Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]"— Præsentationens transcript:

1 Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]

2 Oplæggets indhold 1)Hvorfor digitalisering? 2)Hvad betyder Digital Post for jer? 3)Obligatorisk digital selvbetjening – hvad er det?

3 Digitalisering sparer penge og giver fordele I kan ordne det hele på borger.dk og skal ikke stå i kø. I er i forvejen på nettet. I skal kommunikere digitalt med det offentlige, så det offentlige ikke skal bruge penge på frimærker, papir og at indtaste oplysninger. Det giver ressourcer til fx velfærd.

4 Jeres liv er fyldt med store forandringer 20-08-2014© Copyright 4 Alder 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Grundskole til 9. klasse Ungdomsuddannelse Videregående uddannelse Videregående uddannelse Flytte hjemmefra Dannelses- rejse Få børn Ophold i udlandet 10. klasse / efterskole Fritidsjob

5 Borger.dk - forsiden

6 Digital Post Alle over 15 år skal fra 1. november 2014 have en digital postkasse. Med den kan man modtage og sende sikker digital post fra og til det offentlige (SU, skat osv.). Man slipper for at holde styr på papirbreve og har det hele digitalt.

7 Se en film om Digital Post

8 Hvorfor ikke bare e-mail? En privat mail har ikke samme sikkerhed som den digitale postkasse. Ingen uvedkommende kan læse den digitale post. Ingen kan udgive sig for at være en anden og sende digital post i en andens navn.

9 Digital post på borger.dk – sådan ser det ud [Navn…]

10 Tilmeld jer Digital Post Tilmeld jer på borger.dk ved at klikke på ”Digital Post”. Hvis man allerede bruger e-Boks: Man kan vælge at logge på e-Boks og tilmelde sig Digital Post fra det offentlige. Det skal man også gøre, selvom man i e-Boks allerede modtager post fra enkelte offentlige myndigheder.

11 I kan lige så godt gøre det nu… Hvis I er 15 år eller derover, får I 1. november 2014 hver en digital postkasse tildelt, hvis I ikke selv har tilmeldt jer.

12 Husk at tjekke den digitale postkasse Når den digitale postkasse er oprettet, har den digitale post, man modtager, samme retsvirkning som papirpost. Derfor skal I huske at tjekke den. Ellers kan I gå glip af tidsfrister, penge osv. Man kan indstille Digital Post, så man får en e-mail, når der er post i postkassen.

13 Digital selvbetjening – vidste I, at… …hvis jeres cykel bliver stjålet, skal I anmelde det digitalt på borger.dk?

14 Digital selvbetjening – vidste I, at… …hvis I skal bo i udlandet mere end 6 måneder, skal I melde udrejse på borger.dk?

15 Digital selvbetjening – vidste I, at… …hvis I skal giftes, skal I ansøge om vielse på borger.dk

16 Hvis I skal noget med det offentlige, starter I på nettet!

17 Hjælp at hente Få hjælp på borgerservice. Bibliotekerne kan også hjælpe. Telefonsupporten ”1881” / 7010 1881 kan svare på spørgsmål om brugen af borger.dk.

18 Hvad med dem, der ikke kan? Man kan blive fritaget fra Digital Post, hvis man ikke kan anvende det Man kan blive undtaget fra at bruge digital selvbetjening, hvis man ikke kan anvende det.

19 Kan man bruge sin smartphone, Ipad eller tablet? -På grund af de høje sikkerhedskrav er det endnu kun muligt at bruge Digital Post og digital selvbetjening på computere. -En løsning er på vej, og det vil med tiden blive muligt at bruge de mobile enheder til digital kommunikation med det offentlige.

20 HUSK! Dem, der kan, skal kommunikere digitalt – og det er meget nemmere for jer selv.

21 Spørgsmål?


Download ppt "Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google