Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rejsebrev fra Australien 8. juli – 27. december 2006 Indhold Brisbane.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rejsebrev fra Australien 8. juli – 27. december 2006 Indhold Brisbane."— Præsentationens transcript:

1 Rejsebrev fra Australien 8. juli – 27. december 2006 Indhold Brisbane

2 Studieophold med familie Studiested: Griffith University, Brisbane Refleksion INDHOLDINDHOLD

3 Studieophold med familien Udover at være lærerstuderende på den internationale linie i Jelling, så er jeg også frue til Allan, og sammen har vi Mille og Tim på hhv. 5 og 6½ år. Til at starte med skulle jeg kun til udlandet i max en måned pga. familien, men vi blev enige om at gøre det til en familietur, og det er det så blevet…… Vi valgte Brisbane, fordi Allan og jeg var her for 10 år siden, og vi synes, det ville være sjovt at komme tilbage igen. Allan er murer hjemme i DK men har arbejdet som fliselægger hernede efter at have fået arbejdstilladelse via mit studievisum. Når der skal sådan et par abekatte med, så er der ekstra udfordringer i forbindelse med alt det prak- tiske mht. visum og skole, fordi de er i skolealderen, dvs. i Australien indskrives børnene i skole, når de er fire år. Her var vi heldige at have en dansk kontakt hernede, som kunne formidle kontakten til en statsskole i nærheden af vores bolig. Apropos bolig så fik vi også det ordnet hjemmefra, da vi synes, det var rart at have noget at komme ned til mht. børnene. Sikke en flyvetur og alt det luksus med egen dvdskærm, spil og der bliver serveret mad hele tiden, sådan føles det i hvert fald. Allan og jeg havde været meget spændte på hvad ungerne nu vil sige til godt et døgns ’sidde pænt på sin bagdel’, men det var slet ikke noget problem med al den underholdning, og de gange vi skulle ud af flyet nød de vist også bare at komme ud og strække benene lidt. Næste side Indhold

4 Studieophold med familien Vi boede på skønt luksus hotel inde i Brisbane centrum den første nat, sov så over den næste dag, så vores danske kontakt ikke kunne få fat på os….pinligt….da de kom for at hente os på hotellet som aftalt, så lidt af en tumult start, men sikke et par skønne mennesker, som nu kan kalde sig selv for reservebedster for ungerne. Samme dag fik vi overdraget nøglen til vores lejlighed. De næste 14 dage gik med at få flere praktisk ting på plads og vi fandt ud af, at vi skulle hoste op med et beløb på ca. 30.000 kr til børnenes skole, så det var jo lidt af en udskrivning, men vi havde gudske- lov kalkuleret lidt med det hjemmefra. En af de ting, der voldte problemer i starten var internetfor- bindelse…..OG TAK SKÆBNE, sikke et cirkus. Lige deromkring havde jeg vist oplevet suset af at være i et fremmed land, være betaget, og nu var jeg kommet til et mætningspunkt, hvor alting bare var træls!!! Efter 1 måned lykkedes det endelig, og så var alle glade igen, og kontakten til Danmark kunne for alvor genoprettes Ja, jeg fandt ud af hvor sørens afhængig jeg er af den computer. Tim og Mille skulle begge starte i 1. grade på en statsskole, og der gik 1½ uge, hvor de var kede af det når vi gik, men så var det ovre. Vi havde nok regnet med at indkøring af dem ville tage 1 måned, men det er gået over alt forventning. Ingen tvivl om at de kommer til at savne det. Det skal naturligvis lige nævnes at ingen af dem kunne tale engelsk, jo de kunne sige: ’My name is…’. Nu, efter fire måneder kan de sagtens begå sig, og de har begge fået sig en skøn australsk accent, når de taler, og Mille elsker at imitere sin lærer, altså herhjemme, og det er bare grineren. Indhold Forrige side

5 Studiested: Griffith University, Brisbane Jeg har været tilmeldt 3 fag, og mit ugentlige skema har jeg selv tilrettelagt, og det har været fedt selv at kunne det. Universitet kører med deres eget kalendersystem fra uge 1-13 i 2. semester. For hvert fag består en uge af 1-2 timers forelæsning og 1-2 timers klasseundervisning, så jeg har haft omkring 10 timers skolegang hver uge, og det har været rigeligt for mig, når det også har været koncentreret engelsk. Det er dog almindeligt for lærerstuderende hernede med 3-4 fag pr. semester. Forelæsningerne er uhyre vigtige at deltage i, for vi får mange brugbare hints til opgaveskrivning samt referencer. Ja referencer, det er de hårde med og det går kun nedad i karakter, hvis det ikke er nedfældet efter en bestemt stil, men det er cool nok, for når det først er lært. Aflevering af opgaver sker på biblioteket og så får man sin kvittering tidsstemplet - Meget formelt, men ok. Klik frem de fag til jeg har haft: Indhold Indigenous Australian StudiesIntroduction to HumanBehaviourMultiliteracies in Education

6 Indigenous Australian Studies Indigenous Australian Studies er et fag, der omfatter den del af australsk histo- rie, der uden at overdrive, ALDRIG har været nedfældet i historiebøgerne. En skamplet i australsk historie – Sandheden om hvordan urbefolkningen (Aboriginal & Torres Strait Islander People) i Australien er blevet behandlet si- den Europæisk kolonisering. Frataget deres land, forgiftet myrdet, undertrykt, udsat for slaveri, statskontroleret liv, sat i reservater, børn med f.eks. en Aboriginal mor og hvid far blev tvangsfjernet og institutionaliseret/bortadopteret, fordi man mente de havde en chance for at blive assimileret ind i det hvide samfund, udsat for gentagende fysisk og sexuelt misbrug, mangelfuld skole- gang, ’Talk like whites, behave like whites, pray like whites. Be white’ → THE STOLEN GENERATION, som i dag kæmper med identitetsproblemer, lavt selvværd, depression, voldelig adfærd, alkohol eller stofproblemer og mere. Fordi mange ikke ved hvad der er foregået er forståelsen for de proble- mer mange Aborigines har i dag, meget lille. Det gør ikke tingene nemmere i forbindelse med at skabe et samhørigt forhold mellem befolkningsgrupperne i Australien. Jeg kan varmt anbefale ’The Rabbit Proof Fence’, der handler om ’The Stolen Generation’. Et spændende fag, som i hvert fald for mit vedkommede har givet mig et noget andet syn på eksotiske Australien. Indhold Tilbage

7 Introduction to HumanBehaviour Et psykologifag med de grundlæggende teorier i psykologi. Vi har haft en kanon lærer, som var god til at komme med eksempler fra det virkelige liv. Udover at skulle lave IT-baseret tests de første 4 uger, så skulle vi lave et adfærdsmodifikationsprogram udfra Skinners Operant Betingning, og det var ret sjovt men svært. Operant Betingning går ud på hvordan man enten kan bibeholde/ændre en ønsket/uønsket adfærd ved hjælp af belønning/straf. Udover dette fulgte 7 ugers pensum til en skriftlig eksamen, hvor parat- viden/udenadslære var nøgleordet…..og det kan få de små grå i gang, når man har tefalhjerne (slip-let) som jeg, men jeg tror det gik nogen- lunde, men jeg har ikke fået besked endnu. Alt i alt kunne jeg godt lide de her skriftlige tests, fordi begreberne sæt- ter sig bedre fast, og der er mange begreber og teorier i psykologi at holde styr på. Indhold Tilbage

8 Multiliteracies in Education Dette fag har været begrebsmæssigt udfordrende og meget spændende. Et fag, der går ind skubber til udviklingen af læren omkring det at læse og skrive. Ligesom i DK er der meget fokus på børns problemer med de basale læsefærdigheder. Derfor har man gået ind revurderet og nedfærdiget læsekompetence på tværs af curriculum. Hvordan kan børn som har svært ved at læse almindelig traditionel printet tekst, til gengæld læse og forstå en verden af diverse Pokémon-kort, Duelmaster-kort osv., klare computerspil, gameboy, alt i den digitale verden? De bliver bombarderet med masservis af visuelle indtryk fra de står op til de går i seng – De er så- kaldte Digital indfødte, og vi er Digital immigranter, fordi vi ikke på samme måde kan kapere alle de sanseindtryk på en gang fra den visuelle verden. Herudover har vi koncentreret os om at dekonstruere en tekst fra popkultur (Simpsons, Bratz, Shrek) finde meningen og hvilken skjulte motiver bag den. Herefter skulle vi lave en rekonstruktion/trans- formation af teksten og kreere ny mening. Jeg lavede Madagascar om fra komedie til tragedie. Ved at inddrage de metoder i undervisningen kan børnene lære at forholde sig kritisk til popkulturen, så børnene ikke bare sluger ideologierne råt.Selvom jeg f.eks. er helt pjattet med Madagascar, så har jeg fået et andet syn på den efter at have haft kritiske briller på, altså hvorvidt den henvender sig til børn. Jeg ved godt underholdningsværdien er cool nok men rent faktisk har popkultur stor effekt på børn og unge i deres være- og levemåde, så derfor er det også vigtigt at de er klædt på til at kunne skelne på hvad der er virkelighed og hvad der er fiktion. Vi kan jo ikke stoppe udviklingen, så ved at bringe en ny forståelse af læsekompetence ind i skole- kontekst for både at komme på kant med den digitale udvikling samt for at fange børnenes interesse, åbner en ny verden sig ved at inddrage eksempelvis tegnefilm el. lign. I undervisningen, lade dem lege med de digitale muligheder, eksempelvis digital videodagbog osv……der er jo ufatteligt mange mulig- heder. OG SÅ ER DET SJOVT!!! Indhold Tilbage

9 Refleksion Det har været den bedste familieinvestering, vi har gjort indtil videre, og ja det har været dyrt men det hele værd. Savnet hjem til har ikke været så stort, nok fordi vores egen lille familie jo er samlet her. Jo det sociale med medstuderende…det savnede jeg meget i starten, til jeg lige fandt min plads her og fik internet i lejligheden, så var kontakten jo hurtigt genoptaget Min inversting i det her på det personlige plan har været for at få en hverdag sammen med mand og to skolebørn i en anden kultur, og det har været sjovt og udfordrende, men til tider også lidt hårdt pga. arbejdspresset……Havde jeg selv været afsted var der jo ingen at tage hensyn til. Når det er sagt, så vil jeg ikke kunne have gennemført uden min kære husband’s støtte. Rent fagligt har studiet været givende og jeg er blevet mere selvstændig, for det bærer studierne mere præg af hernede. Børnenes skoleoplevelse har været guld værd og jeg tager hatten af for den lille statsskole hernede, hvor de har gået på i godt 4 måneder. At få børn til at føle sig som en del af fællesskabet på trods af sproglige barrierer og anden kultur, og hvor vigtigt forholdet er i mellem lærer/forældre i en multikultu- rel klasse. En kontinuerlig dialog. Det kan jeg selv bruge i min fremtid som lærer. Ingen tvivl om at et studieophold med mand og børn sagtens kan lade sig gøre, og jeg står gerne til rådighed, så hvis i vil vide mere….så slå op på de gule sider…..Nej pjat pjat, henvendelse foregår til International koordinator på CVU Jelling. That’s it! Indhold


Download ppt "Rejsebrev fra Australien 8. juli – 27. december 2006 Indhold Brisbane."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google