Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN."— Præsentationens transcript:

1 KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN

2 GLOBAL MEDIA MONOTORING PROJECT 2010 42 LANDE – GODT 7.000 NYHEDSHISTORIER OG GODT 14.000 NYHEDSEMNER ANALYSERET. Kvinderne udgør under ¼ af dem, der bliver interviewet i nyhederne. Når kvinderne bliver interviewet, så er det ikke om de mest magtfulde emner men snarere de blødere sociale og familie- emner. Når kvinderne deltager i medierne, så er ikke som eksperter men oftest som “almindelige mennesker” og ofre. Kønsdiskussioner har meget lav interesse i medierne. Kvinderne er mere vinduespynt i illustrationer end eksperter, vidner og nøgleaktører. DEN HÅRDE VERSION

3 GLOBAL MEDIA MONOTORING PROJECT 2010 42 LANDE – GODT 7.000 NYHEDSHISTORIER OG GODT 14.000 NYHEDSEMNER ANALYSERET. 24 % af de interviewede i tv, radio og aviser er kvinder. Stigning fra 21 % i 2005. I 1995 var det 17 % Den største stigning kommer fra sundhedshistorier og videnskab, som på verdensplan rangerer meget lavt i nyhedsdækningen. En anden væsentlig andel af stigningen kommer fra kvinders deltagelse i vox- pop’s. Almindelige menneskers mening om dette og hint. 81 % af ekspertinterviews og 82 % af talsmands-interviews er med mænd. Kun 19 % og 18 % er kvinder. Andelen af kvinder som udtaler sig i politiske historier er steget fra 8 % i 2005 til 18 % i 2010. Historier der handler om kønsdiskrimination og kønspolitiske emner udgør mindre end 1,5 %. Historier om kvinders deltagelse i politik fik den største opmærksomhed. 19 % af kvinder, som optræder i nyhederne identificeres ved deres køn eller familiemæssige status, mens det kun gælder 4 % af mændene. Når medierne identificerer bestemte ofre, så udgør kvinderne 20 % og mændene 9 %. Når billederne viser billeder, som ikke er knyttet til en bestemt person, så udgør kvinderne 28 % af de fotograferede og mændene 20 %. DEN UDDYBENDE VERSION

4 KVINDELIGE TILNAVNE OG STEREOTYPER 4 Gucci-Helle Isdronningen Margrethe Grådige Ritt Ravnemor Lene Husmoder Pia Marianne med håndtasken Karrierekvinde – skabeloner Person-skabeloner tæt på udseende, tøjvalg og stil. Mirakelmoderen Ravnemoderen Magtkvinden

5 ER DER HÅB FORUDE? Der er stigende og positivt fokus på kvindelige toppolitikere og kvindelige ledere i medierne. Kvindelige ledere i nyhederne handler ikke længere kun om HR- chefer, marketingchefer og konsulentbranchen. Der er kommet flere kvindelige leder ind i nyhederne fra andre funktioner. De mange kvindelige toppolitikere hjælper på det danske gennemsnit på dette område. Kvinderne udtaler sig mere om det faktuelle og ikke kun i personinterviews med særlige kvindespørgsmål. Stadig få store rollemodeller som brænder igennem fra erhvervslivet. Karriere-historier handler ofte om kvinder og viser kvinder på billederne, fordi medierne gerne vil skabe identifikation til kvindelige læsere. Kvindelige ledere er ikke meget inde i loopet som kommentatorer til politik, erhvervsudvikling m.m. De holder sig meget klart til egen business. 5 NÅR KVINDER TRODS ALT OPTRÆDER I MEDIERNE

6 Deltag i debatten! Vær opsøgende og synlige. Og ja, det har omkostninger at træde frem. Ud af offer-rollen og ind i ekspertrollen. Ud af statistrollen og ind i aktørrollen Ligestilling og køns spørgsmål skal have ny indpakning. Ligeløn, ændrede rollemodeller, ændrede familiestrukturer, ændrede virksomhedskulturer og fokus på positive muligheder i karriere og topposter. Mod til at dyrke egen personlighed og egen stil. Kvinderne skal selv være med til at afskaffe stereotyperne. Både aktørerne og de kvindelige journalister. 6 KVINDERNES EGEN UDFORDRING


Download ppt "KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google