Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStefan Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri
2
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Kilder til innovation >Prisdreven >Forskningsdreven >Brugerdreven
3
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Brugerdreven innovation er centralt i virksomheden, hvis den: >Har adgang til kompetencer til at afkode kundebehov (erkendte og ikke-erkendte). >Har evnen til at omsætte viden om kundebehov til unikke produkter og oplevelser.
4
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Hvad mener andre? >Innovate America: ”Probably the most difficult, costly and time- consuming piece of a company’s innovation process is to identify consumer needs” >500 amerikanske top erhvervsledere: ”Consumer understanding is the most frequent contributor to innovation”
5
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Emnet for undersøgelsen >Udbredelse af brugerdreven innovation i fashion industrien >Case studies – international best practice (NY, Milano, Paris og London) >Survey – dansk fashion industri Kan Danmark blive den 5 modeklynge?
6
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Modekategorier Høj pris HC Prêt-à- Porter Premium Brand Lav pris Budget Mid-price Brugerdreven
7
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Levi Strauss >I 1990erne svigter de unge Levi’s >Arbejdede med videnkonsortierne Breaking Trends og Henley Centre >Resultat: Levi’s Engineered Jeans >Nye syninger >Ofte nye modeller
8
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Modeindustrien >Førende klynger: New York, Milano, Paris og London >Klynger på vej: Antwerpen-Amsterdam, Madrid og Danmark
9
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Danske styrker >Mange virksomheder >Mange nye innovative virksomheder >Høj produktivitet >Eksportintensiv >Største nordeuropæiske modemesse med omkring 30.000 deltagere og opkøbere
10
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Dansk modeindustri sammenlignet med de bedste >1000 danske studerende inden for modedesign. New York 2000 og Milano 1000. >Omsætningen er ca. 4 gange større i Paris og London og 8 gange større i New York. >1 dansk videninstitution, New York 23 og Milano 4 >Ingen dansk netværksfacilitator, New York har Fashion Institute og i Milano fungerer – Future Concept Lab - som facilitator
11
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Danske virksomheders innovation Konkurrenter Universiteter Videncentre Interne kilder Kunder Leverandør Andre virksomheder Konferencer/udstil. Tidskrifter Konsulentvirksomheder 67 72 77 82 87 51525354555657585 Kilder til innovation Betydning for innovation
12
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Kompetencer hos danske nyuddannede Slet ikke = 1 I ringe grad = 2 I nogen grad= 3 I høj grad = 4 2,0 2,5 3,0 3,5 Teknologiske kompetencer Kompetencer i forhold til kunder, leverandører etc. Arbejde selvstændigt Dele viden med andre faggrupper Indgå i internationale samarbejder Kreative kompetencer
13
Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - www.foranet.dk Krav for at Danmark kan blive den 5 modeklynge >Behov for nye ikke-kreative fag i uddannelserne >Behov bedre samarbejde og videndeling mellem aktørerne >Behov for at operere som en klynge >Behov for nye videnmiljøer med MBAs, psykologer og designere >Satse på det unikke …
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.