Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSteffen Dalgaard Redigeret for ca. et år siden
1
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen Herning, 26. november 2008 Oplæg ved Torben Pilegaard Jensen, AKF
2
Oplæggets punkter Undersøgelsens design Fra grundskole til ungdomsuddannelse Fuldførelse af ungdomsuddannelse Fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse Arbejdsmarkedsstatus som 28-årig Afrunding
3
Den geografiske opdeling af Region Midtjylland Centerby, universitetsnær og øvrige kommuner Kommuner med centerby: Horsens, Randers, Silkeborg, Herning, Holstebro, Viborg. Universitetsnære kommuner: Århus, Skanderborg Øvrige kommuner: Favrskov, Hedensted, Norddjurs, Odder, Samsø, Syddjurs. Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive, Struer.
4
Andel af en ungdomsårgang i 2006 som forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, opgjort på region og antal år (5, 10, 15, 20, 25) efter 9. klasse
5
Andel af en ungdomsårgang som forventes at opnå en ungdomsuddannelse 5 år efter 9. klasse, opgjort på region. 2000-2006
6
Andel af ungdomsårgangen 2006 opgjort på forventet videregående uddannelse 25 år efter 9. klasse
7
Forventet andel med ungdomsuddannelse fordelt på regioner - 2006
8
Ungdomsårgangene 2006 opgjort på forventet uddannelseskompetence 25 år efter 9. klasse. Midtjylland. Drenge og piger DrengePiger Videregående uddannelse39,456,7 -KVU9,08,2 -MVU15,630,7 -LVU15,018,2 Erhvervsfaglig uddannelse34,427,0 -merkantil uddannelse6,710,5 -teknisk uddannelse26,96,5 -sosu mv.1,29,9 Erhvervskompetencegivende uddannelse73,883,7 Studiekompetence8,26,8 Ingen kompetence18,09,8 -efter afbrudt uddannelse13,66,9 -direkte fra grundskolen4,42,9
9
Overgangsmønster og beskæftigelsesstatus for alle unge i Region Midtjylland
10
Andel unge, der ikke har påbegyndt en uddannelse senest to år efter at have forladt grundskolen, blandt unge der forlod grundskolen i årene 1991-1993 og 2001-2003
11
Andel af unge, der har påbegyndt en gymnasial eller erhvervsfaglig ungdomsuddannelse senest to år efter at have forladt grundskolen, blandt unge der forlod grundskolen i årene 1991-1993 og 2001-2003
12
Overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse korrigeret for social baggrund. Unge, der forlod grundskolen 2001-2003.
13
Fuldførelse af ungdomsuddannelserne blandt unge der påbegyndte en ungdomsuddannelse i perioden 1986-1988 og i perioden 1996-1998
14
Overgang fra gymnasial uddannelse til erhvervsfaglige ungdomsuddannelser senest fire år efter afsluttet gymnasial uddannelse i periode 1998-2001. Procentdel.
15
Andel af 28-årige uden for arbejdsstyrken med grundskolen som højeste fuldførte uddannelse, fordelt på kommuner med centerbyer, universitetsnære kommuner og øvrige kommuner i Danmark, bopælskommune som 15-årig.
16
Overgang fra gymnasial uddannelse til videregående uddannelse senest fire år efter fuldført gymnasial uddannelse i perioden 1998-2001. Procentdel.
17
Overgang fra fuldført gymnasial ungdomsuddannelse til erhvervsfaglig uddannelse eller videregående uddannelse senest fire år efter fuldført ungdomsuddannelse 2000- 2003, korrigeret for social baggrund.
18
Andel af unge, der er fraflyttet den kommune, de var bosat i som 15-årige, fordelt på igangværende eller afsluttet videregående uddannelse, fire år efter afsluttet ungdomsuddannelse. Unge, der afsluttede en ungdomsuddannelse i perioden 1998-2001.
19
Afrunding Unge uden uddannelse har stor risiko for at ende uden for arbejdsstyrken, inden de fylder 30 år. Størst risiko har de unge fra de universitetsnære byer Unge i de universitetsnære byer tager ikke i samme grad erhvervsfaglige uddannelser som unge i den øvrige del af regionen, måske på grund af de mange valgmuligheder
20
Afrunding 2 Unge i de universitetsnære byer har større frafald fra ungdomsuddannelserne end andre af regionens unge, men flere af dem påbegynder og ender med at have en lang videregående uddannelse. Unge uden for storbyerne er bedst til at gennemføre de uddannelser, de påbegynder
21
Afrunding 3 De unge, der bor længst væk fra de videregående uddannelser, tager oftere en dobbelt uddannelse, dvs. både en gymnasial og en erhvervsfaglig uddannelse. Og de får ikke i samme omfang lange videregående uddannelser. Nærhed ser ud til at have betydning for de unges valg af uddannelse Men skal ”vi motivere alle vores unge til at tage en længerevarende uddannelse”?
22
Link Unges vandring i uddannelsessystemet: http://www.akf.dk/udgivelser/container/2008 /udgivelse_2621/ Unges vandring i uddannelsessystemet: http://www.akf.dk/udgivelser/container/2008 /udgivelse_2621/ Frafald på professionsbacheloruddannelser: http://www.akf.dk/udgivelser/2008/pdf/profe ssionsbacheloruddannelserne.pdf/
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.