Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

2 Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?

3 Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

4 Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?

5 Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

6 Hvordan skabes idéer?

7 Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?

8 Hvordan skabes den nødvendige motivation?

9 Hvordan skabes NYE idéer?

10 Hvordan designes tanker og adfærd?

11 Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?

12 Den Kreative Gruppe TEK-NAT Basis, AAU BEM, Geografi, Landinspektør v/Jonna Langeland Christensen

13 Program Oplevelse af Den Kreative Platform Principperne bag Den Kreative Platform Gruppearbejdet på Den Kreative Platform

14

15 Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3 1. Rejs jer 2. Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv 3. Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3 ‐ 4 gange) 4. Det samme med venstre hånd på To 5. Nu med begge hænder foran hinanden på Tre 6. Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv 7. Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)

16 Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur 1. Samme makker 2. Luk øjnene 3. Tænk tilbage på en film eller TV-figur. 4. Åbn øjnene 5. Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende 6. Den, der har den varmeste hånd starter 7. Båt efter 1 minut,så bytter de 8. Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur,som klisters på brystet som navneskilt.

17 Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns 1. Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv 2. Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang 3. Demonstrer selv kort øvelsen 4. Den med de lyseste benklæder starter 5. Båt efter et minut. Så bytter de

18 Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl 1. Samme makker 2. Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv) 3. Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber 4. Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” 5. Demonstrer kort øvelsen

19 Sid ned

20 Modul 1 Rød løber (A)

21 Spilleregler for dagen

22 Få pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen

23 Forlad rummet alene, hvis du har brug for en ekstra pause Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 TAG ALDRIG ANDRE MED DIG VÆK

24 Telefoner, ure og bærbare Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet

25 Spørgsmålsvæg Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.

26 Det er en ny måde at arbejde på Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50 Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen

27 Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli

28

29 3D CASE: Kollektiv monolog 1. Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv 2. Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. 3. Øvelsen varer i 2 min. 4. Den med største sko starter

30 Træning: Horisontal tænkning 3D CASE: Planlæg en ferie sammen 1. Samme makker 2. Uddel stimuli kort 3. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4. Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen 5. Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien 6. Demonstrer 7. Den med højeste knipselyd starter

31 Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked 1. Find sammen med en der har samme farve transportmiddel 2. Uddel “Personanalogi træningskort” 3. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4. Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? 5. Hjælp hinanden med at få ideer 6. Demonstrer 7. Den med længste negle starter

32 Præst Tømrer Politiker Låsesmed Racerkører Balletdanser

33 Sid ned

34 Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at vente på bussen

35 Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

36 Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?

37 Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?

38 Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?

39 Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?

40 Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?

41 Hvilke ideer har Team Easy-On til at løse opgaven?

42

43 Modul 6 Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges

44 1. Gå sammen I jeres projektgrupper 2. Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Alle hænger deres ideer op på væggen

45 Gå sammen i gruppen og hæng alle jeres idéer op

46 1. Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 2. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en (8 - 10 min) 3. Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug Alle vælger en idé hver

47 Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

48 Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2

49 Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

50

51 Journalisten 1. Samme type skosåler 2. Uddel stimuli kort 3. Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” 4. Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til

52 Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1. Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv 2. I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” 3. På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer 4. Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”

53 2&2 Videre-udvikling af En med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien

54 3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud

55 2&2 videreudvikling af idé. Incl nyt bud

56 Sid ned

57 2&2 Udvikel videre på den initiale idé (PostIt) om at gøre det mere spændende at vente på bussen

58 Hvad sker der så… Skaber fokus på opgaven Skaber fremdrift

59 Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

60 Sig: JA, OG… Til hinandens valgte idéer

61 Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper

62 Borde sættes op til gruppearbejde

63 Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at vente på bussen Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet

64

65 Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1. Grupperne skal stå I en “cirkel” 2. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 3. Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 4. Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 5. Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 6. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 7. Historien udvikles “med uret” 8. Den, der sidst har kørt med tog, starter

66 Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1. Behold samme grupper som I forrige øvelse 2. Grupperne skal stå I en “cirkel” 3. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4. Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” 5. Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 6. Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 7. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 8. Den, der sidst har spist en banan, starter

67 Sid ned I gruppen

68 Gruppen udarbejder videre på hinandens ide-koncept 1. Længste snørrebånd 2. Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. 3. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. 4. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. 5. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

69 DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned

70 Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen

71 UDFORDRINGER

72

73 3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept 1. Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går 2. I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. 3. Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.

74 Sid ned

75 Husk hovedpointerne I gruppens valgte idékoncept

76 Løsningen skal kunne anvendes i en bil

77 Løsningen må højest fylde 1 x 1 meter

78 Løsningen findes kun i menneskers fantasi

79 Løsningen virker kun i mørke

80 Idéerne indarbejdes i jeres idé-koncept

81 Præsentation af ide-koncepter 3 min/gruppe

82 Modul Teori om DKP og gruppearbejde

83 Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

84 Ingen Bedømmelse Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur

85 Parallel Tænkning Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Adskillelse af idéudvikling, vurdering, diskussion og føleri.

86 Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

87 Horisontal Tænking Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: Hjælp deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuser på anvendelse af viden på tværs Pas på med at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvend kreative teknikker til at fremme ideudvikling

88 3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde et skabende nærvær Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA

89 3D didaktik 3D cases “forbereder” deltageren til den efterfølgende opgave 3D case der forbereder brugen af ord-stimuli -skal laves lige før man skal bruge ord-stimuli til opgaven 3D caseOpgave 3D caseOpgave3D case Opgave Byrge, C. and Hansen, S.(2009)'The creative platform: a didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups',European Journal of Engineering Education, 34:3, 235-250

90 Kreativitet og gruppearbejde

91 Gruppens kreative potentiale En stor mængde (horisontal) viden der kan bringes i anvendelse Gruppen får flere og andre ideer (associationer) end den enkelte selv kan få – derved brydes mønstre hos den enkelte og nye ideer kan opstå Gruppen kan nytænke og derigennem opnå nye forståelser af sammenhænge Gruppen kan hælde mere viden i en idé gennem ”forfra, hvad sker der så og nyt bud”

92 Forudsætninger for kreativitet i gruppearbejde At kunne sige JA OG… At kunne anvende sin horisontale viden At kunne disciplinere kommunikationen for at overkomme blokeringer i form af diskussion, positionering og argumentering

93 Et eksempel på kreativ gruppe kommunikation Michalko, M. (2001). Cracking Creativity, Berkeley, Ten Speed Press

94 Ja og kødet flyver vi ud med helikopter Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan ryste isen af Helikopterne kan flyve lavt over højspændings- ledningerne og blæse isen af? Der skal anbringes benzin depoter i området Hvad med at brænde isen af med benzin? Der er mange bjørne i Alaska Idé avler idé

95 Uhæmmet anvendelse af viden i gruppearbejdet Faglig viden Fritids viden Drømme Løgne Overtro Samt kunne sige JA OG...

96 Kommunikationen i gruppen er en forudsætning for uhæmmet anvendelse af viden JA OG… Forfra… Hvad sker der så… Nyt bud…

97 Barrierer for kreativ kommunikation I gruppen Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at lave fejl Frygten for at virke dum eller uintelligent Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” Eller det afvisende “JA MEN”

98 Vi får de idéer vi tør, kan og vil (tryghed, koncentration og motivation) Hvis vi er bange (for gruppen) tør vi ikke få idéer, slet ikke sige dem højt Hvis vi er ukoncentreret (I gruppearbejdet) kan vil ikke få idéer udover dem vi altid får Hvis vi ikke tør eller kan – så vil vi heller ikke deltage I gruppearbejdet

99 Graden af tryghed afgør hvor meget viden du kan anvende Utryg = jeg gør det sikre Normalt tryg = jeg gør det jeg selv og andre forventer Helt tryg = Jeg kan anvende alt min viden i tanke og handling

100 1 – 2 - gruppe Start med at skabe fælles opgave fokus Arbejd individuelt med opgaven Gå videre 2 & 2 Til sidst hælder hele gruppen mere viden i opgaven

101 Idé-udvikling light i grupper 1 Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé)

102 Idé-udvikling light i grupper 2 Fælles og entydig opgaveformulering Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs) Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

103 Spørgsmålsvæggen

104 Opgave Afhold et gruppemøde, hvor I overholder spillereglerne fra ”idé-udvikling light i grupper”. Bag efter kan I i procesanalysen vurdere om det har betydning for gruppens kommunikation.

105 Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?

106 FILMPREMIERE

107 Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www.denkreativeplatform.aau.dk


Download ppt "Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google