Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Positivitet og Performance

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Positivitet og Performance"— Præsentationens transcript:

1 Positivitet og Performance
Hans Henrik Knoop Institut for Pædagogik og Uddannelse, Arts Århus Universitet, 2011

2 Forbyd lært hjælpeløshed som ikke afhjælpes !

3 Forbyd meningsløshed der ikke gøres noget meningsfuldt ved !
Hans Henrik Knoop, 2011

4 Stabilitet og dynamik – Samtidig !
Photo: Hans Henrik Knoop, 2007

5 Stabilitet og dynamik – Samtidig !
© Photo: Hans Henrik Knoop, 2006

6 Stabilitet og dynamik – Samtidig !

7 full of life - Simultaneously
Calm, yet full of life - Simultaneously ! Photo: Hans Henrik Knoop , 2008

8 full of life - Simultaneously
2008 Calm, yet full of life - Simultaneously ! Hans Henrik Knoop

9 To slags processer i universet: vækst (læring og kreativitet = trivsel i menneskelivet) og balance (frihed til effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt” = trivsel i menneskelivet) Hans Henrik Knoop, 2010

10 Grad af differentiering/ diversitet
Kompleksitet som universelt ideal Grad af differentiering/ diversitet Komplekst system (holdbart) Over-differentieret system (uholdbart) Høj Simpelt system (holdbart) Over-integreret system (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 10

11 Grad af differentiering/ diversitet
Kompleksitet som personligt ideal Grad af differentiering/ diversitet Glad og vidende (holder meget) Kaos i hovedet (uholdbart) Høj Glad og uvidende (holder lidt) Gået i stå oveni (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 11

12 Kompleksitet som organisations-ideal
Grad af differentiering/ diversitet Stærkt fællesskab om at støtte hinanden i at være autentiske/unikke Alle gør kun hvad der passer dem selv Høj Svagt fællesskab i en ensformig familie Ingen tør være anderledes / sig selv Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 12

13 Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet
Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) Hans Henrik Knoop, 2010 13

14 Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet
Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig ( Hans Henrik Knoop, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) Hans Henrik Knoop, 2010 14

15

16 Psykologisk robusthed
Most research now shows that resilience is the result of individuals interacting with their environments and the processes that either promote well-being or protect them against the overwhelming influence of risk factors.1 These processes can be individual coping strategies, or may be helped along by good families, schools, communities, and social policies that make resilience more likely to occur.2 Zautra, A.J., Hall, J.S. & Murray, K.E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In J.W. Reich, A.J. Zautra & J.S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 3-34). New York: Guilford. Leadbeater, B., Dodgen, D. & Solarz, A. (2005). The resilience revolution: A paradigm shift for research and policy. In R.D. Peters, B. Leadbeater & R.J. McMahon (Eds.), Resilience in children, families, and communities: Linking context to practice and policy, New York: Kluwer Hans Henrik Knoop, 2011

17 Lær psykologisk robusthed
Oprethold gode relationer til din nære familie, venner og andre Undgå at betragte kriser og stressende begivenheder som ubærlige problemer Acceptér omstændigheder som der ikke står til at ændre Udvikl realistiske mål og arbejd dig frem imod dem Handl beslutsomt under modgang Se efter muligheder for selvindsigt efter at have lidt tab Udvikl selvtillid Fasthold et langsigtet perspektiv og betragt den stressende begivenhed i en større kontekst Fasthold et håbefuldt udsyn med forventning og gode ting og visualisér, hvad du ønsker Plej psyke og krop, motionér jævnligt, vær opmærksom på dine egne behov og følelser, og engagér dig i afslappende aktiviteter, som du nyder. Apahelpcenter.org. Hans Henrik Knoop, 2011

18

19 Trivsel, læring og kreativitet:
forudsætninger, oplevelser og resultater Resultat: Forøget kompetence Resultat: Forøget kreativitet Hans Henrik Knoop, 2010 Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Oplevelse: Spontant motiveret mening Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen

20 UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS
Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Test dine karakterstyrker her: Test din positivitetsratio her: Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: 5th European Conference on Positive Psychology: 20

21 PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET


Download ppt "Positivitet og Performance"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google