Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give."— Præsentationens transcript:

1 SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give

2 Et lille tilbageblik…

3 Ansatte Givskud: 93 børn ( SFO1 57 børn, klubben 36 børn ) ½ afdelingsleder (13 timer) 2 skolepædagoger (24 timer) 3 pædagogmedhjælpere (60 timer) 2 (unge) virksomhedspraktikanter Elkjær: 74 børn ( SFO1 31 børn, klubben 43 børn ) ½ afdelingsleder (13 timer) 2 skolepædagoger (19 timer) 1 lønnet pædagogstuderende (17 timer) 2 medhjælpere (57 timer) Give: 301 børn ( SFO1 152 børn, klubben 149 børn ) 2 afdelingsledere (26 timer) 7 skolepædagoger (77 timer) 5 specialpædagoger (71 timer) 1 lønnet pædagogstuderende (19 timer) 3 SFO pædagoger (uddannet) (82 timer) 5 pædagogmedhjælpere (145 timer) 2 i arbejdsprøvning Pædagoguddannet 325 timer Pæd. Studerende 36 timer Pæd.medhjælper 262 timer

4 I SFOen arbejdes efter: Folkeskoleloven Folkeskolelovens § 40 stk. 4 (oprettelse af skolefritidsordninger) Bekendtgørelse nr 550 af 16. juni 2009 (om krav til indholdet af mål- og indholdsbeskrivelser for SFO) Ny på vej Med afsæt i : 6 principper for skolen i bevægelse Vejle kommunes Børne- og ungepolitik

5 Konteksten

6 Mål- og indholdsbeskrivelse - fokusområder Identitet og venskaber Leg, læring og mestring (tidligere legens betydning for identitetsdannelsen) Krop, bevægelse og sundhed Demokrati og medbestemmelse Kreativitet og innovation Samfundet omkring skolen Mangfoldighed og inklusion (tidligere børn er forskellige) Natur og science Digital teknologi

7 Mål- og indholdsbeskrivelser - fortsat Beskrivelse af: 1. I hvilket omfang og på hvilken måde SFOen tilbyder lektiestøtte 2. I hvilket omfang og på hvilken måde SFOen gør en målrettet indsats i forhold til støtte eller udfordringer til børn med særlige behov, forudsætninger m.v. 3. Om, og i givet fald på hvilken måde arbejdet med dagtilbuddenes pædagogiske lærerplaner videreføres indtil skoleårets start (Førskole) 4. forældresamarbejdet

8 Overgange Børnehave - skole/SFO Give Givskud Elkjær SFO1 – Klubben Overlevering Besøgsdage Samarbejde klubberne imellem (forberedelse til fællesskab i overbygningsafdelingen) Fælles legedage Sportsturneringer, eks badminton, bordtennis

9 Den gode medarbejder - Dogmeregler Vi bruger vores faglighed bevidst hver dag Det betyder at: Vi beslutter handling ud fra de observationer, vi gør os og den viden, vi har om det enkelte barn. Vi skaber udviklings- og læringsrum for barnet således, at det udvikler sine sociale kompetencer. Vi skaber relationer og tager ansvaret herfor. Vi dokumenterer vores arbejde Det betyder at: Vi bruger fælles vedtagne redskaber til dokumentation. o Ex SMTTE, logbog, priktest, interview, medier, udstillinger, forestillinger, Tabulex, synlige årsplaner. Vi synliggør vores dokumentation intern og ekstern. Vi anvender vores dokumentation ved evaluering og udvikler dermed vores faglighed. Vi vælger aktivt at være positive Det betyder at: Vores samtaler er positive og konstruktive. o Vi fortæller de gode historier om børnene og hinanden. o Vi bringer problematikkerne hen, hvor de hører til. Vi møder hinanden anerkendende og nærværende. o Ledelse og kolleger. Vi har fokus på glæden i arbejdet. Smil og humor giver energi, der smitter. LEG – GØR DEM GLADE – VÆR NÆRVÆRENDE – VÆLG DIN HOLDNING

10 Det gode børneliv - Dogmeregler Børnene møder nærværende voksne hver dag Det betyder at: Barnet oplever, at den voksne lytter med opmærksomhed Den voksne prioriterer barnet og styrkelsen af børnefællesskaber frem for andet Den voksne interagerer med børnene såvel enkeltvis som i grupper af børn Børnene tages alvorligt Det betyder at: Den voksne lytter til barnet og handler derpå Den voksne anerkender og respekterer børnene som de mennesker, de er og den habitus de har Barnet mødes der, hvor det er Alle børn udfordres Det betyder at: De voksne i SFOen tilbyder mange forskellige aktiviteter i løbet af året Den voksne motiverer og guider børnene til at deltage De voksne skaber anderledes dage – bryder hverdagen op

11 Det pædagogiske arbejde i SFO Rammer En del af skolens virke Udarbejde Mål- og indholdsbeskrivelse Overgange (beskrive) Dogmeregler Det gode børneliv Den gode medarbejder Indhold Synlige årsplaner for alle afdelinger Tema (helhedsskolen) Fælles SFOprojekter Spotlight Open Air Legedage Klubmesterskaber Videnudvikling Kollegial supervision Mål for det pædagogiske arbejde i SFO Individuel fælles Fælles redskaber til evaluering Dokumentation Intern Ekstern

12 Hvad kan man købe for social kapital? Svar: Organisatorisk performance Social kapital styrkes Social kapital operationaliseres i tre dimensioner: TILLID – RETFÆRDIGHED - SAMARBEJDE

13 Vi glædes over det, vi ser … i os selv og i hinanden Hvad ønsker jeg mig til jul


Download ppt "SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google