Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Http://www.dr.dk/DR1/xfactor/ Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / 010408 /

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Http://www.dr.dk/DR1/xfactor/ Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / 010408 /"— Præsentationens transcript:

1 Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

2 Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / 010408 /

3 APRILSNAR Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

4 MEDIER OG KOMMUNIKATION
Lektion 9 010408 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

5 Dagens lektion 9 / Lektion: Mobil kommunikation Mobil identitet Mobiltelefoni og følelsen af tilstedeværelse Læsning: 1) Stald: “Mobile Identity” (K) 2) Humphreys: “Cellphones in public” (K) 3) Hjarvard: ”Mediated Encounters” (K) Øvelsestimer: Snak i grupper om projekter og problemformuleringer Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

6 Gitte Stald - mobilforskning
Medie- og kommunikationsforsker, Film & Medievidenskab KUA → Children, Young People and their Changing Media Environment Europæisk, komparativt projekt /12 lande / Globale medier, lokale unge, Forskningsprogrammet Global Media Cultures / KU Mobile Media / Media and Mobility Generelt teoretisk og empirisk projekt Mobile medier, mobile unge. Unges (15-24 år) brug af mobiltelefoner, mobil underholdning, mobile medier, demokrati, empowerment. MIL (Mobil Indholds Lab) MELFO (Mobil E-læring for Ordblinde) IT-evaluering EU Kids Online – 21 lande i forskningssamarbejde om børn og unge online. Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

7 Mobile muligheder KONVERGENS CROSSMEDIA
Mobiltelefonen = det mobile digitale medie er det bærbare, håndholdte, personlige medie, der kombinerer mulighederne for mange anvendelser: Kommunikation – telefon, sms, mms, (chat), billeder, internet, messenger Information – downloads, hukommelse, kommunikation, radio, internet Underholdning – ”medfødte” spil, downloadede spil mm, vittigheder, ikoner, lyde/ringetoner, musik, personligt udseende, jokes, billeder/fotos Praktisk redskab – adressebog, notesbog, kalender/hukommelse, ur, vækkeur/alarm, fotoapparat, videokamera, GPS, monitorering Mobilen som personlig repræsentation Mobilen som ”citizen tool” / borgerredskab KONVERGENS CROSSMEDIA Adress book – social network Diary/memory – time-manager Watch – temporal organizer + control Alarm clock – alert independent of location Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

8 Mobilens dobbelte artikulation
The girl who is quoted above expresses an immediate understanding of the mobile phone’s dual, but interdependent qualities for young people. One quality is the communicative function, which is facilitated by the technological device: it is about the mobile as a tool and a channel for the exchange of information. The other quality is the social meaning, which develops from the communication. Rich Ling describes the mobile phone as being doubly articulated, that is, it is a physical device but it is also a medium through which we communicate and through which we maintain social contact. In short, the meaning of the mobile goes beyond its practical function. (Stald, 2007:143) Praktisk (instrumental) brug Indhold (expressive) brug (ibid:148) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

9 Mobil kommunikation ”Seen in this very broad evolutionary perspective, the significance of the mobile phone lies in empowering people to engage in communication, which is at the same time free from constraints of physical proximity and spatial immobility” (Hans Geser 2006, in Stald 2007: 144) ”The Mobile telephone shifts ideas about where and when we can travel, how we organize our daily life, what constitutes public talk, and how we keep track of our social world. In addition, our use, or refusal to use, says something about us as individuals” (Rich Ling 2004, in Stald 2007: 145) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

10 Mobil-kommunikations lag og betydninger
Interpersonel kommunikation (Personlig kommunikation til mange og upload til digital version af massekommunikation) Kommunikationslag: (Mikro)koordinering i dagligdagen Informationsudveksling Social netværkning og opdatering Fatisk kommunikation Kommunikationsbetydninger: Praktisk Social Identitetsorientering Normativitetsdannelse (sociale normer) Følelse af tilstedeværelse – eller fravær Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

11 Mobilen - det særlige er især:
integration i hverdagslivet – selvfølgelighed personligt medium Allestedsnærværende stadig tilstedeværelse konstant opdatering (information + socialt/kulturelt) ingen ”tomme” øjeblikke intensitet og eksponering omsætningshastighed betydning i sociale relationer/interaktion mobilitetsgrad samt frihed og frigørelse kontrol og sikkerhed intensivering af sproglig udvikling/koder/ritualer interaktiv/innovativ/kreativ brug integration som ”citizen tool” mikrokoordinering intimitet og nærhed dokumentation Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

12 IT og Telestyrelsens Telestatistik 1. halvår 2007
Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

13 Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / 010408 /
IT og Telestyrelsens Telestatistik 2. halvår 2006 Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

14 Always-on Jeg er lettilgængelig og jeg er bevægelig, jeg er rørig og transporterer mig selv let og nogenlunde hurtigt, jeg er altid klar til at modtage en besked eller et opkald, men bedst af alt er jeg krigsberedt, klar til kamp! Så hvis mobil betyder det samme som det gjorde i 1968 så er jeg mobil, mobil er jeg. (pige, 15 år) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

15 Brug af funktioner Alt i alt har telefonen betydet meget for mit liv, jeg har fået nemmere kontakt med omverdenen og er blevet afhængig af at have den som en hjælper i min dagligdag. Den har også gjort den rejsende buisnessman mulig. Spørgsmålet er bare om den har berøvet os væres mulighed for at være ”offline” (Dreng, 16 år) Figur 14. Sammenligning mellem anvendelse af mobiltelefonens funktioner i 2004 og 2006. Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

16 Figur 10. Sammenligning mellem sendte sms beskeder i 2004 og 2006.
Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

17 Figur 11. Sammenligning mellem antal sendte sms beskeder og abonnementsforhold.
Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

18 6) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

19 Mobil underholdning Figur 7. Brug af mobiltelefonen til spil, opdelt efter aldersgruppe og køn. Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

20 Foto Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

21 Musik Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

22 Mobilt internet Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

23 Netværk Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

24 Målgruppen - betydning
Nogle vil måske mene jeg er afhængig af min mobiltelefon, men jeg ved nu ikke om jeg vil kalde mig afhængig. Jeg er bare en glad bruger af den. Mit privilegium! (dreng 16 år) 20% = 10 15% = 9 25% = 8 Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

25 Figur 7. Gennemsnitsalder for anskaffelse af første mobiltelefon
Figur 7. Gennemsnitsalder for anskaffelse af første mobiltelefon. Undersøgelsesår 2006. Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

26 (PAUSE) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

27 Kopier ikke Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

28 Mobiltelefonen - potentialer og problemer
kommunikation information underholdning  kontakt og forbindelse  netværk  mobilisering  crossmedia anvendelse  nærhed  sjov og  kreative muligheder  redskab (alarm, ur, kalender mm)  dokumentation  frihedsgrader  sikkerhed problemer stress  stadig at være på  stadig ”kontrol”  hastighed  økonomi  (teknologi) koncentration  stadige afbrydelser kontrol / mistillid overvågning mobilisering uselvstændiggørelse tilstedeværelse mobning normer for opførsel Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

29 Opsamling - problemer stress sociale forventninger kontrol overvågning
manglende tilstedeværelse mobning Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

30 Opsamling - potentialer
sociale netværk livline mikrokoordinering fatisk kommunikation = at være i forbindelse intimitet og nærhed kontrol og sikkerhed kontrol frihed/frigørelse dokumentation sociale normer kreativitet/brugergenereret indhold Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

31 Den uundværlige mobil - livlinen
Vi elsker disse tingester og vi hader dem. Når de ringer klokken 3 om natten, og når deres vækkeur ringer klokken 6 om morgenen, når hende kællingen, som burde være din veninde, ringer for at komme med en lam undskyldning og når kæresten slår op over en sms, fordi han har fundet noget bedre, så er det noget lort, men hvad skulle vi gøre uden? Man får et helt personligt forhold til denne ting og ud fra hvem man lige har snakket med, skifter hele din opfattelse af telefonen. Efter et skænderi over telefonen, kaster man den fra sig og snakker hverken med telefonen eller personen, som var skyld i dette anfald, i et stykke tid. Efter en sød sms fra en man meget godt kan lide, sidder man og nusser for denne skønne lille ting, som har gjort det hele muligt. (Pige 16 år) Personligt ville jeg ikke have det så godt, hvis jeg mistede mit simkort. Faktisk ville jeg 10 gange heller miste min mobil end mit simkort, da det er der, man har alle de vigtige ting. (Dreng 16 år) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

32 Altid på  stress Samtidig er det også en stressfaktor at ens venner også hele tiden kan få fat på en. Det medfører at man (konstant) skal tage stilling til en masse ting. F.eks. hvad man skal på fredag osv. For at få en sund mobilkultur tror jeg det er betydeligt at man får en måde hvorpå det ikke kræves at være offentlig tilgængelig alle tider på dagen. At man får nogle klare restriktioner hvor folk har tid til at slukke for mobilen, computeren, og logge helt af. Så vi ikke ender med at stress bliver en national sygdom. (Pige 16 år) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

33 Altid på  stress Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

34 Overvågning Derfor endte det med at jeg kom af med den igen, og så besluttede jeg mig for at gå i ”mobil-cølibat”, jeg boykottede simpelthen mobiler i mange år. Udover mine barndomstraumer, kunne jeg heller ikke lide mobilen, fordi at jeg følte den berøvede mig min frihed. En ting er at man kan blive forstyrret der hjemme, men skulle man nu ikke kunne gå ude på gaden uden også at blive ringet op konstant? Fordelen ved en mobil er vel, at man kan slukke den hvis man ikke har lyst til at snakke, men jeg følte ikke behov for at snakke overhovedet, når jeg gik ude på gaden. Desuden følte jeg mig på en eller andet måde stadig overvåget, selvom den var slukket. Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

35 Mobil identitet … At gå ud i hverdagslivet med mobilen … (Stald 2007:147) → Helt faktisk må man nødvendigvis medbringe mobilen Og i symbolsk betydning ”medbringer” man mobilen i hverdagslivet ”livlinen” - betydning, der rækker ud over umiddelbar social opdatering ”… it becomes important in establishing social norms and rules and in testing one’s own position in relation to the peer group” (Stald 2007: 143) Personlig dokumentation og erindring – emotional base Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

36 Mobiltelefoni og følelsen af tilstedeværelse
”…distinction between physical presence and social presence. Their point is that social presence is a state ”that varies with medium, knowledge of the other, content of the communication, environment and social context.”” (Biocca et al. 2003, in Stald 2007: 154) Mængden af information (omfanget af modaliteter) vi har til rådighed for at etablere oplevelsen. ”High presence” og ”low presence”. ”Lombard & Ditton define presence as the perceptual illusion of non-mediation.” (Lombard & Ditton 1997, in Stald 2007: 154) Ling: Presence in public sphere Withdrawal from public sphere (Rich Ling: The mobile connection, 2004:183) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

37 Følelsen af tilstedeværelse og etablering af tillid
”The experience of presence is important in most interpersonal communication situations in order to establish a feeling of trust and social bonding” (Stald 2007: 154) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

38 Følelsen af tilstedeværelse
Goffman: ”The human ability to divide one’s attention while interacting between main and side activities” (Goffman 1963, in Stald 2007: 156) Gergen: ”Absent presence” (Gergen 2002, in Stald 2007:156) → fysisk tilstedeværelse i eet rum og mental tilstedeværelse i et andet rum Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

39 (Følelsen af) tilstedeværelse
Det irriterer mig f.eks. enormt meget, at mine veninder sidder og sms’er konstant, når jeg er sammen med dem. Det føles som om, at de kun er sammen med mig fysisk. Psykisk er de et helt andet sted. Mobilen er for dem det kæreste eje, og nogen gange er jeg næsten overbevist om at hvis det stod til dem, kunne de leve med at det eneste sociale netværk de havde, var det der foregik over mobiltelefonen. Det mener jeg er i overkanten. (Pige 16 år) Når man var sammen med hende og prøvede at føre en samtale, var hun overhovedet ikke nærværende. Det var ikke som om man sad to veninder og talte, men at der var en tredje tilstede; hendes mobil og hvem den nu repræsenterede på givet tidspunkt. Dette gav en afstand i vores venskab når vi tilbragte tid sammen, men til gengæld følte man sig tæt på hende ligeså snart man var den der skrev eller ringede til hende. I bund og grund repræsenterer en mobil en person man har kontakt med uden at være samme sted. (Pige 16 år) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

40 Tilstedeværelse Selv eksperterne fortæller os, at vi bliver mere ensomme af at være tilgængelig 24 timer i døgnet. Men som jeg ser på tingene, er det slet ikke således - i hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg føler mig tættere på alle mine venner ved at kunne bare lige ringe eller skrive en besked. Det gør det nemmere, steder hvor du ikke kan se dine venner at alligevel have den samme kontakt. En af de bedste tider, at have en mobil er når man har kæreste på. For så kan man skrive sammen hele tiden om, at man elsker hinanden og at man glæder sig til at se hinanden igen osv. (Pige 16 år) - Fysisk tilstedeværelse i samme rum - Følelsen af tilstedeværelse i virtuelt rum - ”Absent presence” – synlig tilstedeværelse i eet rum men psykisk tilstedeværelse i et andet - Etablering af privat rum omkring sig i ”offentligt” rum  inklusion/eksklusion Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

41 Mobilen og kommunikation i offentligt rum
Instrumentelt og indholdsmæssigt / normer og normbrud Etablering af privat rum – etablering af følelse af tilstedeværelse – udelukkelse af andre/omgivelser ”Dual front” – communication (Geser 2002) Humphreys: Caller hegemony – hvem determinerer reglerne? Goffman – frontstage og backstage roles → Humphreys - dual front interaction Forstyrrelse i offentligt rum: instrumentel eller ekspressiv Listening in - eavesdropping Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

42 Normer for opførsel Men det kan også gå galt, og man kommer til ønske at man ikke havde en mobil og har lyst til at smide den ud. Det er når personen bestemmer sig for at slå op med en og personen ikke tør at se dig mens hun/han siger det. (Pige 16 år) Det irriterer mig f.eks. enormt meget, at mine veninder sidder og sms’er konstant, når jeg er sammen med dem. Det føles som om, at de kun er sammen med mig fysisk. (Pige 16 år) - forstyrrelse af f2f situationer - larm i offentligt rum - indsigt i andres samtaler - nogle emner kræver f2f tilstedeværelse eller opringning Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /

43 Næste lektion 10/ Digitalt demokrati Media literacy, mobilisering v/ Gitte Stald Digital kommunikation v/ Klaus Bruhn Jensen Læsning: 1) Thompson: ”Communication and Social Context” (K) 2) Stald: Mobile Monitoring (K) (genbrug fra lektion 7) Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /


Download ppt "Http://www.dr.dk/DR1/xfactor/ Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / 010408 /"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google