Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research."— Præsentationens transcript:

1 Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research

2 - 2 - Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

3 - 3 - Userneeds’ 2 forretningsområder Internetbaseret markedsanalyse Benchmarks Segment undersøgelser Koncept test Opinionsmålinger E-business Consulting Web processer ifm. Relancering af websites Brugervenlig informationsarkitektur Online strategi – web 2.0

4 - 4 - 35 ansatte med akademisk baggrund (15 kan ikke længere være på slidet) Management og salg Markedsanalyse Webanalyse Paneladministration

5 - 5 - Udvider i de øvrige Nordiske lande Svenske KAMs: Astrit Shala Dan Rosenberg Finsk KAM: Päivi Räsänen Norske KAMs: Preben Örbeck Mikael Buchmann

6 - 6 - Userneeds har mange forskellige kunder Offentlige DetailCommunity Medier

7 - 7 - Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

8 - 8 - ① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

9 - 9 - Én undersøgelse til ét emne Deltagerne kan ikke rumme meget komplekse spørgeskemaer Deltagernes svar tidligt i undersøgelsen påvirker svarene sent. Du bruger 20 timer på spørgeskemaet – deltagerne bruger 10 minutter. Hvis det er vanskeligt, er det forkert. Ved spørgsmål 28 stiger frafaldsprocenterne (12 minutter) Frafald på 25% er problematisk – genrekruttering kan nå over 90% Hvis undersøgelsen er lang, er det en god idé at opdele den i tydelige kapitler.

10 - 10 - Hvilken af disse undersøgelser er ok? Undersøgelse om forældrerollen og solbærmarmelade Undersøgelse om forældrerollen og det danske skolesystem Undersøgelse om forældrerollen og moderne parforhold

11 - 11 - ① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

12 - 12 - Gu’ er spørgeskemaet vigtigt, men prioriter rigtigt! Invitationer er groft undervurderet Du har kun ganske få sekunder til at motivere deltagerne (tlf. & web) Du kan risikere at påvirke deltagerne, og dermed gøre undersøgelsen invalid Når du pilottester, så husk at teste ALT! Én ting er spørgsmål og svarkategorier. Forklaringer er mindst lige så vigtige Du kan ikke se på et datamateriale, om deltagerne har forstået emnet! Undersøgelsen er ikke slut, når dataindsamlingen er færdig

13 - 13 - Simpelt spørgsmål: Har du bredbånd derhjemme? JaNejVed ikke

14 - 14 - Simpelt spørgsmål: Har du bredbånd derhjemme? JaNejVed ikke Kan du se video på Youtube derhjemme? JaNejVed ikke

15 - 15 - Repræsentativitet er et meget flertydigt begreb De kommende år vil repræsentativitetsparametrene blive ændret markant. Repræsentativitetskravene er blevet langt mere komplekse Samplingmetoderne i paneler er radikalt anderledes end F2F og CATI, men udgangspunktet fastholdes stædigt. Køn, alder og geografi bør ikke være de foretrukne parametre Køn, alder + fordeling på urbanitet/indkomst/uddannelse/etc. Userneeds vil gennemføre omfattende studier Særligt relevant ifm. undersøgelser af emner, der er oppe i tiden Vanskeligt at få repræsentativitetsdata på segmenter Diabetes, livsstil, mobile-living, offentlige serviceydelser etc.

16 - 16 - Men spørgeskemaet ER vigtigt HUSK: pilottest det, men gør det ikke selv (5-10 andre er nok) Teknikken er kun en meget lille del af spørgeskemaet  Indforstået terminologi (bredbånd)  Uhensigtsmæssig rækkefølge  Dårlige svarkategorier  Ledende spørgsmål Undgå så vidt muligt monotone spørgeskemaer med store matricer. Deltagerne keder sig, mister fokus og giver dårlige svar. Læg så meget ned i svarkategorierne som muligt Meget forførende ved tesestyrede undersøgelser

17 - 17 - Fordeling mellem spørgsmål og svarkategorier Synes du, at regeringen bør brugere flere penge på forsvaret?  Ja  Nej  Ved ikke

18 - 18 - Fordeling mellem spørgsmål og svarkategorier Synes du, at regeringen bør brugere flere penge på forsvaret?  Ja  Nej  Ved ikke Hvad synes du, at regeringen bør gøre?  Øge forsvarsbudgettet  Mindske forsvarsbudgettet  Holde forsvarsbudgettet hvor det er  Ved ikke

19 - 19 - Hvad er galt med dette spørgsmål? Det kostede mig 20.000 kr. i support Hvilke husdyr har du?  Hund  Kat  Marsvin  Fugl  Øgle  Hamster  Andre dyr (angiv venligst:) ___________________

20 - 20 - ① Lav hellere flere små undersøgelser end én stor ② Spørgeskemaet er det mindste af en kvantitativ undersøgelse ③ Husk at behandle deltagerne med respekt – de er mennesker 3 gode råd efter 10 år i analysebranchen

21 - 21 - Husk at deltagerne er mennesker Markedsanalyse er ældgamle 1935: George Gallup opfandt den moderne sample metode (1050 nat rep) Før det gennemførte man ekstremt store undersøgelser (2 mio. svar) Det er meget dyrt at lave dårlige undersøgelser Hvis 500 melder sig ud af panelet, har det kostet 25.000 kr. De skriver og brokker sig … og så skal man svare dem alle sammen. Dårlige oplevelser  lave svarprocenter  dårlige undersøgelser.

22 - 22 - Husk at deltagerne er mennesker Analysebranchen høster holdning, præferencer og kendskab Vi giver kun meget sjældent noget igen (1 mio. interviews i 2010) Userneeds vil gøre det anderledes – alternativet er for dyrt (50 kr./stk.) Whats in it for me? 4 årlige nyhedsbreve, 23.000 månedlige dialogmails, personligt svar mv. 600.000 kr. på gavekort i 2009 … (fordelt mellem 300.000 panelister) Det kan gøres meget bedre.

23 - 23 - Examples of successful crowd sourcing

24 - 24 - Examples of successful crowd sourcing

25 - 25 - Introduktion til Userneeds 3 gode råd Jeg har brug for hjælp… Agenda

26 - 26 - Fremtiden ligger i de sociale medier FB, Twitter osv. er ikke modne til repræsentative undersøgelser Men det er fantastisk til: - Rekruttering til paneler - Rekruttering til segmentundersøgelser (hvor repræsentativitet ikke er fokus) - Information om, at folk kan deltage i en undersøgelse - Dialog og feedback til panelister - Facilitering af selvpromovering

27 - 27 - Jeres hjælp er meget velkommen Hvis du har en god idé, så ring til mig Hvordan kan jeg gøre det muligt for panelisterne at: - Vise, at de hører til et eksklusivt fællesskab - Vise, at de er noget særligt - Prale med noget, de har gjort eller sagt - Videreformidle noget vide, de er stolt af at have Min telefon er altid åben…

28 - 28 - Userneeds A/S Gammel Kongevej 120 1850 Frederiksberg C. Denmark Henrik Vincentz Administrerende direktør T: 3344 4444 M: 2889 7575 E: Henrik@userneeds.dk W: www.Userneeds.dk Skriv eller ring endelig også, hvis der er noget I bliver i tvivl om..


Download ppt "Forelæsning på ITU d. 12 februar 2010 Online research."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google