- tioner for adfærd, analyse af brugeradfærd HCI, psykologi, rollespil, teater Spatial Billeder & film Informationsstruktur Navigering grafisk design Filmvidenskab, HCI psykologi, arkitektur Encyclopedic Kendskab til formater Strukturering af viden biblioteksvidenskab informationsvidenskab Computermediets kendetegn som metodisk grundlag Frit efter Janet H. Murray Nye metoder

31 Og så til noget helt andet...


Download ppt "Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google