Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 2 organisationsteori chj-10-2.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 2 organisationsteori chj-10-2."— Præsentationens transcript:

1 Lektion 2 organisationsteori chj-10-2

2 Kjær, Skriver & Staunstrup (2007): cases og opgaver til ’organisation’
Anvendt litteratur - Jakobsen & Thorsvik (2004): Hvordan organisationer fungerer- Indføring i organisation og ledelse. - Mejlby, Nilesen & Schultz (2003) : Introduktion til organisationsteori- med udgangspunkt i Scotts perspektiver. Kjær, Skriver & Staunstrup (2007): cases og opgaver til ’organisation’ Supplerende litteratur Bakka & Fivelsdal (1996) : organisationsteori Hatch & Schultz(1997): ’Organisation Theory- Modern, Symbolic and post-modern Perspectives Holm (2006): ’ ord der brander’ chj-10-2

3 Organisation: mod en definition
- ”en form for gruppedannelse” (Bakka – Fivelsdal 1996 : 14) gruppe organisation formalisering - ’uformel’ regler - spontan instrukser - ingen kontrakt planer - ingen pligter former mål - diffuse stabile - gennemtænkt - ”en form for gruppedannelse” (Bakka – Fivelsdal )  interaktion el. samhandling - orden - struktur - normer chj-10-2

4 Begrebet ”organisation” dækker over mange muligheder: bl.a.
• organisation som en institutionel gruppe : FN, Unesco, en virksomhed, et fælleskab … • måden hvorpå en virksomhed, eller en enhed er organiseret : funktion- og ansvarfordeling, strukturen (’organization’) • hvordan fungerer organisationen : processer (’organizing’) • organisationen er under forandring: nye teknikker, ny viden, nye kommunikationsmidler, højere levestandard… • historisk og socialt betonet: personer/individer, deling arbejde/fritid udviskes, nye krav til organisationer … • pluralistisk: forskellige komponenter, forks.opgaver, forks.interessenter…(se interessentmodel) . • kulturel kontekst : organisation er og har en kultur, kulturelkontekst, globalisering Instrumental betydning : indretning af virksomhed i transformationsprocessen institutionel betydning : karakteristiske egenskaber ved alle organisationer chj-10-2

5 Fælles træk mod en definition
funktionalistisk paradigme : ”Det er karakteristik for organisationer at de har en arbejdsdeling og et administrativt apparat, der på basis af regler og aftaler søger at sikre koordinering, kontinuitet og målopfyldelse.” (Bakka & Fivelsdal :18) min understregning hermeneutisk paradigme : Organisation er et socialt system, som er bevidst konstrueret med det formål at realisere bestemte mål. (Etzioni , 1982) idem + Scott chj-10-2

6 3 temaer indenfor organisationsteori (Bakka & Fivelsdal )
- struktur : arbejdsdeling, koordinering,hierarki… - proces : beslutning, planlægning, udførelse, kontrol…. - kultur : værdier, traditioner, holdninger, sprog, erfaringer, normer ….. 3 perspektiver : (Scott) det rationelle persp. : produktionsprocesser + design af struktur det naturlige persp. : adfærdsprocesser + motivation det åbne persp. : forhold og tilpasning til omverden forståelse af den sociale virkelighed 4 store perioder i organisationsteori (Hatch & Schultz) perspektiv metafor - det klassiske maskine - det moderne organisme - det symbolske kultur - det postmoderne collage chj-10-2

7 Det rationelle perspektiv
det klassiske perspektiv = organisationer som maskiner Scientific management : Frederick W. Taylor (1911): taylorisme : systematisering, specialisering og ensartethed, orden , centraliseret topstyret beslutningsret (evt. med flere chefer), kontrol, masseproduktion (Ford) Henry Fayol (1916): administrativ teori (14 adm. principper) :forberedelse, organisering, autoriteten hviler på chefens personlige kvaliteter, koordination af organisationens aktiviteter,kontrol , specialisering i arbejdsgrupper. Max Weber ( ): bureaukratiteori : Autoritet er legalt, legitimeret af funktion og kompetence, klar hierarki, formelle regler og procedurer, specialisering Strukturer: formelle, klar arbejdsdeling, systemer, standarder, procedurer Processer : arbejdsdeling  specialisering rutine standardisering og formalisering. Opgaverne forbindes med tid . Interaktion : ledelsen giver besked (top-down kommunikation, ’telling’), instruerer, igangsætter og især kontrollerer. Management kan sammenlignes med ingeniørens arbejde.(Taylor) Motivation : penge (både for arbejdsgiveren og arbejdere) Kultur : mekanisk virksomhedskultur. Arbejderne : en del af en maskine. chj-10-2

8 kommunikationsindhold : sagsrelateret
kommunikationsretning : topstyret kommunikationsmedie : oftest skriftligt kommunikationsstil : formelt sprog metaforer : ’ det glider i olie ’ ’ det går som smurt’ ’det kører godt’ ’grus i maskineriet’ ’en velsmurt organisation’ Holm (2006)’ ord der brander ’ p.27-28 chj-10-2

9 Det naturlige perspektiv
- reaktion imod scientific management Interesse for arbejdernes velfærd + sundhed, miljø på arbejdspladser udvikling af adfærdstudier  Human relations tilgange og udviklinger :  psykosociologiske : - Mayo : identificerer andre arbejdsmotivationer + ’Hawthorne effekt’ (1933) - Maslow (1943) : behovsteori + motivationsteori - Mac Gregor (1950): teori X (den klassiske tilgang) og Y (behovsteori  total ændring i organ. F.e. MBO) - Herzberg (1968) : motivationsteori: ’satisfaction’ opnås ved udvikling af motivationsfaktorer Likert, Leavitt : gruppedynamik og interaktion - Tavistock Institute for Human Relations in London - Scott (1992) : social adfærd • kognitive: - Argyris (1957): + Schön  den lærende organisation  Human Ressources Arbejderne betragtes som en ressource som virksomheden skal pleje og passe på. chj-10-2

10 Strukturer : formelle + uformelle
Processer: skal også tage hensyn til arbejdernes behov og motivationer Kultur : fokus på virksomheden igennem fokus på medarbejderne Motivation : produktion af varer og ydelser for arbejdsgivere + behov og velfærd for arbejderne Kommunikation : kommunikationsindhold : både jobrelateret og socialt relateret kommunikationsretning : alle retninger : horizontal, vertikal, lateral kommunikationsmedie : alle, afstemt efter situationen kommunikationsstil : formel eller uformel, afstemt efter meddelelsens natur Metaforer : ’arbejder’ ’medarbejder’ ’ansvar’  ’medansvar’ ’bestemmelse’  ’medbestemmelse’ ’hold’  ’teams’ ’sammenhold’  teamwork og teamspirit ’leder’  coach Holm (2006) p chj-10-2

11 Det åbne perspektiv Organisationer = komplekse sociale systemer (Boulding in Mejlby et al. 1999:60) konstant tilpasning = overlevelse . Se kompendie p. 38  samspil med deres omgivelser : contingency theory (situationsteori) Lawrence,Lorsch & Galbraith : strukturens rolle (1967) + informationsprocesser (begrænset rationalitet -Simon & March) + begrebet ’opgaveusikkerhed ’( produkter, markeder)  kræver information om omverden. (Galbraith ) påvirkning fra forskellige interessegrupper : interessenter (koalitionsmodel eller stakeholdersteori/Freemann) se næste dias globalisering : andre virksomhedskulturer, politiske systemer, ’spilleregler’ Virk. skal finde et mere effektiviseret samarbejde med dem ( ’lost koblede systemer’) chj-10-2

12 Bakka & Fivelsdal (1996) : 17 chj-09

13 Morsing (1991) den etiske praksis. Handelshøjskolens forlag.
chj-09

14 Situationsteorien : organisationer er åbne systemer
udveksling med omverden hjælper til at forstå organisationens og dens indre struktur.  tilpasning el. løsning Udgangspunkt for situationsteoretikere : input variabler fra interessenter (stakeholdersteori- Freemann) organisations variabler (struktur, kultur, processer, ressourcer) output variabler ulemper ved modellen : hvad er organisation ? Hvad er omverden ? Cf interessenter chj-09

15 Bakka & Fivelsdal (1996 : 66) chj-09


Download ppt "Lektion 2 organisationsteori chj-10-2."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google