Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagsorden for seminar den 25.10.13 Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagsorden for seminar den 25.10.13 Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul."— Præsentationens transcript:

1 Dagsorden for seminar den 25.10.13 Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul

2 Spørgsmål vi stillede til os selv i LeaderLab og senere til Viborg Kommunes HR afdeling Hvorfor har vi så få offentlige ledere på vores Lederuddannelser? - nærmere bestemt GLU – Den Grundlæggende Leder Uddannelse

3 Via vores partnerskab med VEU Center Midtøst blev vi opmærksomme på et projekt med nogenlunde samme udfordring Trepartsaftalen fra 2007 afsatte 30 millioner til at styrke lederne i den offentlige sektor via deres brug af kompetencegivende lederuddannelser på AMU og AU niveau. Seks lokale udviklingsprojekter gennemfører i perioden 1. september 2012 – 31. december 2013 i et bredt samarbejde med kommuner, regioner og stat og med arbejdstagerorganisationerne - en række indsatser med det formål at finde bedst praksis i hvordan og med hvilke indsatser de praksisnære lederuddannelser kan bidrage til at styrke kvaliteten af ledelse i den offentlige sektor.

4 Fakta om projektet: Projektet vil afdække de behov, en førstelinje leder har for kompetenceudvikling via en interviewrunde i 3 kommuner(Viborg-Nord- og Syddjurs). Det er tanken, at projektet skal afdække de behov nuværende offentlige 1. linjeledere har i deres jobfunktion, og det gap der er mellem nuværende kompetencer og ønskede kompetencer og ikke mindst, grundlaget for at udvikle et nyt tillægsmodul til Den Grundlæggende Leder Uddannelse (GLU), der fokuserer på de særlige ledelsesmæssige udfordringer, en førstelinje leder i det offentlige mødes af. Samarbejdspartnere er Viborg Kommune, Nord- og Syddjurs Kommune, FOA, HK og 3F Projektet ændrede fokus sommeren 2013, da vi inddrog målgruppen Social- og Sundhedsassistenter. Vi oplevede et manglende fokus på en stor gruppe af 1. linjeledere i plejesektoren, der kunne være relevante at indfange

5 Mål/ gennemførte aktiviteter / planlagte aktiviteter: Mål: Interview + analyser +sammenfatning af resultater Udvikle et tillægsmodul til GLU Udbyde og gennemføre tillægsmodul Gennemførte aktiviteter: Etablere samarbejde med Viborg Kommunes HR afdeling Gennemføre interview med 1. linjeledere i teknisk afdeling Viborg Kommune+ Nord- Syddjurs Kommune Gennemføre interview med 1. linjeledere i plejesektoren Viborg Kommune+ Nord- Syddjurs Kommune Analyse af interviews og sammenfatning/tendenser Planlagte aktiviteter (fremdriftsplan) Seminar om interviewdata samt udvikling af endeligt indhold til tillægsmodul – 25.10.13 Udbud og gennemførelse af modul – primo 2014

6 Den Grundlæggende Leder Uddannelse - GLU Modul 1 Introduktion til ledelse Modul 2 Ledelse og udvikling Modul 3 Situationsbestemt ledelse Modul 4 Kommunikation og konflikthåndtering Modul 5 Forandringsledelse Tillægsmodul

7 Projektet vil afdække de behov, en førstelinje leder har for kompetenceudvikling via en interviewrunde i 3 kommuner: Nord – Syddjurs og Viborg Kommune LeaderLab v/VEU Center MidtØst og COK har nu foretaget omkring 30 interview med fokus på førstelinjelederen i det offentlige Førstelinjelederen som AMU målgruppe Udarbejdet en analyse og udvalgt ønskede behov for opkvalificering (Økonomisk forståelse, politisk tæft, organisationsforståelse mm)

8 Udfordringer Svært ved at finde 1. linjelederen i organisationerne 1. linjelederen havde svært ved at afsætte tid til interview Kommuners HR strategi, at alle ledere skal på Diplom – DIL+ DOL Kommuners ønsker om individuelt tilpassede lederforløb i et åbent kursus koncept (AMU)

9 Hvilket udbytte får de ansatte i kommunerne-regioner-statslige virksomheder ved dette samarbejde? Tilpasset undervisningsmodul på Den Grundlæggende Lederuddannelse(GLU) til den offentlige leder Kompetenceprofil for førstelinjeleder på udvalgte organisatoriske områder, eks Teknik og Miljø området Analyserapport af førstelinelederes oplevelse af rekrutteringsprocessen og et eventuelt gab mellem kvalifikationer og krav fra Kommunen. Målrettet grundlag for rekruttering af kommende 1. linjeleder

10 Indbydelse til udvikling af ”ledelseslæring” til offentlige ledere Vi vil gerne indbyde dig til et seminar, hvor vi fortæller om vores analyser af interview med 1. linjeledere i Viborg, Nord- og Syddjurs kommuner – foretaget i et samarbejde mellem COK og Mercantec. Vi vil samtidighed gerne sammen med Jer/dig i udvikle indhold til et kursusmodul tilrettet de ønskede behov for lederen i det offentlige. Målgruppen for kursusmodul er et tilbud til såvel erfarne som nye og kommende ledere, f.eks. gruppekoordinatorer, teamledere, afdelingsledere, vejledere og andre med lignende ledelses-, økonomisk- og personaleansvar. Hvem er inviteret?: HR Viborg Kommune, FOA Viborg-Skive, HK Midtvest, 3F Viborg, LeaderLab – en del af Mercantec, VEU Center Midtøst, COK, 1. linjeledere i Nord- Syddjurs kommune samt Viborg Kommune Fredag den 25. oktober kl. 9.00-12.00 Sted: Vinkelvej 20, 8800 Viborg

11 Tillægsmodul skal være landsdækkende og kunne udbydes på alle landets erhvervsskoler Det har været muligt, at målrette indhold så kvalificeret, da vi har haft projektmidler til rådighed

12 Input fra Interview – analyser og tendenser

13 Ledere i det offentlige Som leder i en politisk styret organisation skal du håndtere mangeartede ledelsesopgaver. Du skal have økonomisk forståelse, have kendskab til økonomistyringsmetoder og bruge økonomiske nøgletal som medspiller og ikke modspiller. Som ny leder skal du bl.a. håndtere overgangen fra kollega/medarbejder og afkode de nye forventninger og krav. Selv om overgangen indebærer mange dilemmaer, kan du med de rette værktøjer og viden møde de nye udfordringer. Du skal som leder i det offentlige have politisk tæft. Det vil sige, at du skal kunne oversætte overordnede strategiske målsætninger til operationelt niveau.

14 Målgruppe Kurset er et tilbud til såvel erfarne som nye og kommende ledere, f.eks. gruppekoordinatorer, teamledere, afdelingsledere, vejledere og andre med lignende ledelses-, økonomisk- og personaleansvar. Hvis du har gennemført Den Grundlæggende Ledelse(GLU) er det et tillægsmodul til dette uddannelsesforløb, men kan også tages som et selvstændigt modul.

15 Form Kurset tager afsæt i din egen hverdag og erfaringer. Der veksles mellem teori, gruppeøvelser og personlig feedback. Der bliver inddraget konkrete problemstillinger, som deltagerne kan træne og diskutere. Kurset forudsætter aktiv deltagelse

16 Indhold Få en forståelse for hvordan kommuner og regioners aktiviteter finansieres, og hvordan budget og regnskab indgår som dokumentation for målopfyldelse Afkode nye forventninger og krav i lederrollen Hvorfor økonomistyring – lokalt og samfundsmæssigt? Hvordan styres kommuners og regioners økonomi – statens indflydelse Styringsmidler, herunder budgettering, opfølgning, likviditet og regnskab Værdi- og målstyring Hvordan ændre at ”drift” fylder meget – og personledelse mindre? Organisationsforståelse

17 Hvad skal vi også være opmærksomme på hvad angår indhold til et tillægsmodul? Hjælp os med at kvalificere indhold


Download ppt "Dagsorden for seminar den 25.10.13 Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google