Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen."— Præsentationens transcript:

1 De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen Herning, 26. november 2008 Oplæg ved Torben Pilegaard Jensen, AKF

2 Oplæggets punkter  Undersøgelsens design  Fra grundskole til ungdomsuddannelse  Fuldførelse af ungdomsuddannelse  Fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse  Arbejdsmarkedsstatus som 28-årig  Afrunding

3 Den geografiske opdeling af Region Midtjylland  Centerby, universitetsnær og øvrige kommuner  Kommuner med centerby: Horsens, Randers, Silkeborg, Herning, Holstebro, Viborg.  Universitetsnære kommuner: Århus, Skanderborg  Øvrige kommuner: Favrskov, Hedensted, Norddjurs, Odder, Samsø, Syddjurs. Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive, Struer.

4 Andel af en ungdomsårgang i 2006 som forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, opgjort på region og antal år (5, 10, 15, 20, 25) efter 9. klasse

5 Andel af en ungdomsårgang som forventes at opnå en ungdomsuddannelse 5 år efter 9. klasse, opgjort på region. 2000-2006

6 Andel af ungdomsårgangen 2006 opgjort på forventet videregående uddannelse 25 år efter 9. klasse

7 Forventet andel med ungdomsuddannelse fordelt på regioner - 2006

8 Ungdomsårgangene 2006 opgjort på forventet uddannelseskompetence 25 år efter 9. klasse. Midtjylland. Drenge og piger DrengePiger Videregående uddannelse39,456,7 -KVU9,08,2 -MVU15,630,7 -LVU15,018,2 Erhvervsfaglig uddannelse34,427,0 -merkantil uddannelse6,710,5 -teknisk uddannelse26,96,5 -sosu mv.1,29,9 Erhvervskompetencegivende uddannelse73,883,7 Studiekompetence8,26,8 Ingen kompetence18,09,8 -efter afbrudt uddannelse13,66,9 -direkte fra grundskolen4,42,9

9 Overgangsmønster og beskæftigelsesstatus for alle unge i Region Midtjylland

10 Andel unge, der ikke har påbegyndt en uddannelse senest to år efter at have forladt grundskolen, blandt unge der forlod grundskolen i årene 1991-1993 og 2001-2003

11 Andel af unge, der har påbegyndt en gymnasial eller erhvervsfaglig ungdomsuddannelse senest to år efter at have forladt grundskolen, blandt unge der forlod grundskolen i årene 1991-1993 og 2001-2003

12 Overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse korrigeret for social baggrund. Unge, der forlod grundskolen 2001-2003.

13 Fuldførelse af ungdomsuddannelserne blandt unge der påbegyndte en ungdomsuddannelse i perioden 1986-1988 og i perioden 1996-1998

14 Overgang fra gymnasial uddannelse til erhvervsfaglige ungdomsuddannelser senest fire år efter afsluttet gymnasial uddannelse i periode 1998-2001. Procentdel.

15 Andel af 28-årige uden for arbejdsstyrken med grundskolen som højeste fuldførte uddannelse, fordelt på kommuner med centerbyer, universitetsnære kommuner og øvrige kommuner i Danmark, bopælskommune som 15-årig.

16 Overgang fra gymnasial uddannelse til videregående uddannelse senest fire år efter fuldført gymnasial uddannelse i perioden 1998-2001. Procentdel.

17 Overgang fra fuldført gymnasial ungdomsuddannelse til erhvervsfaglig uddannelse eller videregående uddannelse senest fire år efter fuldført ungdomsuddannelse 2000- 2003, korrigeret for social baggrund.

18 Andel af unge, der er fraflyttet den kommune, de var bosat i som 15-årige, fordelt på igangværende eller afsluttet videregående uddannelse, fire år efter afsluttet ungdomsuddannelse. Unge, der afsluttede en ungdomsuddannelse i perioden 1998-2001.

19 Afrunding  Unge uden uddannelse har stor risiko for at ende uden for arbejdsstyrken, inden de fylder 30 år. Størst risiko har de unge fra de universitetsnære byer  Unge i de universitetsnære byer tager ikke i samme grad erhvervsfaglige uddannelser som unge i den øvrige del af regionen, måske på grund af de mange valgmuligheder

20 Afrunding 2  Unge i de universitetsnære byer har større frafald fra ungdomsuddannelserne end andre af regionens unge, men flere af dem påbegynder og ender med at have en lang videregående uddannelse.  Unge uden for storbyerne er bedst til at gennemføre de uddannelser, de påbegynder

21 Afrunding 3  De unge, der bor længst væk fra de videregående uddannelser, tager oftere en dobbelt uddannelse, dvs. både en gymnasial og en erhvervsfaglig uddannelse. Og de får ikke i samme omfang lange videregående uddannelser. Nærhed ser ud til at have betydning for de unges valg af uddannelse  Men skal ”vi motivere alle vores unge til at tage en længerevarende uddannelse”?

22 Link  Unges vandring i uddannelsessystemet: http://www.akf.dk/udgivelser/container/2008 /udgivelse_2621/ Unges vandring i uddannelsessystemet: http://www.akf.dk/udgivelser/container/2008 /udgivelse_2621/  Frafald på professionsbacheloruddannelser: http://www.akf.dk/udgivelser/2008/pdf/profe ssionsbacheloruddannelserne.pdf/


Download ppt "De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google