Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding"— Præsentationens transcript:

1 Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding
- en krimi, hvor Koldings renæssancehistorie iscenesættes i byens rum gennem inspiration fra spil og via mobile medier, augmented reality teknologi og web 2.0-tjenester.

2 Scenen sættes For nyligt har man fundet et kranium der svarer til en 13- årig drengs – det kan dateres til slutningen af 1500-tallet og har et voldsomt hul i tindingen… Året er 1597: ”Koldinghus troner højt over byen. I en gyde tæt ved Sct. Jørgens gård arbejder en 13-årig dreng for en af Koldings rigeste købmænd. Drengen hedder Eskild og passer stude for købmanden. Ind i mellem løber Eskild også ærinder og således også denne aften. Eskild løb af sted i retning af slottet med brevet, men det var det sidste købmanden så til Eskild. Brevet nåede aldrig frem.”

3

4 Byens rum som spillebræt
Vigtige historiske lokationer sættes i spil med historiske personer og begivenheder, fiktive krimispor og handlinger. Disse danner de forskellige spilfelter (Points of Interest, POI), der samlet set bliver til fortællingen om Koldings historie i renæssancen. Ved at besøge spillefelterne opleves krimihistorien i en historisk ramme, og brugeren gives en anderledes og engagerende introduktion til Kolding by.

5 Hvordan ser det ud i praksis…

6 Brugerfladen På hver lokalitet finder man: Brevet
Et godt råd (Spor fra fortiden) Eskilds oplevelser Huitfelds optegnelser En spion synger (En glemt melodi) Hvem er morderen? Tidligere version af brugergrænsefladen: Brevet: Hver post viser sin særlige del af brevet. Spor fra Fortiden: Kan være et videoklip hvor et historisk portræt taler. Se Jacobs Morfo-eksempel her på siden.  Kan også være et uddrag af bykortet med tilføjet hemmelig tekst. Eskilds oplevelser: En audio eller video der dramatiserer det der foregår på den enkelte destination. Huitfeldts optegnelser: Tekst og lidt billedbaseret fiktive optegnelser fra en ægte renæssance historiker. På den måde putter vi historisk information ind. En glemt melodi/En spion synger. En lydfil der spiller et bestemt vers i en melodi af John Dowland Hvem er morderen?: Mobil webside, der giver mulighed for at gætte på hvem morderen er.

7 Projektets konstruktion
Kulturformidling via mobiltelefon Historieformidlingen gennem fiktion Afprøvning af Augmented Reality Formidling og projektudvikling via Facebook Kompetenceudvikling Fortællingens konstruktion – kort og generel intro til projektet - Hvad er det for et projekt? - Hvem er med?

8 Stol på ingen! Holdet Koldingbibliotekerne Kolding Stadsarkiv VIFIN
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet Videnscenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College, Randers Koldinghus har generøst udlånt kostumer

9 Hvem laver hvad? Vores strategi, at være selvproducerende:
Overordnet organisering: Ann-Britt von Seelen og Jacob Knudsen Krimifortællingen: Jacob Knudsen i sparring med Kjetil Sandvik, Klaus Thestrup og Christian Eiming Teknikken: Jacob Knudsen, Niels Ole Ankerstjerne og Kolding Bibliotek folk  Facebook: Ann-Britt von Seelen og Jacob Knudsen Forskning: Kjetil Sandvik og Klaus Thestrup Formidling af projektet: Kirsten Lund, Ann-Britt von Seelen, Jacob Knudsen, samt Kjetil Sandvik og Klaus Thestrup

10 Kompetenceudvikling…

11 Indholdsproduktion…

12 Hvorfor dette projekt? Mobil formidling- et indsatsområde siden 2009
Kulturformidling via nye medier – tilgængelighed Formidling af krimi’er med aktive brugere At eksperimentere for at blive klogere Netværk – Samarbejde – Synergi 3. Hvorfor dette projekt – hvorfor kulturformidling via mobiltelefoner?

13 Hvilke spørgsmål har I? Følg os på Facebooksiden: Oplæg: Ann-Britt von Seelen, projektmedarbejder og bibliotekar hos Koldingbibliotekerne, 9. Afslutning - Spørgsmål?

14

15 Layar Reality Browser Layar Augmented Reality Browser er en app til smartphones. Layar kan digitalt genskabe ting, personer og huse der ikke længere findes – og vel at mærke på stedet hvor de engang fandtes. ”Genskabelsen” sker ved at holde telefonen op foran det valgte sted.

16 Et eksempel: Berlinmuren


Download ppt "Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google