Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts 2002 - Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts 2002 - Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of."— Præsentationens transcript:

1 Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts 2002 - Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of Self" & Identity Crisis" Bolter, Jay David. 1996. "Virtual Reality and the Redefinition of Self" (begge i kompendium).

2 Sherry Turkle: Life on the Screen URL: http://web.mit.edu/sturkle/www/

3 Sherry Turkle: Life on the Screen Praktiserende psykolog, psyko-analytiker Professor i videnskabssociologi ved MIT Bøger: Psychoanalytic Politics: Jacques Lacan and Freud's French Revolution; The Second Self: Computers and the Human Spirit, Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet (1995)

4 Identitet i virtuelle verdener “identitet, af Lat. Idem = “det samme” Men: Består identitet virkelig bare i enhed (med sig selv)? Psykoanalysen mv. peger på, at jeg’et er “decen- treret” og multipelt i den samlede personlighed Internettets MUDs udgør en eksemplarisk legeplads for udvikling af og spil med identitet-er.

5 Identitet i psykoanalysen Sigmund Freud: Selvets decentrering, egoets afmagt over for det ubevidste Carl G. Jung: Selvet som mødested for arketyper. Melanie Klein: Selvet som en samlet mængde af egoer og kaotiske driftsobjekter. Jacques Lacan: Selvets decentrering og afmagt I forhold til sproget og det diskursive.

6 Identitet på Internet/MUDs MUDs en legeplads for udvikling af identitet: leg og multiplicitet MUDs i den forstand det ideelle miljø for “postmoderne identitet” og en postmoderne iden- titetsopfattelse MUDs oprindelig et rollespilsmiljø, men det sociale har taget over.

7 Identitet på Internet/MUDs Identitet på nettet handler for Turkle om at kunne bruge dette miljø til individets nødvendige udvikling / viderekonstruktion af sin identitet – og til den sande erfaring af selvet som et postmoderne individ Turkle: selv om vi kan spille mange identiteter (online personae) ud mod hinanden på nettet, handler det trods alt stadig om for det sunde individ at kunne identificere sig med disse. Spillet og multipliciteten er altså alligevel baseret på en “kerne”

8 Slippage/ ”glidning” Slippage/”glidning” et nøglebegreb hos Turkle: Steder, hvor on-line-identiteten/personaen glider sammen med selvet, dvs. individets oplevelse af sit autentiske selv. Slippage handler om at identificere sig med de situationer som et multipelt jeg skaber med sin leg med identiteter.

9 Julee: slippage i RL-rollespil Case om pige, der i RL-rollespil får genskabt og delvist forløst ømtålelige forhold til sin mor. Katharsis-effekt, “working-through” Udlevelsen spilbaseret; baseret på endelig varighed

10 Gordon: slippage i MUDs Case om fyr, der finder slevtillid og nye sider af sig selv ved at iscenesætte forskellige online-identiteter Hver identitet er uafhængig fra de andre, men Gordon kan relatere dem alle til sig selv “A sense of self as a work in progress”, “a continual proces of creation and recreation”

11 Matthew: MUD som parallelt liv - Case om fyr, der på MUDs idealiserer faderrollen – i kontrast til Matthews forhold til sin egen fader - spil med identiteter i MUDs lærer Matthew at tro på autoriteter og selv at udvikle sig som hjælper og autoritet.

12 Steward: at skabe en bedre version Case om fyr, der delvist lykkes socialt I MUDs, men som ikke er i stand til at identificere sig med denne rolle og overføre den til sit eget liv MUD som medium for projektion af fantasier og forestillinger (ego-baserede)

13 Psykoterapi eller afhængighed? MUDs kan begge dele: brugen betinget af psyko- social kontekst

14 On-line communities? What is the “style in which they are imagined”? What does the medium, i.e. the Internet, and the computer mean as for this style? What about communication design? What does the users’ behaviour mean as for the shaping of the imagination of on-line communities? Would you rather like to met somebody like yourself or somebody who is different to you?

15 Virtual communities 1)Two kinds of virtual communities; Well and LambdaMOO as examples of these different kinds. The Well: trust, community, support; LambdaMOO: play, deconstruction, cybersex. 2)Virtual Community as the postmodern version of Anderson’s imagined communities? (Nationality/postnationality; new relationship local/global; one-to-many/many-to-many) 3) Identity is not grounded in the physical body any longer: freedom/deconstruction against unreliability/distrust

16 Roseanne Stone: Virtual communities / consensual loci 1) they are not new, but they are a new version of other forms of textual communities existing in the past 2) Members of electronic vrtual communities acts as if they met in a physical public space 3) This space is conceptualised as Cartesian, a three dimensional space

17 Roseanne Stone: Virtual communities / consensual loci 4) Conferencees act as if the virtual space was inhabited by bodies. Conferencees construct bodies on-line by describing them 5) Bodies in virtual space have complex erotic components (netsex, cyberflirt) 6) The meaning of locality and privacy is not settled 7) Participants can have different identities on-line. Names are local labels


Download ppt "Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts 2002 - Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google