Download præsentationen
1
Grundlæggende webdesign
2
Dagens program Kommunikationsstrategi Målgruppen
Stil og genre på Take A Look Brugervenlighed Teknisk løsning Tillid på nettet Grundlæggende webdesign
3
SWOT-analyse (Strenghts – Weaknesses – Opportunities – Threats)
Styrker Er billig i forhold til sine konkurrenter Godt netværk af samarbejds-partnere Professionelt håndværk Svagheder Sitet mangler stadig nogle forbedringer Små markedsføringsmidler Lille netværk af kunder Muligheder Øget opmærksomhed på personligt velvære, ikke mindst igennem diverse tv-programmer* Generel fokus på livsstils-produkter Trusler Mange konkurrenter Kan drukne i anden information på nettet Grundlæggende webdesign
4
Målgruppe - disposition
Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe? Vores målgruppeanalyse? Problemer ved vores tilgang til målgruppeanalysen Problemer ved minerva-modellen Hvordan kan man undersøge sin målgruppe på forhånd? Hvordan kunne vi have gjort det bedre – forskellige strategier? Grundlæggende webdesign
5
Hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe?
Hvis man kommunikerer bredt kommunikerer man i virkeligheden til sig selv. Trofasthed overfor produktet. Tanken bag målgruppeanalyse er: Mennesker er forskellige Mennesker kan grupperes. Grundlæggende webdesign
6
Vores målgruppeanalyse
Katja Berglunds erfaringer lagde grunden. Minerva-modellen gav basis for en beskrivelse af målgruppen. Grundlæggende webdesign
7
Vores målgruppeanalyse
”Din målgruppe kan føres ind på værdikortet, så du får et unikt kendskab til dens holdninger og handlinger – tit med overraskende resultater og altid med stor præcision” ( Grundlæggende webdesign
8
Problemer ved målgruppeanalysen
Lukket frem for afsøgende tilgang. Hvor godt kender opdragsgiveren sin målgruppe? Bygger målgruppen på vores fordomme? Grundlæggende webdesign
9
Problemer ved Minerva Det moderne menneske spiller mange roller (Goffman). Say-do problematikken. Grundlæggende webdesign
10
Hvordan kan man undersøge sin målgruppe?
Åbne interviews med potentielle slutbrugere. Observation (fx i et stormagasins make-up afdeling). Grundlæggende webdesign
11
Hvad kunne vi have gjort bedre – strategier
Afsøge en ny målgruppe for make-up kurser via feltarbejde. Undersøge home-party-målgruppen mere i dybden. Brugerinddragelse. Faser i produktionen Forslag til brugerinddragelse Målgruppeanalyse Statisk designoplæg / koncept Implementering af design Testfase Feltarbejde (interviews og observation) Samtale med brugergruppen om eksisterende sites & test af statisk designoplæg Løbende tænke-højt tests af prototyper + interviews Tænke-højt tests Grundlæggende webdesign
12
Design disposition Æstetik i forhold til vores site
Designparametre indarbejdet i Take a Looks brugergrænseflade Grundlæggende webdesign
13
De æstetiske regler Kontrast forhold Balance Variation
Grundlæggende webdesign
14
5 Designparametre Overskuelighed Imødekommenhed Enkelthed/stilrenhed
Professionalisme Den selvbevidste bruger Grundlæggende webdesign
15
Overskuelighed 5 designparametre
Visuelt tyngdepunkt – blikfang – balance – kontrast Typografisk opsætning – smalle spaltebredder – punktopsætning Diagonalkomposition understøtter læseretningen Forbedringer Større linjeafstand Mellemrubrikker Grundlæggende webdesign
16
Imødekommenhed 5 designparametre
Glade farver Personligt sprog Forbedringer Varme farver Grundlæggende webdesign
17
Enkelhed/stilrenhed 5 designparametre
HTMinimalism (Cloninger) “Uncluttered, clean, quick loading gif’s and no nonsense attitude” CSS Rene linjer Grundlæggende webdesign
18
Professionalisme 5 designparametre
Stilen har indlejret seriøsitet Dokumentation af Katjas professionalisme Grundlæggende webdesign
19
Den selvbevidste bruger 5 designparametre
Livskvalitet og selvtillid via billeder og tekst Grundlæggende webdesign
20
Usability & teknik disposition
Brugervenlighed Æstetik/brugervenlighed Hvorfor valgte vi at bruge CSS Problemer med koden Grundlæggende webdesign
21
Brugervenlighed Hvad er brugervenlighed?
"... the effectiveness, efficiency and satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments“ (ISO DIS ) Effektivitet: I hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås Lethed: Hvilken indsats der er nødvendig for at opnå et mål Tilfredshed: Hvor meget brugeren føler sig hjemme med produktet og hvor acceptabelt produktet er som et redskab til at opnå brugerens mål (Jordan) Grundlæggende webdesign
22
Problemer med brugervenlighed
Mindre problemer med brugervenligheden: Billederne Afgørende problem med brugervenligheden: Navigation Teaterteknikerforbundet (øvelsesopgave) Grundlæggende webdesign
23
Æstetik / brugervenlighed
Brugervenlighed overfor æstetik Balance Grundlæggende webdesign
24
CSS Hvorfor valgte vi at bruge CSS Downloadstid Redigerbarhed
Grundlæggende webdesign
25
Problemer med koden For mange classes Padding og margin Centrering
Tabel Browser vindue Redefinere body tag Html Grundlæggende webdesign
26
Tillid på nettet - disposition
Medieformer Take a Look & tillid Appelformer Grundlæggende webdesign
27
Tillid på nettet Medieudvikling Nettets natur – mangel på tillid ?
Information produceret af informationscenter Information produceret af informations-konsument Distribution kontrolleret af informations-center Transmission Registrering Distribution kontrolleret af informations- konsument Konsultation Konversation Nettets natur – mangel på tillid ? Grundlæggende webdesign
28
Take a Look & tillid Menneskeligt – Katja skal hjem til kunden
Professionelt – Katja bryder en intimitetssfære Grundlæggende webdesign
29
Appelformer Logos Ethos Pathos Grundlæggende webdesign
30
Logos Fornuft Logik Argumentation Grundlæggende webdesign
31
Anvendelse af logos på Take a Look
Synliggøre adressen Referenceliste Katja argumenterer for hvorfor hun tilbyder makeup-kurser: ”At lære at lægge en make-up nemt, hurtigt og billigt er et ønske for de fleste kvinder. Derfor tilbyder jeg make-up kurser, der er designet til den individuelle deltagers behov og ønsker” Grundlæggende webdesign
32
Ethos Ethos Afsenderens troværdighed Brugerne skal kunne aflæse denne
Anvendelse af ethos på Take a Look De gode råd Billeder som dokumentation Grundlæggende webdesign
33
Pathos Følelsesmæssig appel Visuelle appetitvækkerere
Grundlæggende webdesign
34
Storytelling Underbygge Take a Looks kerneydelser Fremstille firmaet troværdigt (ethos) der taler til både følelser (pathos) og logik (logos) Klaus Fog: ” I en fortælling som taler i stærke billeder og skaber menneskelig identifikation, bliver værdierne sat ind i en dynamisk sammenhæng, som vi kan forholde os til” Grundlæggende webdesign
35
Bredbåndsbrugere Grundlæggende webdesign
Kilde: Danmarks Statistik, Juni 2004 Grundlæggende webdesign
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.