Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrode Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
No. 1 Gunhild Agger Imaginære rum hos Lars von Trier IRGIC-konference d. 28.-29.5.2013
2
No. 2 Disposition Teoretisk indkredsning af ‘imaginære rum’ Forudsætninger/valgslægtskaber for Trier: Carl Th. Dreyer og Andrej Tarkovskij Forbrydelsens element (1984): Forbrydelsens topografi – Cairo og Tyskland Dogville (2003): Samfundet uden mure Antichrist (2009): ”Nature is Satan’s church” – ‘Eden’ Riget og Melancholia: det konkrete sted i symbolsk fortolkning
3
No. 3 Edward S. Casey: The Fate of Place (1997) ““Space has been split up into places”: this simple sentence from Being and Time has proven prophetic in the seven decades since it was first written. In a dramatic reversal of previous priorities, space is being reassimilated into place, made part of its substance and structure.” […] “The “where” is back in place, once again and finally.” […] “Spaces come from places, not the other way round.” (Casey 1997: 340-41). Men denne prioritet kan der sættes spørgsmålstegn ved i lys af fx film og tv-drama
4
No. 4 Location I film og tv-drama: valg af location som det sted, hvor handlingen udspiller sig Konkrete steder – imaginære rum Ben Anderson: “Emotion, Space and Society” (2009): begrebet ‘atmosphere’ for at dække den ambivalens, der typisk karakteriserer imaginære rum, fx nærvær – fravær, afgrænsethed – uafgrænsethed, fortid – fremtid
5
No. 5 Casper Tybjerg, DFI.dk om Jeanne D’Arc Stiliserede dekorationer og manglende overblik over rummet giver en klaustrofobisk fornemmelse. Stedet fremtræder ikke i sin konkretion, men i sin magtfuldhed Kameraet indfanger Jeanne ”Oppe- og nedefra, frontalt, bagfra, diagonalt fra den ene og den anden side. Det er en fremstillingsmæssig stil, der minder om de overlappende synsvinkler i en slags ”simultan rumlig afbildning”, der praktiseres i modernistisk kunst som hos Picasso og andre kubister”
6
No. 6 Carl Th. Dreyer: La Passion de Jeanne d’Arc (1928)
7
No. 7 Carl Th. Dreyer: La Passion de Jeanne d’Arc (1928)
8
No. 8 Andrej Tarkovskij: Stalker (1979)
9
No. 9 Det industrielle forfald i ‘Zonen’
10
No. 10
11
No. 11 Forbrydelsens element (1984) Forbrydelsens rum/steder: forbrydelsen er alle vegne, alle steder, også inden i os, som netop et ”element”, dvs. noget vi indånder eller berører, går i symbiose med Cairo: et suggestivt sted Tyskland: forbrydelsens imaginære rum
12
No. 12
13
No. 13 Forbrydelsens topografi
14
No. 14 Lisbeth Overgaard Nielsen: ”Lars von Triers filmsproglige tour de force” i 16:9 nr. 2, 2003 ”Nulstilling” af filmsproget pointeres fra begyndelsen i Dogville på en måde, der åbner for ”grænseløsheden” Metoden i Dogville minder om Dreyers i Jeanne D’Arc ”Arkitekturen i filmens rum er ikke lavet af træ, sten og kulisser, men opbygges via kameravinkler, lys og skuespil. Filmens rensede udtryk lader skuespillerne stå frem på sort og nøgen baggrund, hvorved skuespillernes spil intensiveres og fremstår som det eneste af værdi. […] Med Dogville har Trier forkastet kostumefilmens normer og lavet en film, hvor det intime spil skaber rummet i filmen.”
15
No. 15 Dogville (2003) Optaget i en hangar i filmstudierne i Trollhättan Spor af location lukket ude Fortællerstemmen simulerer realitetsforankring: ”This is the sad tale of the township of Dogville. Dogville was situated in the outskirts of the Rocky Mountains, USA.” Samfundet uden mure eller det overvågede samfund Det universelle i det sociale: Det potentielle paradis forvandler sig til et helvede
16
No. 16 Elm Street
17
No. 17 Antichrist (2009) Lejligheden i byen er stedsligt forankret gennem afsenderen af obduktionsrapporten: ”King County Medical Examiner’s Office, 297 Harbor View Avenue, Seattle, WA 98104” Adam og Eva i ”Eden”, Paradisets have, gennemspiller hovedtemaet menneskets dubiøse forhold til den ydre og den indre natur Den ydre natur fremmed og skræmmende Den indre natur ambivalent
18
No. 18 ”Nature is Satan’s church”
19
No. 19 Riget (1994/97) Rigets topografi: oppe – nede, lodrette, vandrette og diagonale akser Alt i Riget illustreres gennem det topografiske niveau: 1. reservelæge Krogshøjs uautoriserede Rige i kælderen Spiritisternes kvindelige Rige, der går på tværs af personale og patienter Portørernes og vagtmandskabets Rige behersker ind- og udgang Professorernes og afdelingsledernes eget domæne, Logen Opvaskernes kommentatorrum Riget som symbolsk sted – symbol på det danske samfund
20
No. 20 Elevatoren som forbindelsesled i Riget
21
No. 21 Melancholia (2012) Som Riget optaget med vægt på en særlig location, her Tjolöholm Slot Jugendstil, opført 1897-1904 Som arkitektur iscenesættelse af skønhed og tab af liv: at dø fra skønheden
22
No. 22 Tjolöholm Slot
23
No. 23 Konklusion Imaginære rum som udfordring til vores forestillingsevne Matcher et ofte abstrakt tidsbegreb Rum hos Trier kunne kombineres med kronotop-begrebet (fx i forbindelse med de mange tærskelsituationer) Universelle steder med universel appel – med særligt eftertryk på paradis i dets forskellige udformninger som helvede Indoptager modsætningerne mellem nærvær – fravær, afgrænsethed – uafgrænsethed, fortid – fremtid
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.